دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: هرگونه صدور قطعنامه جدید علیه ایران یک علامت سوال بزرگ پیش روی کسانی که می‌خواهند این کار را انجام دهند، قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا سعید جلیلی، پس از بازگشت از بروکسل در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین پیش‌نویس قطعنامه سوم علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌‌ای ایران و احتمال تصویب آن گفت: جریانی که به دنبال صدور قطعنامه است، چند ماه است که نتوانسته موفق شود. وی افزود: عدم توافق این گروه به این دلیل است که مسیری غیرمنطقی و غیرطبیعی را دنبال می‌کنند و امروز منطق بین‌الملل و افکار عمومی‌جهان یک علامت سوال بزرگ پیش روی کسانی که می‌خواهند به این سمت بروند، قرار می‌دهد. جلیلی با اشاره به گزارش‌های آژانس و جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز کشورمان یادآور شد: در شرایطی بحث قطعنامه مطرح می‌شود که با توجه به این گزارش‌ها مبنای بسیاری از اتهامات بی‌پایه فروریخته است و اگر بخواهند مسیر قبل را ادامه دهند، این در واقع آزمونی برای رفتار آنها است.

جلیلی درمورد اعتمادسازی ایران نیز گفت: اگر مسیر صدور قطعنامه دنبال شود، نشان می‌دهد که هرگونه رفتار اعتمادآمیزی که صورت بگیرد، برای آنها فرقی ندارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در مورد مفاد قطعنامه جدید گفت: مقامات اروپایی و روسی به این موضوع اشاره داشتند که چیزی به بندهای قطعنامه اضافه نشده است، بلکه روی همان عدم اضافه هم نتوانستند به تفاهم برسند. جلیلی در ادامه این نشست خبری در فرودگاه امام خمینی (ره)، در پاسخ به سوالی در مورد اختلاف نقل قول‌های مطرح شده از جانب اروپا و روسیه درمورد نشست برلین گفت: تفاوت همین نقل قول‌ها نشانگر تفاوت دیدگاه‌ها در این مجموعه است که نتوانسته‌اند به نظر واحدی برسند و اختلاف‌نظرها بین آنها کماکان وجود دارد. خبرنگاری از جلیلی در مورد اظهارات رایس در اجلاس داووس و احتمال مذاکره مستقیم ایران با ۱+۵ پرسید که جلیلی در پاسخ گفت: این اظهارات و مطالب را ما بارها این‌گونه پاسخ داده‌ایم که آنچه مهم است، تغییر در رفتار است نه تغییر در اظهارات.

مذاکره با سولانا

جلیلی درباره احتمال ادامه مذاکراتش با سولانا اظهار داشت: خاویر سولانا در بروکسل به محل اقامت ما آمدند تا دیداری داشته باشند؛ مذاکراتی داشتیم درباره موضوعاتی که بتوان بحث‌های مختلف برای شروع طیف وسیعی از همکاری‌ها را آغاز کرد و آنها را ادامه داد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مطالبی را که در ملاقات با سولانا مطرح شد، کلی ارزیابی کرد و گفت: در چارچوب گفت‌وگوها و ادامه این روند با یکدیگر صحبت کردیم. سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به دیدار یک ساعت و نیمی سولانا و جلیلی در سفارت ایران در بروکسل گفت: هدف از برگزاری این نشست باز نگه داشتن کانال ارتباطی بود. کریستینا گالاچ گفت: خاویر سولانا هماهنک کننده سیاست خارجی این اتحادیه، شب پنج‌شنبه با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای این کشور در بروکسل گفت‌وگو کرد. سخنگوی سولانا افزود: هدف از برگزاری این نشست باز نگه داشتن کانال ارتباطی بود. وی گفت: جلیلی و سولانا در نشست خود که یک ساعت و نیم به طول انجامید، درباره برخی مسائل از جمله مساله هسته‌ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند اما وارد جزئیات نشدند. این دو مقام ارشد پایان نوامبر گذشته در لندن و یک ماه پس از دیدارشان در رم با هم ملاقات کرده بودند.

اشتباهات اروپا

کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا به اشتباهات گذشته برخی کشورهای اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد.

بنیتا فروره والدنر، روز پنج‌شنبه در بروکسل در دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در روابط گذشته برخی کشورهای اروپایی در قبال ایران از جمله کمک به رژیم صدام و موضوع تحویل ندادن قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران، اشتباهاتی صورت گرفته است. والدنر افزود: در بخش انرژی، زمینه‌های زیادی برای همکاری‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران در آینده وجود دارد.

وی گفت که از ایران دیدار کرده و برای فرهنگ و تمدن ایران احترام خاصی قائل است. کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا با اعلام آمادگی کمیسیون اروپا برای همکاری با ایران تاکید کرد: زمینه‌های مختلفی برای همکاری‌های مشترک تهران و اروپا وجود دارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در این دیدار پیشنهاد جدید الگوی مشترک را برای همکاری‌های جدید در چارچوب دموکراسی، ‌امنیت، ‌انرژی و همکاری‌های اقتصادی برای طرف اروپایی تشریح کرد. جلیلی گفت: اگر ایران و اروپا وارد این مرحله شوند، می‌توانند همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند.