تهدیدهای بی‌رمق بوش در آخرین نطق سالانه

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری آمریکا دوشنبه شب ۲۹ ژانویه ۲۰۰۸ در آخرین سخنرانى دوره ریاست جمهورى ۸ ساله‌اش باردیگر از ایران خواست که غنى‌سازى اورانیوم را متوقف کند تا بدین ترتیب «بتواند با جامعه بین‌الملل مذاکره کند.» جورج بوش در عین حال خطاب به ایران گفت که آمریکا با آنهایى که نیروهاى این کشور را تهدید مى‌کنند، مقابله خواهد کرد. سخنرانی سالانه رییس‌جمهوری در کنگره در واقع گزارشی است که عالی‌ترین مقام آمریکا در مورد اوضاع این کشور و برنامه‌های آتی خود برای سال آینده آماده کرده و آن را در جلسه مشترک اعضای مجالس سنا و نمایندگان آمریکا ارائه می‌کند. این سخنرانی از سال ۱۹۳۴ تاکنون منهای ۶ مورد استثنا (‌در ماه فوریه‌) هر ساله در ماه ژانویه ایراد می‌شود. البته در سال‌های اخیر روسای‌جمهوری جدید پس از ادای سوگند، سخنرانی‌هایی را در جلسات مشترک اعضای مجالس سنا و نمایندگان ایراد کرده‌اند، اما این سخنرانی‌ها در زمره سخنرانی‌های سالانه رییس‌جمهوری آمریکا نمی‌گنجد.

سخنرانی سالانه رییس‌جمهوری آمریکا از سخنرانی پادشاه انگلیس در مراسم گشایش مجلس این کشور الگوبرداری شده و به صورت یک ضرورت در قانون اساسی آمریکا گنجانده شده است، با این حال در این قانون هیچ تاکیدی بر این که سخنرانی مذکور باید سالانه صورت بگیرد، نشده است.

آخرین سخنرانى سالانه جورج بوش در مقابل اعضاى سنا و مجلس نمایندگان آمریکا این طور آغاز شد: از هنگام ۱۱ سپتامبر ما جنگ علیه تندروها و تروریست‌ها را شروع کردیم. ما همچنان در موضع تهاجم خواهیم ایستاد، ما فشارهایمان را ادامه خواهیم داد و عدالت را در مورد دشمنان آمریکا جارى خواهیم کرد.

بوش سپس به موضوع افغانستان و اوضاع نیروهاى ناتو در این کشور اشاره کرد و پس از آن به وضعیت عراق پرداخت و تاکید کرد که افزایش نیروهاى آمریکایى در عراق به نتایجى دست یافت که یک سال پیش هیچ‌کس تصور آن را هم نمى‌کرد.

او سپس به موضوع ایران اشاره کرد و گفت که نیروهاى آمریکایى «با آنهایى که سربازان‌مان را تهدید کنند مقابله خواهد کرد» و آمریکا از متحدان و منافعش در خلیج ‌فارس دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در بخشى از سخنرانى سالانه معروف به «وضعیت کشور» به ایران اشاره کرده و تهران را به تجهیز و تعلیم شبه‌نظامیان عراقى متهم و ادعا کرد که شکست در عراق ایران را تقویت خواهد کرد.

بوش در ادامه اظهاراتش با متهم‌ کردن تهران به حمایت از تروریسم گفت: ما در برابر نیروهاى افراطى که به وسیله تهران شکل مى‌گیرند ایستاده‌ایم. وی مدعی شد که در ایران مردم خوب و مستعد را سرکوب مى‌کنند و هر جایى که آزادى در خاورمیانه پیشرفت مى‌کند به نظر مى‌رسد رژیم ایران آنجا است تا با آن مخالفت کند.

رییس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانى ایران را به تامین مالى و آموزش گروه‌هاى شبه‌‌نظامى در عراق متهم و حزب‌‌ا... لبنان و حماس را تروریست‌هایی خواند که تحت حمایت ایران هستند. بوش گفت که تهران همچنین موشک‌هاى بالستیکى را با بردهاى در حال افزایش تولید مى‌کند و به توسعه قابلیت غنى‌سازى اورانیوم که مى‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌اى به کار گرفته شود، ادامه مى‌دهد.

بوش همچنین افزود: پیام من به ملت ایران روشن است. ما هیچ مشکلى با شما نداریم، به سنت‌ها و تاریخ‌ شما احترام مى‌گذاریم و به دنبال روزى هستیم که شما آزادى خود را داشته باشید.(!)

رییس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: پیام ما به مقامات ایران نیز روشن است: غنى‌سازى هسته‌‌اى را به شکلى قابل راستى‌آزمایى تعلیق کنید تا مذاکرات بتواند آغاز شود و براى پیوستن به جامعه ملل درباره نیات هسته‌‌اى و اقدامات گذشته‌تان شفاف‌سازى کنید.

بوش در ادامه پیامش به مقامات ایرانى ادامه داد: اما پیش از همه اینها این را بدانید که آمریکا با آنهایى که سربازانمان را تهدید کنند

مقابله خواهد کرد و ما در کنار متحدانمان خواهیم ایستاد و از منافع حیاتى‌مان در خلیج‌فارس دفاع خواهیم کرد.

بوش در حالی بر پایه ادعاهایی که تاکنون برای آن مدرکی ارائه نکرده، ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند که اکنون بیش از هر زمان دیگری اتخاذ تصمیم حمله به ایران برای کاخ سفید نامحتمل شده است.

پس از ارائه گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران جناح جنگ‌طلب هیات حاکمه ایالات متحده و نیز متحدان آنها در اسرائیل به کلی امید خود را در این زمینه از دست داده‌اند.

ناکامی‌های بوش

جورج بوش در سخنرانی‌های سالانه خود طی سال‌های گذشته بارها به ایران پرداخته است و یکبار در یکی از ناپخته‌ترین سخنرانی‌های خود از ایران در کنار کره‌شمالی و عراق به عنوان محور شرارت نام برد.

بوش اگر چه این موضوع را در سومین سال از اولین دور ریاست جمهوری‌اش (‌نطق سالانه ژانویه ۲۰۰۲ ) مطرح کرد، اما همچنان با گذشت پنج سال در این سه حوزه با چالش روبه‌رو است.

عراق یکی از کشورهای محور شرارت بوش بود. وی توانست در سال ۲۰۰۳ به هدف سرنگونی صدام در این کشور نایل آید، اما مقاومت‌ها آغاز شد و دولت آمریکا مجبور شد نیروهای خود را در عراق افزایش دهد. هم‌اکنون ۱۶۰‌هزار تن از نظامیان آمریکایی در این کشور حضور دارند و قرار است که تا ماه ژولای ۳۰ هزار تن از این نیروها کاهش یابند.

ایران از جمله کشورهایی بود که رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود (در سال ۲۰۰۲ ) آن را در زمره محورهای شرارت جهان قرار داد. آمریکا و همپیمانانش ادعا می‌کنند که ایران هنوز یک تهدید به حساب می‌آید و باید تحریم‌های شدیدی را علیه آن وضع کرد، با این حال گزارش جنجالی ۱۶ سازمان اطلاعات آمریکا در سال گذشته بسیاری از تلاش‌های جدید علیه ایران را با چالشی جدی مواجه کرد.

ایران همواره ادعای آمریکا مبنی بر تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب را رد کرده است و از آمریکا خواسته تا مدارک خود را ارائه کند؛ اقدامی که هرگز صورت نگرفته است. ادعاهای کاخ سفید که بر مبنای حدس‌های خودساخته مطرح می‌شدند، روز به روز باورپذیری خود را در مقابل افکار عمومی آمریکا و جامعه جهانی از دست داده و در آخرین تحول، ارائه گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا که تایید می‌کرد ایران در حال حاضر هیچ برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، ضربه سنگینی را به اعتبار این ادعاها و قائلان آن وارد کرد.

بوش و نومحافظه‌کاران همراهش پس از حمله به افغانستان ۳ هدف دیگر را به عنوان محور شرارت مطرح کردند. اکنون در آخرین سال ریاست‌جمهوری جورج بوش، عراق به معضلی برای دولت ایالات متحده تبدیل شده و در مقابله با ایران واشنگتن با مشکلات و مقاومت‌های بیشتری روبه‌رو شده و برخی همراهان خود را از دست داده است.