دنیای اقتصاد - روند نزولی بازار جهانی نفت اگرچه پس از اعلام طرح تقویتی جورج بوش برای اقتصاد متوقف شده، اما فقط ۴۴سنت به ازای هر بشکه افزایش یافت و به ۵۷/۹۰دلار برای هر بشکه رسید.

به گزارش رویترز، قیمت نفت از اولین روزهای آغاز سال جدید میلادی رو به افزایش گذاشت و با جهش با هر بشکه نفت ۱۰۰دلار شوک عمیقی به بازارها وارد کرد. هرچند قیمت نفت پس از آن روز در یک سیر نزولی، سرانجام به ۹۰دلار برای هر بشکه رسیده است اما بی‌ثباتی در بازار کالاها و از جمله قیمت نفت نشانی از پایان ندارد. تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش پیشین قیمت نفت جدای از افزایش تقاضا به‌ویژه در فصل زمستان، ضعف ارزش دلار و کسادی اقتصادی آمریکا است.

با اینکه برخی از تحلیلگران از افزایش قیمت نفت نگران نیستند و معتقدند دلارهای نفتی سرانجام به ایالات متحده به شکل سرمایه‌گذاری یا خرید کالا وارد می‌شود اما عده‌ای دیگر افزایش قیمت نفت را عامل افزایش هزینه‌های خانوارها و سرانجام تورم می‌دانند.

تورم در شرایط فعلی که اقتصاد گرفتار مهلکه کسادی است می‌تواند مشکل «رکود تورمی» ایجاد کند و تقریبا اقدامات تقویتی دولت برای تحریک رشد اقتصادی را بی‌اثر و خنثی کند.

برخی از فعالان بازار هم می‌گوید: آنچه تاکنون هیچ‌کس نتوانسته است بر آن فایق آید هزینه‌های بالای انرژی است که بر رشد اقتصاد هم سنگینی می‌کند، قیمت نفت در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۶درصد ترقی کرده است و با افزایش آن به ۱۰۰دلار در دومین روز سال جدید، بسیاری از اقتصاددانان بیم از تداوم ترقی قیمت نفت به موازات کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی دارند، هر چند برخی از تحلیلگران معتقدند، قیمت نفت به طور منطقی باید به ۸۰دلار برای هر بشکه برسد. جورج بوش در سفر اخیر خود به خاورمیانه از پادشاه عربستان سعودی درخواست کرد تا تولید و صدور نفت را افزایش دهند. این در حالی است که بسیاری از مقامات اوپک و تحلیل‌گران معتقدند افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش عرضه آن نیست. در همین رابطه، بوش به واسطه اعطای حق حفاری در میدان نفتی آلاسکا، مورد انتقاد برخی مخالفان دموکرات و منتقدان جمهوریخواه خود قرار گرفته است که گفته می‌شود حدود ۱۵میلیارد بشکه نفت و ۷۶تریلیون مترمکعب گاز از آن می‌توان استحصال کرد.

آغاز حفاری و استحصال نفت در این منطقه به اکولوژی منطقه آسیب می‌رساند و مخالفان معتقدند با فروش حق حفاری در این منطقه انقراض انسان تسریع می‌شود. به نظر می‌رسد نگرانی درباره گرم شدن زمین و تغییرات جوی سرانجام در محافل آمریکایی هم شنیده می‌شود و شاید باعث تنظیم الگوی مصرف انرژی در ایالات متحده با توجه به رشد فزاینده قیمت در سطح جهان شود. به ویژه آنکه براساس تحقیقات یکی از موسسات انرژی، آمریکایی‌ها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، ۳/۱تریلیون دلار بیشتر از هفت‌سال قبل از آن که در ۳۱ دسامبر پایان یافت، صرف انرژی کرده‌اند.