بنزین تک نرخی روی میز کمیسیون تلفیق

دنیای اقتصاد- به گفته رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۸۷ ، تعداد زیادی از نمایندگان، پیشنهاد عرضه بنزین به صورت تک نرخی و بدون سهمیه‌بندی در سال آتی را ارائه کرده‌اند که پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه بیش از نیمی از مجلس از وضعیت سهمیه‌بندی بنزین ناراضی هستند، این پیشنهاد به تصویب برسد. بحث بنزین دوباره داغ می‌شود

پیشنهاد بنزین تک نرخی و حذف سهمیه‌بندی

دنیای اقتصاد - اظهارات روز گذشته رضا عبداللهی، رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۸۷ مجلس مبنی بر در دست بررسی بودن پیشنهاد عرضه بنزین به صورت تک نرخی و بدون سهمیه‌بندی برای سال آینده در کمیسیون تلفیق، مقوله داغ و پرطرفدار بنزین فارغ‌ از عرضه به صورت سهمیه‌بندی، آزاد یا ترکیبی را دوباره به جریان انداخت.

تلاش چندباره نمایندگان مجلس هفتم برای الزام دولت به اجرای کامل قانون بودجه سال ۸۶ در خصوص عرضه بنزین هنوز به نتیجه نرسیده است.

بر اساس بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ دولت موظف به عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی از اول خرداد ماه سال‌جاری بود. تعیین قیمتی برای عرضه بنزین آزاد و همچنین ممنوعیت استفاده خودروهای دولتی از بنزین به قیمت ۱۰۰تومان دولتی از دیگر مفاد تبصره یاد شده بود. اما همراهی نکردن نیروهای تاثیرگذار همچون حداد عادل، توکلی، سبحانی و نادران تلاش نمایندگان طرفدار عرضه بنزین به قیمت آزاد را ناکام گذاشت. نمایندگان مجلس در اولین تلاش در صدد الزام دولت به عرضه بنزین به قیمت آزاد بودند اما به رغم برخورداری این طرح و طرح پس از آن، یعنی استفساریه در خصوص منظور قانون‌گذار از مفاد بند «و» تبصره ۱۳ که از حمایت نیمی از نمایندگان نیز برخوردار بود راه به جایی نبرد. در این بین نمایندگان تنها به یک فوریت عرضه بنزین آزاد رای دادند که با توجه به اندک بودن مدت زمان باقی‌مانده از عمر مجلس، معنایی جز بلوکه کردن آن در‌بر‌نداشت.

اما اظهارات روز گذشته عبداللهی که در کش و قوس‌های بودجه سال گذشته و جاری بر سر چگونگی تصمیم‌گیری در خصوص عرضه بنزین همواره از عرضه بنزین به قیمت آزاد طرفداری می‌کرد، نقطه شروع دیگری است؛ اما این بار پیش از آغاز برنامه‌های کمیسیون تلفیق. همچنین حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بودجه امسال نیز بنزین با همان قیمت ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود و این مایه نگرانی جدی نمایندگان است. قیمت بنزین در داخل ایران با توجه به رشدی که دارد، ۴ سال آینده به ۲۵۰۰ تومان خواهد ‌رسید. به گفته وی، نمایندگان در پی ارائه طرحی مبنی‌بر حذف سهمیه‌بندی بنزین هستند، یعنی سهمیه‌بندی بنزین را حذف کنند و بنزین لیتری ۳۰۰ تومان عرضه شود.

مرادی توزیع بودجه مربوط به تبصره ۱۳ را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید تحت بررسی و پیگیری قرار گیرد، بحث تبصره ۱۳ است. تبصره ۱۳ باید مجددا احیا شود. چون تکالیفی که دولت موظف به انجام دادن آن بوده یک ساله نیست‌، بلکه ۵‌ساله بوده است. بودجه‌ای که به آن اختصاص داده شده به شکل سابق تهیه نشده، بلکه مشخص نیست بودجه اختصاص داده شده به تبصره ۱۳ به صورت کلی است یا در قالب دیگری تدوین شده است. مرادی افزود: در بودجه امسال نیز بنزین با همان قیمت ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود و این نگرانی جدی نمایندگان است. در ابتدا بنا بود بنزین طی برنامه‌ای ۵ ساله از سبد حمایتی خارج شود و هر سال باید اختلاف قیمت در عرضه بنزین پوشانده شود. با توجه به این مطلب قیمت بنزین در داخل ایران با توجه به رشدی که دارد، در ۴ سال آینده به ۲۵۰۰ تومان خواهد ‌رسید. در حالی که قیمت بنزین در کشورهای حوزه خلیج‌فارس ۸۰۰‌تومان است. در این بین یک اختلاف قیمت باقی می‌ماند که در بودجه فعلی هیچ مکانیزمی برای رفع این معضل وجود ندارد و طبق قرارهای از پیش تعیین شده ما نمی‌توانیم بنزین را ۵‌ساله از سبد حمایتی خارج کنیم.

نماینده اراک با اشاره به این مطلب که نمایندگان در پی طرحی برای حذف سهمیه‌بندی بنزین هستند، گفت: نمایندگان مجلس در چند روز گذشته در پی ارائه طرحی مبنی‌بر حذف سهمیه‌بندی بنزین بودند که سهمیه‌بندی بنزین را حذف و بنزین لیتری ۳۰۰‌تومان عرضه شود. با این حال همین قیمت پیشنهادی نیز ۱۰۰تومان زیر‌قیمت است. اکثریت نمایندگان مجلس نیز بر ارائه این طرح موافقت کردند. وی تصریح کرد: به هر حال باید برای حل این مشکل و رسیدن به هدف باید حرکتی انجام دهیم. الان با توجه به وضعیتی که برای خارج شدن بنزین از سبد حمایتی وجود دارد، باید هر ساله مقداری افزایش قیمت بنزین داشته باشیم. فکر می‌کنم مردم راحت‌ترند که بنزین را لیتری ۳۰۰ تومان بخرند، به جای اینکه آن را لیتری ۸۰۰ تومان به طور آزاد تهیه کنند و با کمبود بنزین و صف‌های طولانی برای تهیه بنزین مواجه شوند. در همین حال، مرتضی تمدن، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه طرح عرضه بنزین به صورت تک‌نرخی یا بدون سهمیه‌بندی در کمیسیون تلفیق مطرح نشده است، گفت: چنین موضوع و پیشنهادی به صحن کمیسیون تلفیق نیامده و مطرح نشده است. وی با بیان اینکه ممکن است یک یا چند نماینده چنین نظری داشته باشند، افزود: هر نماینده‌ای می‌تواند هر نظری را بدهد؛ ولی چنین پیشنهادی در کمیسیون تلفیق به صورت رسمی نیامده است.

وی تصریح کرد: فضای حاکم بر مجلس نیز این‌گونه است که مشکلات طرح سهمیه‌بندی بنزین رفع شود، ولی به چه شکلی، هنوز در این زمینه بحثی صورت نگرفته است. عضو کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: هر گزینه‌ای که هم اکنون در مورد بنزین مطرح شود، جای بحث و گفت‌وگو دارد و نباید کنار گذاشته شود و پیشنهادهای جدید باید مطالعه و بررسی شود.