روآ، رونده‌ای پرمصرف

محسن گروسی

انصافا عمدی در کار نیست، ولی خود ما هم نمی‌دانیم چرا مدتی است مخ ما روی محصولات ایران‌خودرو هنگ کرده و بی‌خیال این شرکت نمی‌شود. البته شاید یک دلیلش به اصطلاح تنوع محصول در ایران‌خودرو باشد (ایران‌خودرویی‌ها نگران نباشند، چشم نمی‌خورند، زدیم به تخته!) که ما دست از سرش برنداشته و کماکان پا توی کفشش می‌کنیم. به هر حال امروز با خودمان گفتیم ما که به خود جرات داده و در شماره‌های گذشته به حریم محترم خودروی ملی (سمند) جسارت کردیم، خب چرا سربه‌سر مثلا، پژو روآ که از لحاظ ژنتیکی به ما نمی‌خورد، نگذاریم.

خلاصه سرتان را درد نیاوریم، سوژه امروز نوه پیکان است که پدرش پژو RD، نام روآ را برای آن انتخاب کرد.

ظاهرا دلیل این انتخاب آن است که روآ معنی رونده را می‌دهد، حالا اینکه این خودرو واقعا رونده است یا نه، شما را نمی‌دانیم؛ ولی به ما ربطی ندارد.

این خودرو هم‌اکنون رکورددار تولید در ایران‌خودرو به حساب می‌آید، البته چند وقت پیش یکی از مسوولان این شرکت، در یک محفل خودمانی و به رسم رمز و رازی که میان ما برقرار بود، ادعا کرد، بنده‌خدا ایران‌خودرو از تولید پژو روآ، ضرر می‌کند. ما هم نامردی نکردیم به رسم رازنداری هم که شده، این مظلومیت ایران‌خودرو و اینکه این شرکت از دست روآ، چه‌ها می‌کشد را به همه از جمله شما، اعلام کردیم که البته نزدیک بود رفاقت چندین و چند ساعته ما و ایران‌خودرو را زیر سوال برده و ما را از افتخار ارتباط با این شرکت، محروم سازد که خدا را شکر به خیر گذشت.

احتمالا بدتان نیاید، شجره‌نامه روآ را با هم از نظر گذرانده و یادی از اجداد این خودرو کنیم. موتوری که هم‌اکنون روی روآ نصب است، تقریبا همانی است که زمانی پیکان زحمت حمل آن را تقبل کرده بود. (با کمی تغییرات ظاهری و باطنی البته) پیکان خدابیامرز هم که یکی دو سال پیش، با خروج خود از خط تولید داخل صنعت خودرو ایران و جهان را از وجود خود محروم کرد، حقوق مربوط به ارث و میراث صنعتی را تمام و کمال رعایت کرده و موتور مذکور را به عنوان ارثیه، به پژو RD‌پدر فقید روآ داد.

راهش همچنان ادامه داشته باشد و خاطراتش زنده ماند. البته RD که چندان تحمل تنفس هوای پاک را نداشت، خیلی زود عرصه را خالی کرده و جای خود را به تنها فرزندش، روآ داد. (باز هم با کمی تغییرات ظاهری و باطنی البته) به هر حال به جز چندین هزار یادگاری که از مرحوم پیکان با نام پیکان، در خیابان‌های کشور به جا ماند، روآ نیز، نقش موثر و انکارنشدنی در زنده نگه داشتن نام پیکان طی این مدت داشته است. اما هم‌اکنون این محصول مبارز، در عرصه سنت، با ۲مدل، بنزین‌سوز و گازسوز، در بازار داخل عرضه می‌شود. مدل بنزین‌سوز این خودرو که جزو محصولات پرمصرف به حساب می‌آید، ۴/۸لیتر بنزین را لقمه کرده و میل می‌فرماید.

(منظور از جاده این است که خودرویی مثل روآ در صورتی که بدون توقف ۱۰۰کیلومتر را طی کند، ۴/۸لیتر بنزین می‌سوزاند.) حال حساب اینکه روآ، در جاده‌های شلوغ شهری و با وجود این همه ترافیک و چراغ قرمز، چقدر بنزین می‌بلعد، با خودتان. آخر ما قبلا حساب کردیم که زد بالا و موجبات ناراحتی و دلخوری دوستان ایران‌خودرویی را فراهم کرد و خلاصه شر شد. هم‌اکنون در بازار خودرو، روآی بنزین‌سوز قیمتی در حدود ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارد. مدل دوگانه‌سوز آن نیز ۹میلیون و ۱۵۰هزار تومان است.

مشخصات خودروی روآ:

میانگین مصرف سوخت در جاده: ۶/۸ لیتر.

میانگین مصرف سوخت در سیکل ترکیبی: ۴/۸لیتر .

حجم موتور: ۱۶۰۰ سانتیمتر مکعب.

قدرت موتور: ۸۴ اسب‌بخار در ۵۰۰۰دور در دقیقه.

حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت.

استاندارد حد آلایندگی: یورو ۲ (رده دوم استانداردهای اروپایی)

رنگ: متالیک و سالید(روغنی)

تجهیزات: کولر، شیشه بالا بر برقی، شیشه گرمکن جلو و عقب.

راهنمای روی گلگیر جلو.