دنیای اقتصاد- در حالی که قرار است وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ سه‌شنبه درباره ایران در برلین گفت‌و‌گو کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره ملاقات هفته آینده وزیران خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در برلین، تصریح کرد که هنوز هیچ چیزی تغییر نکرده و ما همچنان بر سر نکات قطعنامه احتمالی علیه ایران، اختلاف نظر داریم.

شان مک کورمک، روز جمعه به خبرنگاران گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا یک قطعنامه جدید علیه ایران تصویب کند و برای تصویب آن خوشبین است. وی همچنین اشاره کرد که احتمالا خاویر سولانا در نشست برلین شرکت می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که مذاکرات روز سه‌شنبه جدی و آزاد خواهد بود و ممکن است که کمی طول بکشد.

از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال شد: شما تنها یک سال دیگر مشغول کار هستید، آیا طرح جدیدی برای معامله با ایران دارید؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: به عنوان یک سیاستگذار، باید سعی کرد و در جهت منافع کشور و امنیت ملی خدمت کرد و در این مورد ما با بسیاری از دوستان و متحدین خود که منافعی شبیه به ما دارند، همکاری می‌کنیم.

وی گفت: بنابراین ما می‌خواهیم که این مشکل را حل کنیم، پس اشاره به دوره زمانی فعالیت این دولت، اشاره‌ای نامربوط است. ما باید کار درست را انجام دهیم و وزیر خارجه تا روز آخر هم به این کار ادامه می‌دهد.

خبرنگاری سوال کرد که آیا فکر می‌کنید کانال ارتباطی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا باز هم می‌تواند مفید واقع شود؟

مک کورمک، گفت: مطلبی درباره این که این کانال را ببندیم، نشنیده‌ام، این کانال همچنان مفتوح است و سولانا از طرف گروه ۱+۵ با آنها صحبت می‌کند و فکر می‌کنم که باز نگهداشتن تمامی کانال‌های ارتباطی، مفید باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری کوشید تا حد امکان سطح انتظارات رسانه‌ها و نهادهای آمریکایی را درباره نشست سه‌شنبه آینده برلین درباره ایران، پایین آورد.

کاندولیزا رایس روز جمعه در مراسم اعلام بازنشستگی نیکلاس برنز معاون سیاسی خود، گفت: ما در عین حال با یکدیگر روزسه‌شنبه به برلین می‌رویم تا «ملاقات کوچکی» با گروه ۱+۵ درباره ایران داشته باشیم.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این گفته بود که در نشست برلین، نه تنها درباره مفاد قطعنامه ضد ایرانی، بلکه درباره راهبرد پس از آن نیز گفت‌وگو می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت که اختلاف‌نظرها در گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و همین موضوع موجب شده که آمریکا نیز امید زیادی به نتیجه تلاش‌های خود برای تحریم ایران نداشته باشد.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: از زمان انتشار گزارش اخیر برآورد اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، تعامل با روس‌ها و چینی‌ها در مذاکرات مربوط به مساله هسته‌ای ایران بسیار دشوار شده است.

چندین دیپلمات تصریح کردند که روسیه به‌طور مشخص با درخواست‌های آمریکا برای در نظر گرفتن تحریم‌های بیشتر برضد ایران مخالفت کرده و حمایت چین را نیز از موضع خود به دست آورده است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود که اعمال تحریم برضد بخش نفت و گاز ایران مورد نظر نیست.

قدرت‌های بزرگ در ژوئن ۲۰۰۶مجموعه‌ای از مشوق‌ها را در ازای کنار گذاشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم به ایران پیشنهاد کردند. این مشوق‌ها شامل کمک به این کشور در ساخت رآکتورهای آب سبک، مجاز دانستن صادرات قطعات هواپیماهای غیرنظامی و تسهیل عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بود.

بر اساس این گزارش آمریکا بعید می‌داند که پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در نشست وزیران امور خارجه آنها در این هفته در برلین، بر سر تحریم‌های جدید برضد ایران به توافق برسند.

رویترز خاطرنشان کرد که بیان این مطلب از سوی آمریکا تاکیدی بر وجود اختلاف‌های جدی درمورد چگونگی برخورد با موضوع هسته‌ای ایران است. زیرا از زمانی که گزارش اطلاعاتی اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد، مخالفت روسیه و چین با اعمال فشار بیشتر بر علیه ایران جدی‌تر شده است.

یک مقام آلمانی نیز گفت: دیدار احتمالی هفته آینده وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ در برلین برای بحث درباره برنامه‌های اتمی ایران نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

این مطلب را نشریه آلمانی زوددویچه سایتونگ در گزارشی به قلم «اشتفان کرنلیوس» به نقل از «اکاد فون کلیدن» از مشاوران نزدیک «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور در حیطه سیاست خارجی اعلام کرد.

زوددویچه نوشت: کلیدن نمی‌تواند بفهمد که خط مشی «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان در برگزاری نشست مذکور چیست و اضافه کرد: اگر ما دعوای موجود بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران در بین اعضای شورای امنیت را نزد افکار عمومی علنی کنیم، این ضرر بزرگی است و از همین رو به نظر می‌رسد که مقدمات نشست هفته آینده درباره ایران آماده نیست و جز اینکه به‌طور معمولی در این زمینه بحث شود، نتیجه دیگری از آن به دست نخواهد آمد.