این همه خانه، کیست صاحبخانه؟
مهدیس فرقانی
خیابان ابوسعید در منطقه ۱۱ شهری تهران واقع شده است.

وضعیت بازار مسکن در این منطقه مانند اکثر مناطق دیگر، تعریفی ندارد چرا که بازار مسکن در منطقه راکد است و راکد بودن بازار مسکن مربوط به بالا بودن قیمت واحدهای مسکونی است.
قیمت واحدهای مسکونی طبق گفته برخی از مشاوران املاک این منطقه نسبت به شش، هفت ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است و مبلغی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان به هر متر از واحد مسکونی اضافه شده است.
به گفته آنها در حال حاضر هیچ معامله‌ای در دفترهای مشاوران املاک در حوزه اجاره یا خرید واحد مسکونی صورت نمی‌گیرد، که مشاوران املاک دلیل آن را وجود فصل سرما و به خصوص نزدیک بودن سال نو می‌دانند؛ زیرا مالکان تصمیم برای فروش ملک‌های خود ندارند و منتظرند تا با فرا رسیدن سال نو و افزایش قیمت مسکن طبق هر سال، قیمت‌های جدیدی را برای فروش یا اجاره ملک‌های خود تعیین کنند.
قیمت ملک در این منطقه براساس معیارهای شخصی مالکان مشخص می‌شود و اکثریت قیمت‌ها بسیار بالا هستند که بهانه مالکان برای این نوع انتخاب قیمت، گرانی مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران است.
مشاوران املاک اظهار می‌کنند که در مقابل این قیمت‌های بالا نمی‌توانند با مالکان مقابله کنند؛ زیرا بحث کردن درباره این مساله به نفع مشاوران املاک نیست؛ چرا که مالک امکان دارد آگهی ملک خود را به مشاوره املاک دیگری بسپارد.
بازار مسکن در این منطقه راکد است و متقاضیان نمی‌توانند ملک مورد نظر خود را با هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اند، خریداری یا اجاره کنند؛ زیرا اکثریت این افراد توانایی خرید ملک‌هایی با چنین قیمت‌هایی را ندارند.
به اعتقاد مشاوران املاک، دولت نقش بسزایی در تعیین قیمت مسکن دارد؛ چرا که هر ساله با اعلام این خبر که قرار است حقوق کارمندان افزایش یابد، قیمت مسکن نیز در سیری صعودی قرار می‌گیرد و این سیر صعودی در بعضی مواقع حتی تا چندین برابر حقوق کارمندان نیز می‌رسد و این شوکی است که دولت به بازار مسکن وارد می‌‌کند.
البته بانک‌ها هم از این قافله عقب نمی‌مانند؛ زیرا با اعطای وام‌هایی که هر ساله به مقدار آن اضافه می‌شود، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مسکن می‌گذارند.
قیمت هر متر آپارتمان در خیابان ابوسعید و امیریه از یک میلیون و 600هزار تومان تا دو میلیون و 500هزار تومان است و نوع قیمت براساس امکانات، نوع مصالح ساختمانی، عمر بنا و واقع بودن در خیابان اصلی یا فرعی تعیین می‌شود.
قیمت ملک‌های کلنگی در این منطقه از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان تا دومیلیون تومان است. در این میان خرید واحدهای تجاری در این منطقه هیچ رونقی ندارد و می‌توان گفت دوسالی است که بازار واحدهای تجاری این منطقه راکد است. قیمت هر متر واحد تجاری در خیابان‌های فرعی از سه تا چهارمیلیون تومان و در خیابان‌های اصلی از پنج تا ۱۷میلیون تومان است که متراژ واحدهای تجاری و محل واقع شدن واحدهای تجاری (خیابان اصلی و فرعی) و امکاناتش در تعیین قیمت موثرند.
امروزه در بازار مسکن تنها مساله‌ای که رونق دارد و روز‌به‌روز از آن استقبال بیشتری می‌شود، بساز و بفروشی است که در این چند سال اخیر به خوبی شاهد این مساله بوده‌ایم و حتی بساز و بفروشی شغل دوم بعضی از افراد به حساب می‌آید و این موضوع نشان دهنده میزان سرمایه‌ای است که در دست افراد است؛ در واقع بازار مسکن را می‌توان مانند بازاری دانست که حتی سود و مزایای آن از بورس هم بیشتر است. شاید بورس نتواند انتظارات سرمایه‌گذاران خود را برآورده کند، اما بازار مسکن این‌طور نیست و همیشه برای سرمایه‌گذاران خود سود و منفعت به ارمغان می‌آورد.