جزئیات دیدار سه اصلاح‌طلب سرشناس با رهبری

دنیای اقتصاد- اسحاق جهانگیری، یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، روز جمعه در برنامه «شناسنامه» تلویزیون، درخصوص موضوع دیدار اخیر سه چهره اصلاح‌طلب با رهبر معظم انقلاب، توضیحاتی ارائه داد. چندی پیش، مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری که هر سه از اعضای کلیدی کابینه سید محمد خاتمی بودند، به دیدار مقام معظم رهبری رفتند تا گزارشی از وضعیت جاری کشور ارائه دهند. پیش‌تر برخی اخبار جسته و گریخته از محتوای این دیدار منتشر شده بود، اما هیچ کدام جزئیات زیادی از آن را روشن نکرده بود. وزیر اسبق صنایع و معادن در برنامه تلویزیونی دو روز قبل اگرچه توضیحات مفصلی درباره این دیدار نداد، اما دست کم یک موضوع را روشن کرد: اینکه در این دیدار بحث‌های انتخاباتی نیز مورد بحث قرار گرفته و رهبری در توصیه‌ای به اصلاح‌طلبان گفته‌اند: کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خود دور کنید. به گزارش خبرگزاری فارس، جهانگیری در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه «نقطه ثقل نظام رهبری است»، اظهار کرد: به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نزدیک می‌شویم و ما جز رهبری کسی را نداریم که دغدغه‌هایمان را مطرح کنیم، ما برای دیدار با رهبری درخواست کردیم و ایشان با بزرگواری قبول کردند و ما رفتیم و صحبت کردیم. همه گروه‌ها باید از نظرات رهبری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این دیدار یک ساعت و نیم به طول انجامید، افزود: رهبری صحبت‌های ما را با حوصله شنیدند. من به شوخی به رهبری گفتم که ما همیشه برای ارائه گزارش خدمت شما می‌رسیدیم و همواره این گزارش‌ها هم مثبت بود، اما این بار می‌خواهیم صحبت‌هایی مطرح کنیم، ایشان هم با بزرگواری این صحبت‌ها را گوش کردند.

وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات تصریح کرد: ایشان برخی صحبت‌های ما را تصحیح کردند و برخی را نیز مثبت ارزیابی کردند. وی در خصوص مهم‌ترین توصیه رهبری به اصلاح‌طلبان گفت: تاکید ویژه رهبری به اصلاح‌طلبان این بود که کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خود دور کنید. جهانگیری در عین حال گفت: طی این سال‌ها من نظراتم را یا برای ایشان می‌نوشتم یا با مسوولان دفتر رهبری در میان می‌گذاشتم.

از حوادث انتخابات گذشته

درس بگیریم

وزیر دولت سید محمد خاتمی در این برنامه تلویزیونی همچنین گفت: اصلاح‌طلب‌ها قطعا در کم شدن اعتماد نظام به این جریان سیاسی نقش داشته‌اند. عذرخواهی چیز خیلی خوبی است. اینکه انسان در مقابل مردم و نظامی که به گردن او حق دارد، عذرخواهی کند، چیز بدی نیست.

وی افزود: اینکه چرا اصلاح‌طلبان عذرخواهی نمی‌کنند را باید به نشست‌های گفتمانی بین جناح‌ها واگذار کنیم. به هر حال باید حرف‌های اصلاح‌طلبان را هم بشنویم! به نظر من درخواست عذرخواهی از یک شخص، یعنی تمام تخلفات متوجه تو است. به نظر من هر کس باید به سهم خود از مردم و ملت عذرخواهی کند. این حرف، پسندیده‌ای است.

جهانگیری ادامه داد: جایگاه من این نیست که از طرف جناح خاصی عذرخواهی کنم، اما اگر جایی از طرف شخص من قصوری سر زده، می‌توانم عذرخواهی کنم. به نظر من تک تک افراد جناح‌ها باید روی کارهایی که انجام داده‌اند، ارزیابی داشته باشند. اشکال ما این است که نکات مثبت یک جریان سیاسی را در نظر نمی‌گیریم. ممکن است در بحران‌های مختلف افرادی از یک جناح کارهای بزرگ و مثبتی انجام دهند و این خوب نیست که فقط بیاییم و کارهای منفی برخی دیگر از افراد همان جناح را برجسته کنیم و آن کار منفی را به همه آن جناح نسبت دهیم.

وی تصریح کرد: من عضوی از جریان اصلاح‌طلب هستم. فکر نمی‌کنم کسی بتواند در مواضع من در حوادث اخیر، کمترین نکته منفی را بر ضد نظام پیدا کند. من فکر می‌کنم حوادث انتخابات گذشته، درس‌های زیادی برای همه جریانات سیاسی داشت و حیف است که ما از این قضیه برای ادامه راه درس نگیریم.