اعتراض دموکرات‌ها به تهدیدهای بی‌رمق بوش علیه ایران در آخرین نطق سالانه
دنیای اقتصاد- نشست دوشنبه شب ۱۵عضو شورای امنیت برای بررسی صدور قطعنامه سوم هسته‌ای علیه ایران، به‌رغم فشار آمریکا برای تصویب هر چه سریع‌تر این قطعنامه بی‌نتیجه ماند و شواهد حاکی از آن است که عجله‌ای برای تصویب این قطعنامه در بین سایر اعضا به ویژه اعضای غیردائم مشاهده نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد این قطعنامه حداقل تا چند هفته دیگر به تصویب نخواهد رسید؛ چرا که برخی اعضا منتظر گزارش بعدی آژانس در مورد پرونده ایران هستند که احتمالا یک ماه دیگر آماده خواهد شد.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران دیروز با تاکید بر اینکه عکس‌العمل ایران به صدور قطعنامه بسیار جدی خواهد بود، به شورای امنیت توصیه کرد تا ارائه گزارش البرادعی دست نگه دارند.

آغاز بررسی پیش‌نویس قطعنامه درباره ایران در شورای امنیت
تصویب قطعنامه چندهفته زمان می‌برد
دنیای اقتصاد- در پی نخستین نشست ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه در خصوص ایران در روز دوشنبه، شواهد حاکی از آن است که قطعنامه حداقل تا چند هفته دیگر تصویب نخواهد شد.
پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پیش‌نویس طرح‌های خود را درباره ایران روز جمعه گذشته تسلیم اعضای غیردائم شورای امنیت کرده بودند.
به‌رغم فشار آمریکا برای تصویب هرچه سریع این قطعنامه، اظهارات دیپلمات‌ها نشان می‌دهد که عجله‌ای برای این کار به خصوص در میان برخی اعضای غیردائم احساس نمی‌شود.
برخی از این اعضا بر لزوم پیشه کردن صبر تاکید کرده‌اند؛ چرا که مایلند ابتدا نتیجه گیری گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران را که انتظار می‌رود حدود یک ماه دیگر آماده شود، بشنوند.
پیش‌نویس قطعنامه خواستار انسداد دارایی‌های برخی مقام‌های دست‌اندر کار برنامه اتمی ایران، ممنوعیت سفر‌های بین‌المللی آنها و زیر نظر گرفتن فعالیت‌های بانک‌های ایرانی می‌شود. قطعنامه قبلی شورای امنیت، تصمیم‌گیری درباره منع سفر دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران به کشورهای خارجی را به دولت هر کشور سپرده بود.
تازه‌ترین واکنش ایران به تنظیم پیش‌نویس تازه در شورای امنیت این است که چنین قطعنامه‌ای «عواقب جدی» خواهد داشت.
شورای امنیت در گذشته دو رشته تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. از زمان تصویب آخرین تحریم‌ها حدود ۱۰ ماه می‌گذرد. مجموعه تحریم‌های اول حدود ۱۳‌ماه پیش وضع شد.
روز دوشنبه پنج عضو دائم شورای امنیت و 10 عضو غیرثابت آن پشت درهای بسته در دفتر نمایندگی بریتانیا ملاقات کردند.
لیو ژنمین، معاون نمایندگی چین در سازمان ملل، پیش از این نشست در مورد زمان به رای گذاشتن پیش‌نویس تازه به خبرنگاران گفت: «شاید چند هفته وقت بگیرد» و در پاسخ به این سوال که آیا مشکلی را در این زمینه پیش‌بینی می‌کند، افزود: «گفتنش آسان نیست. این تنها شروع فرآیند است.»
اما اظهار‌نظر یک عضو غیردائم شورای امنیت که در گذشته نیز تنها پس از چانه‌زنی راضی به حمایت از قطعنامه ایران شده است گویاتر بود.
دومیسانی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی، گفت: «من می‌خواهم بشنوم که چرا آنها (طراحان پیش‌نویس) در این مقطع قصد این کار را دارند.»
وی سپس بر «اهمیت» دریافت گزارش آژانس بین‌المللی آژانس اتمی در مورد مساله تاکید کرد؛ زیرا به گفته وی، «آنها هستند که در این زمینه تخصص دارند.»
آفریقای جنوبی، یکی از اعضای کلیدی جنبش عدم تعهد است که بلوک کشورهای در حال توسعه‌ای است که در مقابل ایده واداشتن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم مقاومت می‌کنند. آنها نگرانند که کشورهای ثروتمند بخواهند سوخت اورانیوم غنی‌شده را به انحصار خود دربیاورند.
گزارش بعدی آژانس درباره ایران قرار است، اواخر ماه آینده آماده شود. روز دوشنبه، منوچهر متکی از کشورهای 1+5 خواست تا شکیبایی به خرج دهند و تا زمان انتشار گزارش البرادعی صبر کنند.
سفیر اندونزی نیز موضع کم و بیش مشابهی اتخاذ کرد: نگرانی عمده ما این است که بتوانیم در این زمینه اطمینان خاطر پیدا کنیم که این همان نوع گام‌هایی است که لازم است شورا در این مقطع بردارد.
سایر دیپلمات‌ها نیز پیش بینی می‌کنند تصویب این پیش‌نویس «چندین هفته» به طول انجامد.
در مقابل منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نسبت به «عواقب جدی» تصویب چنین قطعنامه‌ای هشدار داده، اما از ارائه جزئیات خودداری کرده است.
وی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: اگر قطعنامه‌ای تصویب شود... پیامدهای جدی و منطقی خواهد داشت که بعدا اعلام خواهیم کرد.
انتظار می‌رود محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در هفته سوم ماه فوریه گزارش تازه خود درباره میزان همکاری ایران با درخواست‌های آژانس و شورای امنیت را تسلیم این شورا کند. آژانس روز ۱۳ ژانویه اعلام کرد که ایران موافقت کرده است سوالات باقی‌مانده درباره برنامه اتمی‌اش را ظرف یک ماه پاسخ دهد.
این در حالی است که آمریکا می‌گوید: قطعنامه تحریم‌های تازه باید هر چه سریع‌تر وضع شود. ریچارد گرِنِل، سخنگوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، گفت که قطعنامه 1747 که در ماه مارس سال گذشته تصویب شده بود در صورت ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران خواستار تشدید این تدابیر ظرف 60 روز می‌شد.
وی گفت: قطعنامه ۱۷۴۷ خواستار تعلیق می‌شد و واقعیت این است که تعلیقی صورت نگرفته است. به عقیده ما این وضع اقدامات شورای امنیت را لازم می‌آورد. یک مقام آمریکایی دیگر نیز به رویترز گفت که واشنگتن چند ماه است برای قطعنامه جدید اعمال فشار کرده است و می‌خواهد خیلی سریع‌تر پیش برود. اما دیپلمات‌های اروپایی گفتند که می‌خواهند با سرعتی به قدر کافی آهسته حرکت کنند تا از به دست آوردن رای اکثریت آرا برای دور بعدی تحریم‌ها اطمینان حاصل کنند.
گزارش اطلاعاتی آمریکا که سال گذشته میلادی منتشر شد به صراحت می‌گوید ایران از سال 2003 تاکنون به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.
برخی دیپلمات‌های غربی گفتند که تحریم‌های پیشنهادی که آن را گامی متعادل‌تر نسبت به تحریم‌های پیشین می‌خواندند، با توجه به گزارش اطلاعاتی غیر‌منتظره آمریکا بهترین کاری است که می‌توانند انجام دهند.
کالین کیتینگ، رییس اداره گزارش شورای امنیت که یک سازمان مستقل ناظر بر شورا است، گفت: تردیدی نیست که قطعنامه بالاخره تصویب خواهد شد.
وی افزود که تحریم‌های جدید متعادل‌تر است و شورا را دچار اختلاف نخواهد کرد. با این حال ممکن است آفریقای جنوبی و اندونزی بخواهند زمان آن را اصلاح کنند.
ویتالی چورکین، سفیر دایم روسیه در سازمان ملل گفت که گزارش آژانس حائز اهمیت است، اما درخواست‌های شورای امنیت نیز مهم هستند.
وی افزود: مسیر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار مهم است و امیدوارم ادامه پیدا کند.
چورکین گفت: اما بخش دیگر داستان به مطالبات شورای امنیت مربوط است و ما باید به آنها توجه داشته باشیم. وی به درخواست شورا از تهران در خصوص تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اشاره دارد.


حمایت آفریقای جنوبی از ایران
رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی با تاکید بر حق ایران در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به عنوان عضو ان.پی.تی گفت: دولت آفریقای جنوبی به حمایت خود از دولت ایران در پرونده هسته‌ای ادامه خواهد داد. تابوامبکی با اشاره به مناسبات تهران و پروتوریا از ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با ظرفیت‌های بالا یاد کرد و گفت: از نقطه نظر ما ایران نیز مانند هر کشور دیگر عضو NPT حق دارد از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز بهره‌داری کند و دولت آفریقای جنوبی به حمایت خود از دولت ایران در پرونده هسته‌ای ادامه خواهد داد.
در حال حاضر آفریقای جنوبی یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است.