روزنامه فرانسوى «او است فرانس» به قرارداد اصلاح ساختار نوشت: «بهترین نهادها زمانى باارزش هستند که از آنها استفاده صحیحى شود. زنان و مردانى که در این نهادها خدمت می‌کنند و نیز روح حاکم بر این نهادها داراى اهمیت‌اند.» در روز پنج‌شنبه هفته گذشته در لیسبون، پایتخت پرتغال، قرارداد هاى جدیدى از سوى اتحادیه اروپا با حضور رهبران کشورهاى اروپایى به امضا رسید. بدین ترتیب امید می‌رود شش سال بحث و جدل پرشور درباره تعیین خط مشى سیاسى جدیدى براى ۲۷ کشور عضو این اتحادیه پایان یابد.

درباره اصلاحات در اروپا برداشت‌های مختلفی وجود دارد.

روزنامه فرانسوى «او است فرانس» درباره اصلاحات جدید در اتحادیه اروپا می‌نویسد: «اتحادیه اروپا به‌زودى رییس جدیدى بر خواهد گزید که زمان ریاست وى طولانىتر ازگذشته خواهد بود.

علاوه بر این نماینده ویژه اى براى سیاست خارجى برگزیده و مسوولیت پارلمان اروپا گسترش یافته و قواعد روشن‌ترى براى اتخاذ تصمیمات در نظر گرفته خواهد شد، اما بهترین نهادها زمانى باارزش هستند که از آنها استفاده صحیحى شود. زنان و مردانى که در این نهادها خدمت مى‌کنند و نیز روح حاکم بر این نهادها داراى اهمیتند.

نیکلا سارکوزى که رهبرى آتى اتحادیه اروپا از سوى فرانسه براى وى از اهمیتى زیادى برخوردار است، باید لحن مناسبى در این باره بیابد. زمانى که ۲۷ کشور با تاریخ، سنن و منافع متفاوت گرد هم می‌آیند، باید اصل مذاکره و یافتن توافقات پایه کار قرار گیرد. جایز نیست که برخى از کشورها نظرات خود را به دیگران تحمیل کنند.»

روزنامه «نویه اوزنابروکر تسایتونگ» چاپ آلمان درباره ساختار درونى اتحادیه اروپا می‌نویسد: «موفقیت، بدون کوشش حاصل نمی‌شود. اعتراضات پیرامون تصویب منشور قوانین پایه‌ای در پارلمان اروپا نشان داد که تا چه اندازه روند وحدت در اتحادیه اروپا شکننده است. امر مهم تصویب این قراردادها است، زیرا این امر در تمام کشورهاى عضو، مساله‌ای بدیهى نخواهد بود.

در ایرلند، مردم این کشور درباره این قراردادها راى خواهند داد و در بریتانیاى کبیر نیز خواست راى‌گیرى به شدت وجود دارد. این گونه

همه پرسى‌ها سبب ایجاد موانع بر سر راه اتحاد اروپا خواهند شد. این موانع بر سر راه قانون اساسى گذشته به‌گونه‌ای آزاردهنده نیز مشهود بود. در لیسبون یکى از سدهای مهم در راه اروپاى جدید برداشته خواهد شد، اما زمان شادى هنوز فرا نرسیده است.»

روزنامه هلندى «د فولکس کرانت» با اشاره به قراردادهاى جدید، درباره ضرورت شفافیت در اروپاى متحد می‌نویسد: «بحث پیرامون اروپا از هر نظر با اهمیت است. بسیار خوش‌باورانه است، اگر بپنداریم، یک فرد متوسط اروپایى از تصویر یک اروپاى جدید خشنود خواهد شد که بدون هدف و جهت شکل گرفته باشد.

در صورتى می‌توان کمبود دموکراسى در اروپا را از بین برد که نخبگان سیاسى موفق به ارائه و اجراى طرحى روشن از «ایده اروپا» شوند. ایده اروپا باید پیش از همه مرزهاى خارجى اتحادیه اروپا را روشن کند. مردم در کشورهاى عضو حاضر به تحمل دلایل جدیدى براى گسترش اتحادیه اروپا نیستند.

اختیارات و نحوه تصمیم‌گیرى کشورهاى عضو باید مشخص شود. محدودیت و دخالت‌هاى کهنه از سوى ارگان‌هاى اجرایى در بروکسل باید در زمینه تعیین بودجه مشترک پایان یابد. و تمایز در حوزه مسوولیت‌ها باید به نفع پارلمان‌هاى ملى در هر کشور تغییر پذیرد. و سرانجام اختیارات و مسوولیت‌هاى جدید در زمینه‌هاى مبارزه با‌تروریسم، امنیت نظامى و سیاست خارجى باید دوباره تعریف شوند.»