از بزرگان خبری نیست
سعیده خدابخش- شمارش معکوس برای برگزاری بیست‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شده که به نظر می‌رسد جشنواره بیست‌و‌ششم با تغییراتی نسبت به سال‌های پیش برگزار می‌شود.

در این میان یکی از مهم ترین تغییراتی که در جشنواره بیست و ششم به گفته مسوولان اتفاق می‌افتد، جدا شدن بخش بین‌المللی و ملی جشنواره است. خبر اجرای این طرح سر و صدای زیادی را در میان دست‌اندرکاران سینما ایجاد کرده و هر روز اظهار نظر تازه‌ای در این ارتباط شنیده می‌شود. موسوی رییس شورای عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم ایران در این ارتباط می‌گوید: در سال‌های گذشته بخش بین‌الملل جشنواره به گونه‌ای زیر سایه جشنواره برلین قرار داشت؛ ولی بعد از ۲۵ سال می‌توان با جداسازی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به نوعی ریسک کرد و زمینه رسیدن به دو رویداد معتبر را فراهم کرد. جشنواره‌هایی مستقل و مکمل یکدیگر، البته ‌این مساله ممکن است با مشکلاتی در سال اول رو به رو شود؛ اما در نهایت به نفع سینمای کشور است. وی برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره را به عنوان رویدادی مستقل بین‌المللی و در مقطع زمانی متفاوت با جشنواره برلین عامل رونق بازار فیلم ایران ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: به هر حال شکی نیست که با توجه به قدمت بازار فیلم برلین، برخی از پخش‌کنندگان و خریداران فیلم که دوست دارند در بازار فیلم ایران نیز حضور یابند به دلیل برگزاری همزمان این دو بازار نتوانند به خواسته خود برسند، اما برگزاری جشنواره بین‌المللی به صورت مستقل زمینه‌ای برای حضور این کمپانی‌های معتبر بین‌المللی را در بازار فیلم ایران فراهم می‌کند. برگزاری دو جشنواره مستقل بین‌المللی و ملی فجر در نهایت باعث رقابت موثرتری در هر دو بخش خواهد شد که هم سینمای ملی را تقویت کرده و هم زمینه جهانی شدن آن را فراهم خواهد کرد.
شهرام جعفری‌نژاد، سردبیر مجله صنعت سینما نیز با مثبت ارزیابی کردن جداسازی بخش بین‌المللی و ملی می‌گوید: معمولا وقتی فیلم‌های ایرانی و خارجی به صورت مختلط به نمایش در می‌آید، عمده مخاطبان فیلم‌های ایرانی را ترجیح می‌دهد و حتی فرصت کافی برای دیدن هر دو بخش وجود ندارد؛ اما تفکیک بخش بین‌الملل این فرصت را فراهم می‌کند که آثار مربوط به هر دو بخش با تمرکز بیشتری دیده شود.
مباحثی که در خصوص تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر شنیده می‌شود، اگر در جشنواره بیست و ششم تحقق یابد، تصمیمی‌ منطقی به نظر می‌رسد که می‌تواند زمینه ارزیابی بهتر بخش بین‌الملل جشنواره را توسط کارشناسان و منتقدان فراهم کند. اگر چه تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره تجربه‌ای جدید است، اما با استمرار آن می‌توان دورنمای خوبی برای ارتقای جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم فجر تصور کرد.
حبیب‌اله کاسه‌ساز تهیه‌کننده نیز با اشاره به اخباری که در خصوص تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر شنیده می‌شود، می‌گوید: به زعم من اگر این اتفاق صورت گیرد، شاهد شکل‌گیری جریانی منطقی در جشنواره خواهیم بود و دو بخش بین‌الملل و سینمای ایران نه تنها همدیگر را خنثی نمی‌کنند، بلکه بهتر دیده خواهند شد. این تهیه کننده تقویت بخش بین‌الملل را لازمه زمینه‌سازی برای تفکیک دو بخش جشنواره عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم بخش بین‌الملل جشنواره به جایگاه مناسبی برسد، باید به مرور زمینه تقویت آن را فراهم کنیم.
خبری از بزرگان نیست
شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات جشنواره بیست و ششم نبودن نام‌های بزرگی چون کیمیایی، پوراحمد، بنی‌اعتماد و ....در لیست کارگردانان جشنواره است؛ نام‌هایی که هر یک می‌توانست گروه زیادی از مخاطبان را به جشنواره بکشاند.
سینما آزادی به جشنواره می‌رسد
اما یکی از مهم‌ترین اخباری که‌ این روزها شنیده می‌شود، آماده شدن سینما آزادی تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر است. این خبری است که شهردار تهران در گفت‌و‌گویی که در یکی از برنامه‌های تلویزیونی داشته بر آن تاکید کرده است.
شاه حسینی، دبیر جشنواره فیلم فجر نیزدر جریان بازدید از روند بازسازی سینما آزادی در جمع خبرنگاران گفته: موسسه مسوول بازسازی سینما آزادی در جلسه مشترک اعلام کرد همه سالن‌های نمایش سینما آزادی به صورت قطعی تا دهه فجر آماده بهره‌برداری است و بر اساس همین اطمینان، این سالن‌ها در اختیار ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار خواهد گرفت.
وی حضور سالن‌های نمایش سینما آزادی در جشنواره فیلم فجر را خبر خوشی برای اهالی سینما و مخاطبان دانسته و اعلام کرده بازسازی این سینما بعد از 10سال، می‌تواند عامل ایجاد انگیزه و تحرک در سینمای کشور به ویژه در بخش تولید باشد و اضافه‌شدن چند سالن سینمای استاندارد به ظرفیت سینمایی کشور، پاسخگوی نیازهای بخشی از مخاطبان سینما خواهد بود.
احمدیان رییس دفتر جشنواره شد
با آنکه گفته می‌شد در جشنواره بیست و ششم از بی نظمی‌های سال‌های قبل خبری نیست، در فاصله یک ماه مانده به جشنواره مسعود احمدیان به عنوان رییس جدید دفتر جشنواره انتخاب شد که به نظر می‌رسد با توجه به فاصله یک ماهه تا جشنواره هماهنگی‌ها به سختی صورت گیرد.
کریمی ‌تیزر جشنواره را می‌سازد
براساس اخباری که از گوشه و کنار می‌رسد، قرارشده که امسال مصطفی رزاقی کریمی‌ تیزر جشنواره را بسازد. این تیزر به کارگردانی مهدی کرم‌پور ساخته می‌شود و قرار است به زودی طرح نهایی آن به دفتر جشنواره ارائه شود.
بنا بر گفته رزاقی کریمی ‌در این تیزر به تاریخچه سینمای ایران و سیر تحولات این حوزه توجه می‌شود و از تکنولوژی cgi استفاده می‌کنند.
آن طور که کریمی ‌گفته، احتمالا این تیزر به عنوان آنونس نیز به نمایش در می‌آید.
حضور ۶۷ شرکت بین‌المللی در جشنواره بیست و ششم
آن طور که گفته می‌شود تا کنون حضور 67 شرکت معتبر بین‌المللی در بازار فیلم ایران قطعی شده و برگه‌های درخواست این شرکت‌ها به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
امیر اسفندیاری، مدیر یازدهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران، در این ارتباط گفته است: یازدهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران از ۱۳ تا ۱۷ بهمن ماه سال جاری در مرکز آفرینش‌های هنری حجاب (کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان) برپا می‌شود.
وی با اشاره به ‌اینکه پیگیری‌های لازم برای حضور گسترده شرکت‌های خارجی و اطلاع‌رسانی و ارسال مقررات این بازار به اقصی نقاط جهان از سال گذشته آغاز و ادامه دارد، یادآور شد: استقبال گسترده شرکت‌های خارجی از بازار فیلم ایران، نویدبخش برگزاری بازاری باشکوه‌تر و گسترده‌تر نسبت به سال‌های قبل است؛ بازاری که حضور تجاری سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را گسترش داده و به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان برخی از کشورهای همسایه، همچنان در مقام بازاری مطرح، روند رو به رشد خود را ادامه دهد.
اسفندیاری بازار فیلم را فضایی مناسب و حرفه‌ای برای عرضه آخرین تولیدات سینمای ایران معرفی کرده و ادامه داد: بازاریابی برای محصولات سینمای ایران در ابعاد فرهنگی و اقتصادی، تلاش برای حضور بی‌واسطه سینما در بازارهای منطقه و جهانی و بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های رو‌به‌روی سینمای کشور، از جمله اهداف برگزاری بازار فیلم ایران است که با توجه به توان فرهنگی موجود و بهره‌گیری از پشتوانه موفقیت‌های سینمای ایران در عرصه جهانی، به اهداف مورد نظر به خصوص در جذب شرکت‌کنندگان و مخاطبان بین‌المللی نزدیک خواهیم شد.
تاکنون 41 شرکت به عنوان غرفه‌دار، 6 شرکت به عنوان غرفه‌دار و خریدار و 21 شرکت به عنوان خریدار، خواستار حضور در بازار فیلم هستند و 78میهمان از 25 کشور به عنوان غرفه‌دار و 32 میهمان از 10 کشور به عنوان خریدار درخواست خود را برای حضور در این بازار ارائه کرده‌اند.
این در حالی است که شرکت‌های شاخصی چون «پاته» و«کانال پلوس» از فرانسه، «مدیا فیوژن» از آمریکا، «آیاو بی‌وایلد» از ژاپن، «تلویزیون مجارستان»، «فیدالگو» و «آرت‌هاوس» از نروژ، «زیتون» از هند، «ام بی سی» از کره، «فالکون فیلمز» از لبنان، «تی وی پی» از لهستان، «شوتینگ استارز» از امارات متحد عربی و «مووی اونیو اینترنشنال» از پوئرتوریکو به عنوان برخی از متقاضیان حضور در بازار فیلم ایران هستند.