تولیدکنندگان متحد شوند!
صنعت تولید موتورسیکلت در کشور ما چندی است که تحولات شگرفی به خود دیده است تا آنجا که در 2 سال اخیر به منظور کنترل استاندارد و ظرفیت بازار، بیش از 170 کارخانه از رده خارج شده است.

تقریبا از ۳سال پیش بود که طرح تعویض موتورسیکلت‌های دوزمانه دودزا مطرح و به اجرا گذاشته شد. باخبر شدیم فرصت اجرای سومین طرح تعویض موتورسیکلت‌های دوزمانه تا پایان سال ۸۶ است، یعنی کمتر از دو ماه دیگر، در این رابطه، گفت‌وگویی با ابوالفضل حجازی، مدیرعامل گروه صنعتی تندر، عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت و مجری این طرح ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید:
***
پیش از هر سخنی در مورد نحوه اجرای این طرح بگویید.
این طرح به عنوان سومین طرح تعویض موتورسیکلت‌های دوزمانه دودزا معرفی شد. دو مرحله قبلی توسط شرکت‌های دیگری صورت گرفت؛ اما این بار با اجرای این طرح 25میلیارد ریال به نفع دولت و مردم عمل شده است. صرفه‌جویی برای مردم به این شکل بوده که مردم در طرح سوم نسبت به گذشته مبلغ بسیار پایین‌تری را پرداخت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که ما این طرح را بدون هیچ سودی اجرا کردیم؛ زیرا قیمت پیشنهادی ما در ابتدای سال مطرح و تصویب شد، در حالی که زمان برنده شدن در این مزایده به 6ماه پس از آن کشیده شد؛ در نتیجه در این مدت در هزینه‌های داخلی، حمل و نقل و قطعات، ما با 30درصد افزایش قیمت مواجه شدیم؛ اما با توجه به تعهدی که به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده بودیم با تمام نیرو این پروژه را به اجرا درآوردیم تا سهمی هم از افتخار ملی داشته باشیم. نکته قابل توجه اینکه در این پروژه متقاضیان تنها با پرداخت 200هزار تومان یک موتورسیکلت به ارزش 500هزار تومان دریافت می‌کنند و چون به احتمال زیاد این طرح تمدید نخواهد شد، بنابراین از موتورسواران می‌خواهیم که سریع‌تر جهت تعویض موتورسیکلت خود اقدام کنند. با اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست از سال آینده با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی حرکت موتورهای دوزمانه در سطح شهرتهران ممنوع می‌شود.
موتورسیکلت‌های دودزایی که طی این ۳ مرحله جمع‌آوری شده چه تعداد بوده است؟
در مرحله اول و دوم 20هزار دستگاه موتور سیکلت دو زمانه جمع‌آوری شد و در مرحله سوم نیز 10هزار دستگاه دیگر در این برنامه گنجانده شده است.
«نام ملی» برای این تولید در نظر گرفته شده است، به چه دلیل؟
اینکه گروه صنعتی تندر، 60‌درصد از قطعات موردنیاز موتورسیکلت را در کارخانه تندرسیکلت تولید می‌کند و تنها 35درصد از قطعات به کار رفته در این موتورسیکلت خارجی است و همچنین قیمت مناسب این موتورسیکلت و بحث سلامت محیط‌زیست که در این موتور رعایت شده است، می‌تواند همخوانی نام ملی را برای مصرف‌کننده در برداشته باشد.
در مورد تندر شهاب و نحوه عملکرد آن از زمان تاسیس تاکنون توضیحاتی بفرمایید.
تندر شهاب جزو اولین شرکت‌ها در بخش‌خصوصی، در این زمینه است که در سال 77 تاسیس شده است. از افتخارات تندرشهاب ساماندهی بازار قیمت موتورسیکلت در بازار است. در همان سال‌های 78-77 قیمت موتورسیکلت در ایران بیش از یک‌میلیون و 300هزار تومان بود که پس از گذشت تقریبی 8سال توانستیم با حفظ کیفیت، همان موتور را با قیمتی بسیار پایین‌تر تولید کنیم و تنها دلیل این امر حضور بخش‌خصوصی در این حوزه بوده است. از لحاظ کیفی نیز می‌توان گفت که با وجود استانداردهای ده‌گانه سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان استاندارد ملی و بحث رقابتی در بخش خصوصی در سطح مطلوبی قرار داریم. حتی باخبر شدیم در برخی قالب‌ها ژاپنی‌ها از قطعه‌سازان ما الگو گرفته‌اند. امروز حتی کشورهای همسایه ما قطعات ایرانی را خیلی بهتر از قطعات چینی می‌خرند. از سال 81 تا 82 بیش از 200کارخانه در این راستا راه‌اندازی شدند که با توجه به بحث رعایت استاندارد در کشور تاکنون بیش از 170کارخانه از رده خارج و تعطیل شدند.
سیاست کاهش تولید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی بنا به چه دلایلی بوده‌است؟
دلیل اصلی، اشباع شدن بازار داخل است، ظرفیت اصلی بازار داخل 400 تا 500هزار دستگاه در سال است؛ اگر بخواهیم بیش از این تولید کنیم، باید فقط دنبال صادرات باشیم؛ اما صادرات نسبت به سال گذشته کمتر شده است و بسیاری از قطعات به صورت CKD از خاک ما و توسط چینی‌ها به کشورهای همسایه‌ ما صادر می‌شود. در صورتی که ما توانایی تولید و صادرات را در داخل داریم. اگر تولیدکنندگان بخواهند در این صنف پایدار بمانند، باید یا به دنبال صادرات یا تولید محصولات جدید باشند، پیشنهادمان این است که تولیدکنندگان باید با اتحاد و شرایط گروهی دست به تولیدات جدید بزند.
به‌نظر شما دلیل نبود تحول رو به رشد در‌حال‌حاضر در صنعت موتورسیکلت چه بوده‌است؟
دلیل اصلی از دست دادن انگیزه تولیدکنندگان است. زمانی که تولیدکننده سودی از تولید خود نمی‌برد و اطمینانی از بازدهی تولید خود ندارد، دلیلی برای حرکت رو به رشد خود نمی‌بیند. همان طور که ما در گروه صنعتی تندر در جزیره زیبای کیش دست به تولید موتورسیکلت‌های برقی زدیم، دیگر تولیدکنندگان نیز برای به دست‌ آوردن سود از تولیدات باید به سوی طرح توسعه توسط تولیدات خاص و تشکیل یک گروه واحد پیش روند و تنها رمز موفقیت تولیدکنندگان این است.