چه اسمی برای فرزندتان انتخاب می‌کنید؟
مهدیس فرقانی
برای فرزند یا فرزندان خود قرار است چه اسمی انتخاب کنید؟


هنگامی که جواب آزمایش سونوگرافی، جنسیت نوزاد را مشخص می‌کند، قبل از هر فکری، فکر انتخاب اسم به ذهن پدر و مادر آینده خطور می‌کند و سعی می‌کنند تا با همفکری یکدیگر بهترین اسم را برای فرزند خود انتخاب کنند.
البته در اکثر اوقات پدر و مادر به توافق می‌رسند؛ اما گاهی هم برعکس است و اینجا است که آنها اسم‌گذاری برای فرزندانشان را بین هم تقسیم می‌کنند. مثلا با به دنیا آمدن هر فرزند یکی از والدین اسم فرزند را انتخاب کند؛ این طوری هم بحث بین والدین صورت نمی‌گیرد.
اما امان از وقتی که قرار باشد فرزندی که در راه است اولین و آخرین فرزند باشد. اینجا است که مساله به این کوچکی (انتخاب اسم) مشکل ساز خواهد شد؛ زیرا مشکل‌ساز شدن این مساله مربوط به اختلاف سلیقه والدین در انتخاب اسم برای تنها فرزندشان است.
البته بعضی اوقات با دخالت‌های بی‌جا یا به‌جای فامیل درجه یک، اوضاع از آنچه که هست وخیم‌تر هم می‌شود.
برای انتخاب اسم چندین روش مختلف وجود دارد که افراد می‌توانند بر حسب سلیقه خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند.
بعضی افراد برای انتخاب اسم فرزند خود از اسامی دینی استفاده می‌کنند و دلیل این انتخاب را متبرک بودن این اسامی می‌دانند و یقین دارند که این اسامی شخصیت فرزندانشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی گاهی اوقات اسم بعضی از افراد در شناسنامه به این نوع اسامی پرشده اما به اسم دیگری صدا می‌شوند؛ در هر صورت این دسته از افراد اعتقادات خاصی نسبت به این اسامی دارند.
دسته دیگر افرادی هستند که برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره عزیزانشان برای نامگذاری فرزندانشان از اسامی آنها استفاده می‌کنند؛ هر چند که شاید بعضی از آن اسامی در زمان حال دیگر هیچ رونق یا طرفداری نداشته باشد.
در این میان بعضی افراد برای انتخاب اسم از نام‌های به اصطلاح «با کلاس» استفاده می‌کنند. اسامی که در زمان حال رونق دارند و از لحاظ گفتاری (بیان اسم) هم از منش خاصی برخوردار هستند؛ اگرچه برخی از آنها از معانی جامع یا زیبایی برخوردار نیستند؛ اما به قول معروف «مد روز» هستند و دیگر کاریش نمی‌توان کرد!
عده‌ای دیگر از اجزای طبیعت که به طور کامل با آنها آشنا هستیم (نام گل، نام پرنده، دریا و ...) برای اسامی فرزندانشان استفاده می‌کنند که این مساله علاقه زیاد والدین به طبیعت را نشان می‌دهد.
دسته دیگر افراد از اسم‌های کمیاب و نایاب که هنوز وارد بازار اسم نشده‌اند برای نامگذاری فرزندانشان استفاده می‌کنند. در نتیجه این اسامی جزو اسم‌های تک هستند که برای پیدا کردن آن والدین تلاش بسیار می‌کنند!
اسم‌های اصیل ایرانی گزینه دیگری برای انتخاب اسم هستند. مثلا اسامی پادشاهان و ملکه‌های ایران باستان که یک زمانی قدرت و حکومت در دست آنها بوده و همین طور جنگجویان دلیری که در اغلب یا تمامی نبردهای خود پیروز بوده‌اند.
حالا با همه این تفاسیر، شما کدام روش را برای انتخاب اسم فرزندتان ترجیح می‌دهید؟
از تمامی صحبت‌ها که بگذریم، اسم باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد: معنا: اسم باید از معنا و زیبایی برخوردار باشد.
گفتاری (بیان اسم): برای شخص نوع اسمش مشکل‌ساز نباشد از این لحاظ که از داشتن چنین اسمی ناراضی باشد و ترجیح بدهد که اسم مستعاری برای خود تعیین کند.
بعضی افراد به علت تصور غلطی که دارند، فکر می‌کنند که اسم افراد نشان‌دهنده شخصیت افراد است! مگر امکان دارد که اسم‌ها را طبقه‌بندی کرد و هر طبقه از اسامی را مربوط به دسته خاصی از افراد دانست؟!
یعنی اسم‌ها نشان‌دهنده سطح فکری، فرهنگی و تعیین کننده نوع قشر جامعه باشند.
خوب است افرادی که به این سبک فکر می‌کنند، قدری نحوه تفکر خود را تغییر دهند.