برای چاق شدن انار بخورید

مریم خباز

فصل پاییز که می‌شود هوس خوردن انار آبدار و قرمز تمام وجود آدم را پر می‌کند، البته انگار از قدیم همین‌طور بوده است. می‌گویند هومر شاعر معروف یونان در کتاب «اودیسه»‌اش به انار اشاره کرده و حضرت سلیمان هم از شدت علاقه به این میوه باغ بزرگی از آن مهیا کرده است. درخت انار، بومی ایران و مناطق مجاور آن است که انگلیسی‌زبان‌ها با بهره‌گیری از واژه مشتق‌شده pomegranate از زبان یونانی به ا نار،«سیب با هسته‌های زیاد» می‌گویند.اما جدا از زیبایی و لذت‌بخش بودن ظاهر و طعم انار این میوه سرشار از ترکیبات شیمیایی سودمند است، به طوری که در ۱۰۰ گرم دانه انار ۳۸ کالری انرژی، ۸۲ گرم آب، ۴گرم پروتئین، ۳گرم چربی، ۱۰گرم مواد نشاسته‌ای، ۴گرم کلسیم، ۳ میلی‌گرم سدیم، ۲۶۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۵ میلی‌گرم آهن، ۲میلی‌گرم ویتامین ب۱، ۳/۰میلی‌گرم ویتامین ب۲، ۲/۰میلی‌گرم ویتامین ب۳ و ۴ میلی‌گرم ویتامین ث وارد بدن می‌شود. البته انار خواص درمانی هم دارد.

از نظر طب قدیم ایران، میوه انار سرد و قابض است و آب انار سرد و تر و پوست آن سرد و خشک و بسیار قابض است. البته پوست ریشه درخت انار قابض‌تر از خود میوه است. همچنین انار شیرین ادرارآور است و آب آن خنک‌کننده است. انار خون‌ساز و تصفیه‌کننده خون است. ترشح صفرا را زیاد می‌کند و آب آن اسهال را برطرف می‌سازد. آب انار شیرین برای مجاری ادرار مفید و ملین مزاج است.

انار رنگ صورت را شاداب کرده، صدا را باز و گرفتگی آن را برطرف می‌سازد. آب انار مقوی قلب و معده است و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه.

خواص دیگر قسمت‌های درخت انار:

- جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می‌برد.

- جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم دارد.

- برای برطرف‌کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار یا جوشانده برگ‌های انار استفاده می‌شود.

- برگ‌های له شده انار اگر روی پوست قرارداده شود خارش را از بین می‌برد.

- برای برطرف‌کردن سوختگی پوست، گل‌های له شده انار و مخلوط کردن آن با روغن کنجد مفید است.

- دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می‌کند همچنین برای از بین بردن زخم‌های دهان کاربرد دارد.

- برای برطرف کردن دندان‌درد، دم‌کرده ریشه درخت انار سودمند است.

- جوشانده پوست انار برای رفع بواسیر مفید است.

- انار وزن را زیاد می‌کند.

مضرات:

کسانی که سردمزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند. این‌گونه افراد می‌توانند انار را با زنجبیل بخورند. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم به کار می‌روند ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند پس باید در خوردن آن احتیاط کرد و تحت نظر متخصص بود.

کنسانتره انار

هندوستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کنستانتره انار است.

این محصول در هندوستان یک کالای لوکس به حساب می‌آید که مشتریان برای تهیه آن قیمت‌های بالایی می‌پردازند. این محصول در اروپا و ژاپن به عنوان یک نوشیدنی سالم شهرت دارد.