سیستم سوخت‌رسانی در انواع خودروها

میرمحمد طجوزی

همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه این سیستم سوخت رسانی ذخیره و ارسال سوخت به اتاق سیلندر است که در آنجا با هوا مخلوط شده و به صورت بخار درآمده و برای تولید انرژی سوخته شود. سوخت که می‌تواند بنزین یا گازوئیل باشد در باک بنزین ذخیره می‌شود.

یک پمپ سوخت(سیفون)، سوخت را از باک به وسیله لوله‌های سوختی می‌کشد و به واسطه فیلتر سوخت به کاربراتور یا انژکتور تحویل می‌دهد، سپس به اتاقک سیلندر برای احتراق تحویل داده می‌شود.

بنزین

بنزین مخلوطی پیچیده از عناصر کربن و هیدروژن است، سپس افزودنی‌ها برای کارائی بهتر افزوده می‌شوند.

همه بنزینی‌‌ها به طور اساسی یکسان هستند اما دو مخلوط برابر نیستند.

دو خصیصه مهم بنزین فراریت و پایداری آن به اکتان است.

فراریت با چگونگی بخار شدن آن سوخت اندازه‌گیری می‌شود. اگر بنزین به‌طور کامل بخار نشود بصورت مناسب محترق نخواهد شد (سوخت مایع نمی‌سوزد).

اگر تبخیر سوخت آسان باشد، مخلوط سوخت و هوا به خوبی خواهد سوخت. پس از افزایش دما، فراریت سوخت افزایش پیدا می‌کند، درجه حرارت بالا برای سوخت‌هایی با فراریت پایین و بالعکس درجه حرارت پایین برای سوخت‌هایی با فراریت بالا پسندیده است. مخلوط در تابستان و زمستان متفاوت است.

قطع کامل جریان سیال (بخار شدن)که چند سال پیش مشکل مزمنی بود امروزه به ندرت وجود دارد.

در خودروهای امروزی به واسطه سیستم برگشت، سوخت به طور دائم از باک در حال گردش است. سوخت به اندازه کافی برای گرم شدن در باک متوقف نمی‌شود تا شروع به بخار شدن کند. پایداری به اکتان، واقعا حرارتی است که بنزین در آن مشتعل خواهد شد. سوخت با اکتان بالا به حرارت زیادی برای اشتعال نیازمند است؛ چنان‌که پس از افزایش فشار نیاز به سوخت با اکتان بالا پیدا می‌شود. اکثر موتورهای امروزی موتورهای کم فشاری هستند به این دلیل به سوخت با اکتان پایین نیاز دارند.

دیگر فاکتورهایی که از اکتان سوخت تاثیر می‌گیرند عبارتند از: نسبت هوا و سوخت، زمان جرقه‌زنی، حرارت موتور، و تقویت کربن در سیلندر. بسیاری از خودروسازان جهت کاهش حرارت سیلندر، سیستم گردش گازهای خروجی را نصب کرده‌اند. اگر این سیستم به‌خوبی کار نکند خودرو تمایل به ضربه زدن پیدا می‌کند. قبل از تغییر سیستم به اکتان بالا برای کاهش ضربه سایر علت‌ها را چک کنید.

گازوئیل نیز مانند بنزین مخلوطی از کربن و هیدروژن است و به افزودنی‌های زیادی برای حداکثر راندمان نیاز دارد.

امروزه ۲ نوع گازوئیل در اتومبیل‌ها استفاده می‌شود۱-D و ۲-D

سوخت شماره ۲-D فراریت کمی دارد و برای فشار زیاد و سرعت پایدار مخلوط شده است و برای شروعی سخت در هوای سرد نگهداری می‌شود.

از سوی دیگر سوخت شماره D-۱ به خاطر فراریت بالا و به همین دلیل فراخور استفاده در اتومبیل‌هایی است که تغییرات سرعت و فشارشان پایدار است.

بعد از آنکه گازوئیل در حرارت بسیار بالاتری از بنزین تبخیر شد نیاز به سیستم کنترل تبخیر همانند بنزین وجود دارد.

محل و طراحی باک به فضای موجود بستگی دارد. اکثر خودروها ۱ باک در قسمت پشتی دارند. باک‌های امروزی دارای دیواره‌ای برای جلوگیری از ورود و خروج لجن هستند. اگر صدایی از پشت خودرو در هنگام شتاب‌گیری یا ترمز می‌شنوید احتمالا دیواره باک شکسته است. تمامی باک‌ها فیلتر سوخت دارند. لوله خروجی سوخت به موتور رفته و سیستم بازگشت دارند.

لوله‌ها

لوله‌های فولادی و لوله‌های پلاستیکی قابل انعطاف سوخت را از باک به موتور می‌برند.

هرگز از لوله‌های آلومینیومی و مسی برای انتقال سوخت استفاده نکنید. زمانی که لوله‌های پلاستیکی را جایگزین می‌کنید باید از لوله‌های مناسب استفاده کنید. معمولا لوله‌های مخصوص آب نرم‌تر شده و اوضاع را وخیم‌تر می‌کنند.

بد نیست بدانید تزریق سوخت در تمام خودروهای امروزی با پمپ الکتریکی صورت می‌گیرد در صورتی که بعضی از خودروهای کاربراتوری از پمپ مکانیکی استفاده می‌کنند. پمپ‌های مکانیکی پمپ‌های دیافراگمی هستند که روی موتور نصب شده و به وسیله بادامک گریز از مرکز سوپاپ‌ها به حرکت در می‌آیند. بازوی وصل شده به مرکز دیافراگم پمپ را برای پمپ کردن سوخت به موتور به حرکت در می‌آورد. پمپ‌های برقی به خاطر نیاز نداشتن به اپراتور مرکزی هر جای وسیله نقلیه می‌توانند نصب شوند ولی بهتر است نزدیک باک نصب شوند.اکثر ماشین‌های امروزی پمپ را درون باک قرار می‌دهند.

معمولا سوخت به محض روشن کردن سوئیچ تامین می‌شود و اجازه وجود فشار ثابت در سیستم را برای استارت سریع می‌دهد. پمپ‌های الکترونیکی می‌توانند کم‌فشار یا پرفشار باشند. پمپ‌ها با فشار و ظرفیت سنجیده می‌شوند. زمان چک کردن پمپ هردو خصوصیت مد نظر قرار‌ می‌گیرد.

فیلتر سوخت

فیلتر سوخت کلید شایسته وظیفه تامین سوخت است، این موضوع در مورد سیستم سوخت‌رسانی تزریقی صادقتر از سیستم کاربراتور است. انژکتورهای سوخت به خاطر تحمل پایین بیشتر مستعد خسارت هستند اما همچنین خودروهایی با سیستم تزریق انژکتوری سوخت از پمپ‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. زمانی که فیلتر مسدود شده باشد پمپ سوخت به سختی کار می‌کند. بیشتر خودروها از ۲ فیلتر بهره می‌برند یکی نزدیک باک سوخت و دیگری در لوله‌های انژکتور یا کاربراتور. در موارد کمی اگر مقدار زیادی چرک و کثافت وارد باک خودرو شود نیاز واجب به تعویض فیلتر انژکتورها هست.

منبع: gft۳.blogfa.com