واکنش ایران به اظهارات «رایس» در داووس

دنیای اقتصاد- کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در اجلاس جهانی داووس بار دیگر آمادگی مشروط خود را برای مذاکره مستقیم با همتای ایرانی خود، هر جا، هر زمان و درباره هر موضوعی تکرار کرد و بالحنی که خبرگزاری‌های جهانی آن را آشتی‌جویانه توصیف کردند، با تمجید از فرهنگ و تمدن ایرانی اعلام کرد که نمی‌خواهیم ایران دشمن دائمی ما باشد.

منوچهر متکی که یکی از میهمانان اجلاس داووس بود، بدون آنکه سخنی درباره پیش‌شرط مذاکره به میان آورد، رایس را عاقل‌تر از دیگر دولتمردان آمریکا توصیف کرد؛ چرا که وی تاکنون چند بار با «دیدگاهی مثبت» درباره مذاکره با ایران سخن گفته است، وزیر امور خارجه کشورمان البته ابراز تاسف کرده است که مشکل رایس این است که نمی‌تواند دیدگاه‌های مثبت خود را عملی کند.

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در واکنش به سخنان رایس و درباره لحن ملایمش درباره ایران گفت: این اظهارات را ما بارها این‌گونه پاسخ داده‌ایم که آنچه مهم است، تغییر در رفتار است، نه تغییر در اظهارات. وزیر خارجه ایالات‌متحده در اجلاس داووس:

نمی‌خواهیم ایران دشمن دائمی ما باشد

کاندولیزا رایس بار دیگر تکرار کرد که در صورتی که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند احتمال داشتن «رابطه‌ای عادی‌تر» با این کشور وجود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مجمع اقتصاد جهانی در سوئیس با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که به عقیده وی بن‌بست هسته‌ای با ایران می‌تواند به طور دیپلماتیک حل شود؛ اما تهران نباید اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این رابطه جدید می‌تواند نه با ترس یا بی‌اعتمادی، بلکه با همکاری‌های روزافزون روابط تجاری گسترده‌تر و حل مسالمت‌آمیز اختلافات تعریف شود.

براساس این گزارش، وی که لحن صحبت‌هایش در تضاد با لفاظی‌های اخیر دولت جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا علیه ایران حالتی آشتی‌جویانه داشت، تاکید کرد که آمریکا تمایلی ندارد ایران «دشمن دائمی» آن باشد.

وی گفت: ایرانی‌ها مردمی مغرور با فرهنگی فوق‌العاده هستند و ما به نقش آنها در شکل‌گیری تمدن جهانی احترام می‌گذاریم.

اما رایس گفت که واشنگتن اختلافاتی جدی با دولت ایران در زمینه آنچه وی تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، حمایت از تروریسم و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده عراق خواند، دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در برلین در راستای اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه ایران گفت که این توافق نشان می‌دهد که جهان در قبال ایران همچنان متحد باقی مانده است.

رایس گفت: ما همچنان ایران را متعهد به الزامات بین‌المللی‌اش نگاه خواهیم داشت.