194 بی‌خبر است!
ندا گنجی
مصرف گاز در هفته‌های اخیر به اوج خود رسید و بیشترین فشار در بخش نارسایی سوخت به شهرهای شمالی کشور وارد آمد همچنین سایر نقاط کشور نیز از قطعی گاز بی‌نصیب نماندند؛ به طوری که حتی تعطیلات در قم هنوز هم تا این اواخر ادامه داشت.

بسیاری از واحدهای صنعتی با قطعی گاز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. اما هرچه از بحبوحه سرما گذشت، رفته‌رفته مشکلات قطعی گاز به کندی رو به مرتفع شدن گذاشت؛اما با آغاز موج سوم سرما دوباره شدت گرفت. البته تمام تقصیرها متوجه مسوولان نبود؛ چراکه بخش وسیعی از ساختمان‌ها در همین شهر تهران فرسوده هستند که گرما را آن‌چنان که باید در خود نگاه نمی‌دارند، از سوی دیگر خدشه‌ای به میزان بهره‌برداری از گاز در واحدهای پرمصرف که اغلب آنها در شمال شهر تهران مستقر هستند، وارد نشد و آنها به راحتی از عهده گرم نگه داشتن استخرهایشان برآمدند؛ به طوری که گفته می‌شود بالغ‌بر 50درصد مصرف گاز تنها از سوی3 درصد مردم صورت می‌گیرد.
از همین رو مسوولان برای رفع نارسایی‌ها دراین بخش به مصرف‌کنندگان پناه آوردند و به بهانه‌های مختلف خواستار صرفه‌جویی در مصارف خانگی شدند.
اما شرکت گاز وقتی دید اطلاعیه‌ها به مردم مبنی‌بر صرفه‌جویی در مصرف گاز کارساز نیست، از اهرم دیگری بهره جست، به طوری که اخیرا هشدار داده در صورتی که مصرف گاز مشترکان از حد مجاز بگذرد، تعرفه‌های درج‌شده در قبوض به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت؛ چراکه 90درصد گاز مصرفی در بخش «خانگی» مورد استفاده قرار می‌گیرد که حتی دو درجه صرفه‌جویی در آن شرایط می‌توانست به میزان قابل‌توجهی ظرفیت ذخایر گازی را منتفع کند.
اما این انصاف نیست که توپ افت فشار گاز را تنها به سوی زمین «مردم» پاس دهیم؛ چرا که رییس سازمان بازرسی نیز در این خصوص گفته است: «همه دولت‌ها وظیفه داشتند در زمینه ذخیره گاز اقدام کنند؛ اما متاسفانه اقدامات لازم در این زمینه انجام نشده است و کسانی که در انجام تکالیف خود کوتاهی کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.»
ضعف فرهنگ‌سازی
از آنجایی که معمولا فرهنگ‌سازی در اغلب فعالیت‌هایی که به نوعی با مردم سروکار دارد، مغفول می‌ماند و گاهی پس از آنکه مدت طولانی از انجام طرح‌ها و پروژه‌ها می‌گذرد، اطلاع‌رسانی کمرنگی شکل می‌گیرد یا مطلقا اتفاقی در این زمینه رخ نمی‌دهد در اغلب مواقع مسوولان به اهدافی که مدنظر داشته‌اند، نایل نمی‌شوند یا با بازخوردی خلاف آنچه که انتظار داشته‌اند، مواجه شوند.
این در حالی است که در زمینه فرهنگ‌سازی تاکید بسیاری شده است.
تا جایی که شرکت ملی گاز که مسوولیت نظارت و کنترل مصرف گاز را بر عهده دارد و مخاطبان این نهاد از هر قشری می‌تواند باشد، بنابراین اقداماتی را که در راستای اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد، باید سطح تفکرات تمام اقشار را در نظر بگیرد. اقدامی که اخیرا شرکت ملی گاز در کنار ارسال قبوض به منازل به آن مبادرت ‌ورزیده، ارسال بروشوری با عنوان «تعرفه فروش گاز طبیعی بخش خانگی» در استان تهران است که در آن اصطلاح‌هایی به کار گرفته شده که به نظر می‌رسد به راحتی قابل‌فهم نباشد.
در این بروشور تعرفه‌ها در دو جدول در فواصل هفت‌ ماهه اول سال و پنج‌‌ماهه دوم سال درج شده‌اند که تعرفه‌ها در دهک‌ها و پله‌ها براساس میزان مصرف تعیین می‌شود.
توصیفی که شرکت ملی گاز در خصوص این تعرفه‌ها ارائه کرده، بر این اساس است: «تعرفه‌های مربوط به دهک‌های اول تا هفتم براساس کل مصرف و دهک‌های هشتم و دهم نسبت به مازاد مصرف پله قبل محاسبه می‌شود.»
جالب‌تر اینکه این اقدام شرکت ملی گاز نه تنها برای پایتخت‌نشینان توجیه نشده که حتی واحدهای ارتباط مردمی این شرکت در مناطق مختلف نیز در این زمینه اطلاع دقیقی در دست ندارند. این در حالی است که شماره 194 برای کسب اطلاعات بیشتر در این بروشور درج شده است. بنابراین اگر شهروندی با سوالی در این زمینه مواجه شود، اگر بخواهد اطلاعاتی در خصوص اصطلاحات و سایر جزئیات این بروشور کسب کند، با علامت سوالی بزرگ‌تر مجبور می‌شود تلفن را قطع کند!
در حالی که ظرفیت ذخایر گاز با همکاری هموطنان و افزودن به این ظرفیت‌ها از سوی مسوولان به حالت عادی بازگشته است.
اگر اقدامات این چنینی در راستای افزایش آگاهی مردم برای کنترل مصرف صورت می‌گیرد، باید گفت که این روند به جای آنکه به افزایش آگاهی مردم بیانجامد آنها را دچار سردرگمی می‌کند.