می‌خواهم خوش‌تیپ شوم!
میرمحمد طجوزی
دوباره به ایام عید نوروز نزدیک می شویم و باز هم این رسوم هر ساله مربوط به شب عید است که خودنمایی می‌کند.

آیین و رسومی که سال‌‌ها است میان اقوام مختلف ایرانی با شکل و شمایل متفاوت تثبیت شده است.
کارهایی از قبیل خانه تکانی، شست‌وشوی وسایل و لوازم خانه، رسیدگی و تعمیر خانه و خرید لباس شب عید که از واجب‌ترین مرسومات ایام عید نوروز به حساب آیند.
خرید پوشاک که البته میان کوچک‌ترها بیشتر رواج دارد، جزو جذاب‌ترین و پرهزینه‌ترین برنامه‌هایی است که باید برای شب عید انجام شود.
البته در سنین کم بیشتر علاقه به خرید لباس‌های اسپرت و مد روز دیده می‌شود، ولی کافی است تا مقداری سن آنها بالاتر رود تا رو به استفاده از تیپ‌های رسمی بیاورند.
اگر اشتباه نکرده باشم کت و شلوار رسمی‌ترین لباسی است که بین اقوام مختلف ایران و سایر کشورها مرسوم شده است.
با توجه به نزدیک شدن ایام عید نوروز و
پشت سر گذاشتن سرمایی که به یک دفعه هموطنانمان را غافلگیر کرد، بازار عرضه کنندگان پوشاک به ویژه فروشندگان لباس رسمی یا همان کت و شلوار بسیار داغ شده است و رونق خوبی همراه کار ایشان شده است.
محسن سلطانی یکی از فعالان این صنف می‌گوید: هر ساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال یعنی همان برج یازده و دوازده اوج دوران پررونقی کار ما آغاز می‌شود و همگان در این ایام است که از فروشگاه‌های ما دیدن می‌کنند و میل و علاقه‌ای نیز برای خرید پیدا می‌کنند.
البته اعیادی هم که برای برپایی مراسم عروسی مناسب است، لرزه‌ای بر اندام کار ما می‌اندازد و در این ایام نیز فروش خوبی خواهیم داشت، ولی گرمی بازاری که ما را در ایام نوروز میهمان می‌کند به هیچ وجه قابل مقایسه با اعیاد مختلف خود نیست.
قصد خرید یک دست کت و شلوار مناسب تازه اولین قدمی است که در راه خرید برداشته می‌شود؛ چرا که با گستردگی برندهای مختلف داخلی و خارجی خریداران دچار سردرگمی می‌شوند که پیشنهاد می‌شود برای خرید هیچ عجله‌ای نشان ندهند و با دقت و حوصله کافی به انتخاب و بعد خرید بپردازند.
حسن همدانی از فروشندگان کت و شلوار در خیابان باب‌همایون، می‌گوید: با توجه به فراوانی مدل‌های کت و شلوار موجود در بازار اصولا تمام مشتریان با هر سلیقه و شخصیتی می‌توانند لباس مورد‌نظر خود را انتخاب و تهیه کنند البته با کمی صبر و تامل می‌توانند بهترین لباس را خریداری کنند.
هنگامی که از حسن همدانی در ارتباط با تخلفات گروه اندکی از فروشندگان پوشاک و بالاخص کت و شلوار در شهر و کشور سوال می‌کنیم، وی در پاسخ می‌گوید: متاسفانه از آنجا که در هر صنف و صنعتی عده‌ای به جای آن که به دنبال پیشرفت و کسب رزق حلال باشند بیشتر به فکر سودجویی از راه حرام هستند، این صنف نیز جدای از سودجویان نیست به طور مثال به کشورهای عربی از جمله دبی سفر می‌کنند و از تاناکوراهای آن کشور اقدام به خرید برخی پوشاک به صورت عمده می‌کنند و پس از آن که لباس‌ها به داخل کشور رسید پس از یک شست‌وشوی درست بیشتر متعلق به کارخانه‌های صاحب برند معروف هستند، با قیمت‌های چند برابر به فروش می‌رسانند.
البته این تنها راه سودجویی‌های بادآورده ایشان نیست، بلکه راه‌های دیگری هم هست که ما از آنها بی‌خبریم. اما هستند کسانی که با ابداع سبک‌ها و راه‌های جدید اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند. به راستی چه وقت و چه نهادی مسوولیت جلوگیری از فعالیت شیادانه این گونه افراد را به عهده خواهد گرفت.
نبض بازار در دست چشم بادامی‌ها است
همان‌طور که می‌دانید امروز در کشورمان هیچ صنعت و صنفی نیست که از دست واردات از کشور چین ذله نشده باشد و در کار خود دچار مشکلات فراوان نشده باشد. صنف فروشندگان کت و شلوار نیز از این کاروان عقب نمانده است و دچار چین‌گرفتگی که بیماری جدید اصناف ایرانی است، شده است.
کت و شلوارهایی که از چین وارد می‌شوند از کیفیت خیلی بالایی برخوردار نیستند، اما به دلیل ارزانی که همراه خود به سوغات می‌آورند در هر خانه‌ای راه پیدا کرده و سبب جلوگیری از تولید و عرضه کت و شلوارهای دوخت کشور می‌شوند، البته این کت و شلوارهای چینی توان رقابت با کت و شلوارهای صاحب برند معروف خارجی را که در ایران طرفداران خاص خو را دارند، ندارد و فقط درصدد ورشکسته کردن تولیدگران داخلی برآمده‌اند.
امیر لرزاده از تولیدکنندگان کت و شلوار در خیابان وحدت اسلامی معتقد است: با توجه به گرانی پارچه و دستمزد خیاطان داخلی کمتر کسی به سراغ خرید از کت و شلوارهای ایرانی می‌آید و بیشتر به سراغ خرید کت و شلوارهای چینی که دیگر بیشتر از چهل هزار تومان قیمت ندارند، می‌روند.
دقت کنید به طور مثال اگر یک پارچه ایرانی که مناسب با کت و شلوار باشد با قیمت میانگین پانزده هزار تومان عرضه شود، برای یک دست کت و شلوار هم سه متر پارچه در نظر گرفته شود، فقط حدود چهل و پنج هزار تومان قیمت پارچه می‌شود و هزینه دوخت هم که مبلغی معادل پنجاه شصت هزار تومان است به آن اضافه شده و قیمت نهایی یک کت و شلوار معمولی ایرانی با قیمت تقریبی صد تا صد و ده هزار تومان برآورد می‌شود پس در نتیجه و با مقایسه قیمت، کمتر کسی به فکر خرید کت و شلوارهای ایرانی است و اکثرا به دنبال کت و شلوارهای چینی می‌روند.
اما آنهایی که فقط به دنبال ارزانی قیمت هستند باید بدانند که تنها قیمت مهم نیست، بلکه کیفیت پارچه و دوخت آن است که سبب زیبایی و ارزش یک کت و شلوار می‌شود.
اگر این فاکتورها را کنار بگذاریم دیگر هیچ تفاوتی بین یک دست کت و شلوار چینی با یک دست کت و شلوار ایتالیایی که معروف‌ترین کت و شلوارهای جهان را دارد، نیست.
کجا می‌توان خوش‌تیپ شد؟
اگر هوس خوش‌تیپ شدن و خرید یک دست کت‌و شلوار را کردید، می‌توانید سری به خیابان‌های ناصرخسرو، باب‌همایون، میدان استقلال، میدان ولیعصر و میدان هفتم‌تیر بزنید. البته در میدان امام‌حسین نیز چند فروشگاه وجود دارد. در این مراکز که فروشگاه‌هایش به صورت زنجیر‌وار به یکدیگر متصل شده‌اند و باعث زیبایی این بازارها هستند هر نوع و جنسی که مورد نظر شما باشد کت و شلوار موجود است و با هر سلیقه و هر مبلغی می‌توان خوش‌تیپ شد. به هر حال اگر خواستید از این مرکز خرید کنید مواظب باشید که سرتان کلاه نرود و سعی کنید از فروشگاه‌هایی که دارای جواز کسب هستند خرید کنید و تا آنجایی که در حد توانتان هست از فروشگاه‌های معروف و معتبر اقدام به خرید کنید تا جلوی هرگونه سوءاستفاده را گرفته باشید، چراکه به گفته محمدعلی ناعمی که حدود شصت سال عمر خود را در این حرفه گذرانده است، خیلی سخت است تا کت و شلوارهای اصل را از غیراصل جدا کرد.

هشدار: به گفته برخی فروشندگان دیگر کمتر اثری از کت و شلوارهای ایتالیایی و ترک در بازار پوشاک تهران باقی مانده است، لذا در هنگام خرید حتما با آگاهان این صنف مشاوره کنید و تنها به مارک آن قناعت نکنید.