تقدیم به چند داستان کوتاه
علی طجوزی
بازار کتاب ایران در هفته گذشته را همچون سایر بازارها از نظر سطح فروش باید همانند سایر بازارهای کشور دانست.

بارش برف، کاهش شدید دمای هوا و یخ‌بندان و همین طور دو روز تعطیلی اثرات منفی خود را بر بازار گذاشت؛ اما نه آنچنان که بتواند بازار کتاب را راکد کند. چرا که علاقه‌مندان به کتاب به خصوص رمان خوان‌ها سرما را بهانه کتاب نخریدن نکردند. هر چند نمی‌توان آن را با رونق یکی دو هفته پیش مقایسه کرد.
هفته گذشته را همچنین باید به نوعی باز هم هفته داستان کوتاه دانست؛ چرا که جدیدترین و پرفروش‌ترین این بازار متعلق به «تقدیم به چند داستان کوتاه» نوشته محمدحسین شهسواری است.
این مجموعه که هفدهمین جلد از ادبیات امروز با عنوان مجموعه داستان است، طی هفته گذشته عنوان پرفروش‌ترین کتاب داستان ایرانی را از آن خود کرد.
«تقدیم به چند داستان کوتاه» ۱۶۰ صفحه است و از ۴ داستان نه چندان کوتاه تشکیل شده است که تاریخ نگارش آنها میان سال‌های
76 تا 84 است.
این کتاب به نوعی ادای دین به داستان کوتاه است چنان که محمدحسن شهسواری در خصوص کتابش گفته: برای این که احترام و علاقه‌اش را به چند داستان کوتاه از نویسندگان مختلف نشان دهد از هر داستانی عناصری را انتخاب کرده و آنها را در چهار داستان جدید تنیده و رابطه بینابینی آفریده است.
نویسنده در این کتاب همچون کتاب قبلی‌اش «پاگرد» بیش از هر‌چیز به داستان‌گویی، جاذبه اثر و لذت خواننده اهمیت داده است.
در این کتاب می‌توان داستان‌های «آمرزش - زبرتر از خواب، نرم‌تر از بیداری - چاکریم جناب سروان - تقدیم به چند داستان کوتاه» را خواند.
بعد از «تقدیم به چند داستان کوتاه» باز هم نام بهرام بیضایی با «سهراب کشی» و «لبه پرتگاه» در بین پرفروش‌ها دیده می‌شود.
بیضایی که پیش از این علاقه‌مندانش چندان خبری از او نداشتند، طی یکی دو هفته گذشته با تئاتر افرا هم روی صحنه حاضر شده است.
«ها کردن» پیمان هوشمند زاده نیز در کنار «سالمرگی» اصغر الهی، «عقرب» حسن مرتضائیان آبکنار از دیگر پرفروش‌‌های بازار کتاب در زمینه داستان ایرانی بودند.
از دیگر پرفروش‌های داستان ایرانی همچنین می‌توان به «انتخاب» سیمین دانشور، «قلعه پرتقالی» عباس عبدی و «بازی عروس و داماد» بلقیس سلیمانی اشاره کرد.
در زمینه شعر ایرانی نیز بازار همچنان در دستان کسی است که دستانش از دنیا کوتاه است.
«دستور زبان عشق» قیصر امین‌پور که بنا به عقیده منتقدان و همچنین علاقه‌مندان شعر یکی از کامل‌ترین دفترهای شعر وی است، این روزها که نه، بلکه طی یکی دو ماه گذشته همواره در صدر پرفروش‌ترین‌های شعر ایرانی بوده است و در کنار آن باید به «آینه در آینه» ابتهاج، «چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود»، احمدرضا احمدی نیز اشاره کرد.
در زمینه داستان خارجی جدای از استقبالی که همچنان از «بادبادک‌باز» و «هزار خورشید تابان» خالد حسینی می‌شود، داستان‌هایی از نویسندگان ژاپنی نیز خواهان بسیاری پیدا کرده است، یکی از آنها رمان قدیمی «بازمانده روز» و دیگری «تسلی‌ناپذیر» ایشی گورو است.
ضمن اینکه بعد از انتشار یک مجموعه داستان کوتاه از موراکامی، دیگر نویسنده ژاپنی به نام «کجا ممکن است پیدایش کنم»، «کافکا در ساحل» نیز دوباره اندکی به سقف فروشش اضافه شده است و از سوی دیگر به رغم گذشت بیش از سه سال از انتشار «زن در ریگ روان» کوبوآبه همچنان این کتاب طرفداران خود را دارد. بعد از این کتاب‌ها مجموعه داستان‌های کوتاه کالوینو به همراه «کافه زیر دریا» استفانوبنی از دیگر پرفروش‌های بازار کتاب بودند.از دیگر پرفروش‌ها هم همچنین باید به دسته دلقک‌ها- سلین، آدم بدشانس- موراویا، مفتش راهبه- کالین فالکنر اشاره کرد.
در زمینه شعر خارجی نیز همچنان تغییری رخ نداده است و پرفروش‌ترین همانند هفته گذشته است. «هرگز! مگو هرگز» برتولت برشت، «دری لولا شده به فراموشی» ریچارد برایتگان و «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» پابلو نرودا کماکان به رغم حضور کتاب‌هایی از سوزان پولیشر شولتز، تی‌اس الیوت و چند بزرگ دیگر از شعرای خارجی‌زبان پرفروش‌ترین هستند.
از پرفروش‌ترین کتاب‌های هفته با موضوع سیاسی طی هفته گذشته باید از «انتخاب سلطه یا رهبری» برژینسکی نام برد. این کتاب با ترجمه امیرحسین نوروزی چندی است که به بازار آمده است. گفتمان به قلم سارا ملیز و ترجمه فتاح محمودی یکی دیگر از پرفروش‌های بازار است. سیاستمداران جوان علیرضا صلواتی، دولت در تاریخ اندیشه غرب نوشته آتیلا اوزربا، ترجمه دکتر عباس باقری، «تکثرگرایی در جریان‌های اسلامی»، عباس شادلو و «کالبدشکافی احزاب سیاسی» اسدا... رضایی هم از دیگر پرفروش‌های بازار کتاب با موضوع سیاسی بودند.
علاقه‌مندان به کتاب‌های اقتصادی نیز طی هفته گذشته «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. ترجمه این کتاب را که نوام چامسکی یکی از مولفان آن است حسن مرتضوی انجام داده است.
یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش اقتصادی «مبادی اقتصاد» دکتر مسعود نیلی است هرچند که این کتاب ظاهرا برای دانشجویان این رشته است، اما به دلیل سادگی بیان مطالب از سوی علاقه‌مندان به این مقوله مورد توجه قرارگرفته است.
«اعترافات یک تروریست اقتصادی» جان پرکینز نیز یکی دیگر از پرفروش‌های بازار کتاب با موضوع اقتصادی بود. این کتاب را مرجان صالحی ترجمه کرده است.
طی هفته گذشته همچنین دوستداران کتاب‌های تاریخی-تحقیقی در مکتب در فرآیند تکامل نوشته حسین مدرسی با ترجمه هاشم‌ ایزدپناه را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. «تاریخ تشیع در ایران» نوشته رسول جعفریان، کتیبه‌های هخامنشی (دپییرلولوک- نازیلا خلخالی)، تاریخ مغول در ایران، برتولداشپولد- محمود میرآفتاب از دیگر پرفروش‌های این بازار بودند.
راز راندابرن، «قانون جذب» مایکل لوسیه به همراه آداب معاشرت برای دختران و پسران نوشته ژان‌لویی فورینه با مترجمی شهین‌دخت بهزادی نیز کتاب‌هایی بودند که در زمینه روانشناسی و ماورا از سوی مخاطبان این گونه آثار به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی شدند.
علاقه‌مندان به فلسفه نیز با استقبال از آثاری چون «تخیل خلاق در عرفان ابن‌عربی» نوشته هانری کربن، مجموعه مقالات هانری کربن به جمع‌آوری و تدوین محمد امین شاهجویی، ماجراهای جاودان فلسفه نوشته هنری و دانالی توماس با ترجمه احمد شهسا و تاریخ فلسفه یونان و روم فردریک چارلز کاپلستون به مترجمی سیدجلال مجتبوی را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی کردند. از سوی دیگر فروشندگان کتب مذهبی نیز با توجه به حلول ماه محرم و ایام عزاداری امام‌حسین (ع) اعلام می‌کنند که این گونه کتاب‌ها نسبت به هفته‌های گذشته تقریبا شاهد افزایش محسوسی از نظر سطح فروش بوده‌اند.