علی طجوزی
در حافظه علاقه‌مندان به شعر و موسیقی معمولا نام‌هایی حک شده‌اند که درج یکی از آنها برای هر کار یا اثری کافی است تا سیل تقاضا را به آن سو بکشاند و آن را به عنوان پرمخاطب‌ترین اثر تا هفته‌ها پس از عرضه‌شدنش به بازار معرفی کند.

«تنها یک خاطره» هم از این نوع آثار است با این تفاوت که این بار سه نام از بزرگان عرصه هنر ایران را با خود به همراه آورده است. «تنها یک خاطره» نام آخرین اثری است که از محمدرضا لطفی و فرامرز پایور به بازار آمده است و سومین نام، نام ابتهاج است که در این اثر تنها میزبان اجرا بوده است. «تنها یک خاطره» آلبومی است که سال 1355 در خانه ابتهاج و در دستگاه شور اجرا شده است. طبق معمول لطفی با آن پنجه‌های جادویی‌اش تار را به سماع آورده است و مضراب‌های پایور بال‌هایی شده‌اند تا پرواز نواهای سحرانگیز برخاسته از سنتور او شنیدنی‌تر شود. این دلایل کافی است تا دوستداران موسیقی بی‌کلام سنتی یا کلاسیک ایرانی «تنها یک خاطره» را به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم طی هفته‌ گذشته معرفی کنند؛ چراکه حال و هوای فکر موسیقی آن دوران شاید به گونه‌ای با امروز متفاوت باشد چون هر چه هست لطفی و پایور 31سال جوانتر از امروز بودند و دیگر گون فکر می‌کردند و از طرفی دیگر شاید برای علاقه‌مندان و کسانی که آن جلسه را به خاطر دارند یا خبر آن را آن روزگاران شنیده باشند «تنها یک خاطره» سرشار از خاطره باشد؛ چراکه هم نام لطفی را دارد هم پایور را و هم هوشنگ ابتهاج را که برای بسیاری از بزرگان موسیقی‌ ترانه گفته است و بسیاری از بزرگان آواز، غزل‌هایش را خوانده‌اند و تصنیف ساخته‌اند. در هر صورت «تنها یک خاطره» هفته گذشته خاطره خوبی را از خود بر ذهن فروشندگان و دوستداران موسیقی بر جا گذاشت.
ضمن اینکه در شناسنامه این کار به طور مختصر به معرفی پایور و لطفی پرداخته شده است و همچنین داستان چگونگی شکل‌گیری این اجرا از زبان لطفی نیز روایت شده است.
بعد از «تنها یک خاطره» دوستداران موسیقی بی‌کلام سنتی یا کلاسیک ایرانی آلبوم «ثنا»ی محمدرضا ابراهیمی را به عنوان یکی دیگر از آثار پرفروش معرفی کردند. محمدرضا ابراهیمی که سابقه چندکار گروهی با استادان بزرگ موسیقی ایران از جمله حسین علیزاده، ارشد طهماسبی و ژیوان گاسپاریان را در کارنامه خود دارد؛ در آلبوم «ثنا» به تک‌نوازی عود بر اساس دستگاه‌های موسیقی ایران پرداخته است. در ثنا قطعاتی از پیش‌درآمد همایون، ضربی دشتی، پرده‌گردانی به چهارگاه، مقدمه سه‌گاه و چند قطعه دیگر نظیر مویه و رنگ سه‌گاه را می‌شنویم.»
ابراهیمی همچنین در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰) همراه با شادروان داریوش زرگری و نوازنده‌ای نروژی به نام کتیل سلویک گروه پرسیانورا تشکیل دادند که آلبوم «ذکر» مجموعه‌ای از برگزیده اجرای متعدد آنها است که تلاشی است برای ایجاد فضایی برآمده از احساس موسیقی شرق از یک‌سو و گویشی از موسیقی اسکاندیناوی از سوی دیگر.با توجه به اینکه نوازندگان در این اجراها تا حدود زیادی در انتخاب ریتم خود را آزاد گذاشته‌اند، از سوی دیگر معرفی‌نامه و توضیحی که در شناسنامه این کار با امضای حسین علیزاده آمده تاییدی است بر مهارت و چیره‌دستی محمدرضا ابراهیمی که «ثنا»یش یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار موسیقی سنتی بی‌کلام در هفته گذشته بود.یکی دیگر از کارهایی که در بازار موسیقی بی‌کلام در هفته گذشته مورد استقبال واقع شد باز هم اثری است که با ساز عود نواخته شده است.«نوای عود» برگزیده‌ای از کنسرت بوداپست سال ۱۹۹۲ «منیر بشیر»، عودنواز موصلی است که به دل مخاطبان خوش نشسته است، هرچند این آلبوم به تازگی به بازار نیامده است، اما به همان دلیل ناپیدا این‌بار تک‌نوازی‌های عود هفته خوبی را برای خود ثبت کردند.از سوی دیگر اما آلبوم‌هایی چون نغمه‌های خوابگرد، گروه ضرباهنگ دونوازی دف- برادران سامانی، ۲۰ قطعه برای تار-شهناز، پیانوی محجوبی-محجوبی، ۱۸ تصنیف-ذوالفنون، ایران‌زمین کامکارها نیز از سطح فروش قابل قبولی برخوردار بودند، ضمن اینکه در این میان سطح فروش نغمه‌های خوابگرد به دلیل استقبال علاقه‌مندان به سازهای کوبه‌ای اندکی از دیگر آثار بیشتر بوده است.
در انتظار ناظری و مولانا
از سوی دیگر بازار و علاقه‌مندان موسیقی با کلام سنتی یا کلاسیک ایرانی هفته گذشته را در انتظار عرضه اثر جدید شهرام ناظری به‌سر برد و به دلیل عدم عرضه این آلبوم همان کارهای هفته گذشته را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی کرد.آلبوم جدید شهرام ناظری که گویا نامی به غیر از مکتب مولانا خواهد داشت، قرار بود هفته گذشته به بازار بیاید، چرا که علاقه‌مندان وی بعد از «لولیان» که حدود دو سال پیش با همکاری گروه دستان به بازار آمد اثر جدیدی را از شهرام ناظری نشنیده‌اند و شاهد کارهای متعدد از شجریان، افتخاری، قربانی، عقیلی و مختاباد بوده‌اند.طی هفته گذشته «غوغای عشق‌بازان- محمدرضا شجریان» همچنان پرفروش‌ترین آلبوم در بازار موسیقی سنتی ایران بود و آلبوم‌های رازگشا-افتخاری، سوگواران خموش- قربانی، دریای بی‌پایان- عقیلی و همچنین راست پنجگاه-سراج و از بودن و سرودن-رستمیان در مکان‌های بعدی قرار گرفتند.
از تو دورم، نزدیک به بازار
بازار موسیقی پاپ نیز طی هفته گذشته از «تو دورم» آلبوم جدید فریدون آسرایی را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کرد.
در این کار که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان پاپ قرار گرفته شده است آسرایی به اجرای برخی از اشعار عبدالجبار کاکایی، شاعر معاصر پرداخته است.
از دیگر کارهای پرفروش پاپ باید به (تندیس-یاسر)، «تیک و تیک-گروه گپ، ۱+۶- گروه گپ» اشاره کرد.
از سوی دیگر گویا برگزاری کنسرت هفته گذشته احسان خواجه امیری که آلبوم آخرش با نام «سلام آخر» چند ماه به عنوان پرفروش‌ترین معرفی می‌شد در فروش مجدد این کار تاثیر گذاشته و توانسته است نسبت به هفته پیش از آن آمار فروش بهتری را کسب کند.
پرواز پرنده آتش
در بازار موسیقی پاپ بی‌کلام نیز چندان تغییری مشاهده نمی‌شود و تنها چرخش برخی از آثار است که در این میان وجود دارد. به طور مثال «پرنده آتش» اثر علی حان، دودوک‌نواز برجسته کشور آذربایجان که بیش از دو سال است به بازار آمده از سوی علاقه‌مندان به عنوان پرفروش‌ترین معرفی شد. بعد از پرنده آتش «زنده در یاد» و «سرشار از خاطره» هر دو از جهانشاه برومند، ییلاق- پویان احمدزاده، اشتیاق- راوی، تنها در باران- هومن راد دیگر آثار پرفروش این بازار بودند.
عطر خوب ترنج
شیرینی بازار موسیقی تلفیقی نیز باز هم در هفته گذشته بر لبان ترنج نامجو بود. این آلبوم که طی یکی دو ماه اول عرضه شدنش و به دلیل مطرح بودن نام محسن نامجو پرفروش‌ترین کار در این بازار معرفی می‌شد، ماه‌های بعد را در نوسان به سر برد، اما باز هم طی دو هفته گذشته به صدر لیست پرفروش‌‌ها بازگشت و توانست عنوانی را که میان آلبوم‌هایی نظیر آلبا- گروه نور، به تماشای آب‌های سفید علیزاده- گاسپاریان، در سایه باد- شعاری، زرتشت- ودجانی دست به دست می‌شد پس بگیرد و نام خود را بالاتر از آلبوم‌های دیگر درج کند.
ژوان پابرجا
دوستداران موسیقی محلی نیز همچنان ژوان را با استقبال خود به عنوان پرفروش‌ترین در این زمینه معرفی می‌کنند. ژوان تقریبا طی یک ماه و نیمی که از آمدنش به بازار می‌گذرد توانسته است هر هفته خود را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کند. این اثر نام چهارتن از بزرگان موسیقی را با خود دارد که ماحصل همکاری آنان یک نام زیبای دیگر را در کارنامه آنها درج کرده است. فرج‌پوری- کمانچه، تعریف- دف، دهل، دایره، حمیدی- نرمه‌نای و سعداله نصیری- دیوان و آواز توانسته‌اند در ژوان که آوازهایش به زبان کردی است فضایی را از موسیقی به وجود بیاورند که دوستداران موسیقی محلی که کردی نمی‌دانند نیز می‌توانند از آن لذت ببرند.
علیزاده، علیزاده محبوب
طی هفته‌های اخیر عادت کرده‌ایم که زمینه موسیقی متن فیلم نام یکی از آثار حسین علیزاده را ببینیم و این بار هم علیزاده با موسیقی یکی از فیلم‌های بهمن قبادی به نام لاک‌پشت‌ها پرواز می‌کنند مهمان علاقه‌مندانش شده است. قطعه لالایی در این اثر یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین قطعات است و به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.
از دیگر آثار پرفروش این بازار هم باید به گذر- یزدانیان، جایی برای زندگی- انتظامی، خیلی دور، خیلی نزدیک- علیقلی اشاره کرد.
نغمه‌های طبیعت
آب درخشان، خیال در بیشه‌زار و عشق من- مکود میشل آلبوم‌هایی بودند که در زمینه موسیقی آرام یا موسیقی درمانی هفته خوبی را برای خود رقم زدند.