1+5 باز هم به نتیجه نرسید

دنیای اقتصاد- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در رسیدن به توافق بر سر عناصر نهایی قطعنامه‌ جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور شکست خوردند؛ اما آمریکا همچنان امیدوار است ظرف هفته‌های آینده توافقی حاصل شود. شان مک کورمک، سخنگوی امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که مقامات عالی‌رتبه آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس سه‌شنبه حدود یک الی یک ساعت و نیم مذاکره‌ای تلفنی داشتند و همچنان بر روی نهایی کردن قطعنامه‌ تحریم کار می‌کنند.

رویترز با اشاره به این مطلب به نقل از مک کورمک با اشاره به این کنفرانس تلفنی ادامه داد: ارتباط تلفنی خوب و سازنده‌ای بود. وی افزود: گرچه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ اما امیدواریم ظرف هفته‌های آینده قطعنامه‌ای داشته باشیم که در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

پیش‌نویس قطعنامه جدید روز دوشنبه بین نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت و آلمان توزیع شده بود، ظاهرا شامل تحریم‌های جدید علیه بانک ملی و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران می‌شود.

این سند در واکنش به عمل نکردن ایران به قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت که صریحا خواستار تعلیق بخش‌های حساس برنامه اتمی آن کشور از جمله غنی‌سازی اورانیوم می‌شد، تنظیم شده است.

آخرین قطعنامه علیه ایران - قطعنامه ۱۷۴۷ - نزدیک به ۹ ماه قبل صادر شد. آن سند صدور تسلیحات از سوی ایران را ممنوع می‌کرد و از تمامی کشورها می‌خواست وام تازه‌ای در اختیار ایران قرار ندهند و به علاوه ۶۰ روز به ایران مهلت می‌داد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند که با امتناع مجدد ایران روبه‌رو شد.

تلاش برای تنظیم قطعنامه‌ای تازه علیه ایران درحالی صورت می‌گیرد که گزارش برآورد اطلاعاتی سازمان‌های تجسسی آمریکا که روز ۳ دسامبر منتشر شد، نتیجه‌گیری می‌کرد ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه‌ای برای دستیابی به «سلاح اتمی» نداشته است. با این حال آن گزارش اعلام می‌کرد که از نیات کنونی ایران بی‌خبر است.

اما شان مک کورمک گفت: جالب این است که ما درباره اینکه آیا قطعنامه دیگری خواهیم داشت یا نه صحبت نمی‌کنیم، بحث ما این است که عناصر قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران چه خواهد بود.

با این حال وی از جزئیات پیش‌نویس تازه حرفی نزد و نگفت آیا روسیه و چین در جریان این کنفرانس از آن حمایت کرده‌اند یا خیر. وی تاکید کرد که برآورد اطلاعاتی آمریکا به معنی تغییر در استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها درباره ایران نیست.

مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان روز اول دسامبر در مورد بررسی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیده بودند، اما انتشار گزارش «برآورد اطلاعاتی ملی» توسط شورای اطلاعات ملی آمریکا در روز سوم دسامبر سوالات زیادی درباره مسیر آینده تحریم‌ها پدید آورد. از جمله وانگ گویانگا سفیر چین در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که انتشار گزارش تازه اطلاعاتی آمریکا توافق اخیر برای بررسی تحریم‌های تازه را زیر سوال برده است. رایزنی روز ۷ دسامبر وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود به منظور اعمال تحریم بیشتر بر ایران در بروکسل نیز در قانع کردن طرف روس بی‌فایده گزارش شد. در اظهارات وزیر خارجه روسیه پس از آن دیدار نشانه‌ای از موافقت با آمریکا برای تصویب قطعنامه تازه‌ای علیه ایران مشاهده نمی‌شد.

شان مک کورمک در مورد ادامه رایزنی‌ها بر سر پیش‌نویس تازه گفت که این سند پیش از آنکه تسلیم شورای امنیت شود نیازمند «یک کنفرانس تلفنی دیگر در آینده نه چندان دور» از سوی مدیران سیاسی وزارتخانه‌های خارجی شش کشور است.رویترز ادامه داد: این امکان وجود داشت که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه آینده با وزیران امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در پاریس دیدار کند، اما مقام‌های آمریکایی آن را بعید دانستند. سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه کنفرانس اهدا کنندگان برای کمک به فلسطین که در پاریس برگزار خواهد شد، نشستی برای مذاکره درباره ایران برگزار می‌شود یا خیر، گفت: انتظار ندارم که چنین نشستی انجام شود و قطعا اگر وزیران نیاز داشته باشند گردهم جمع شوند، می‌توانند این کار را از طریق کنفرانس تلفنی انجام دهند.

آمریکا در ماه اکتبر تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه قدس و چند بانک ایرانی اعمال کرد و همچنین سپاه قدس را گروهی تروریستی خواند. یک مقام آمریکایی گفت که امکان دارد قطعنامه تحریم‌های جدید در شورای امنیت اقداماتی نظیر تحریم سپاه قدس را شامل شود. وی ادامه داد:‌ این امر، منافع اقتصادی هیچ کس را به طور کلی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. این مساله همواره نگرانی بزرگی برای چینی‌ها بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه تحریم را علیه تهران به علت خودداری ایران از تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم تصویب کرده است.

ایران همواره تاکید می‌کند هدف از برنامه هسته‌ای این کشور تنها تولید انرژی بوده و این برنامه منحصرا صلح‌آمیز است.

حمایت‌های اروپایی

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به این که رهبران اتحادیه اروپایی از تلاش‌ها برای صدور سومین قطعنامه تحریم علیه ایران در سازمان ملل حمایت می‌کنند، افزود: اتحادیه اروپایی در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در تاریخ ۱۴ دسامبر نهایی شود از تلاش‌های جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا برای تشدید انزوای دیپلماتیک ایران حمایت می‌کند.

براساس این پیش‌نویس که روز ۱۱ دسامبر در بروکسل منتشر شد، دولت‌های اروپایی ضمن ابراز «نگرانی عمیق نسبت به برنامه هسته‌ای ایران» از تلاش در شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب اقدامات بیشتر علیه ایران به طور کامل حمایت خواهند کرد.

در پیش‌نویس این بیانیه آمده است: دستیابی ایران به قابلیت نظامی هسته‌ای، غیرقابل پذیرش خواهد بود.

در این بیانیه همچنین آمده است که این اتحادیه همچنان مشوق‌های اقتصادی و کمک در زمینه انرژی را به دولت ایران در صورتی که به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران پایان دهد، ارائه می‌کند.

بلومبرگ افزود: بوش در تلاش است تا حمایت بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به دست آورد.

مفاد احتمالی قطعنامه

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تایمز در شماره اخیر خود نوشت: لندن و پاریس نگران این مساله هستند که گزارش NIE، سبب این مساله شود که کشورهای جهان دیگر موافق افزایش فشارها بر تهران نباشند.

روزنامه تایمز به برخی مفاد مندرج در پیش نویس قطعنامه جدید اشاره کرده که‌این مفاد شامل ضبط دارایی‌های ۱۵هزار نفر از نیروهای سپاه قدس و افزایش محدودیت‌های مربوط به سفر به خارج از ایران توسط مقام‌های ایرانی است.

به گزارش این روزنامه، این پیش‌نویس هنوز کامل نشده، اما تحریم‌های موجود در آن در جهت تحریم‌هایی است که آمریکا به تازگی علیه نیروهای سپاه پاسداران ایران اعمال کرده است.بر همین اساس، دیپلمات‌های حاضر در واشنگتن روز گذشته به تایمز اعلام کردند که گزارش هفته گذشته NIE کاملا آنها را گیج کرده و به هیچ‌وجه نمی توان این مساله را پیش‌بینی کرد که‌ آیا قطعنامه جدید علیه‌ایران به تصویب می‌رسد یا خیر.

مقام‌های آمریکایی از تهیه متن پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحریم‌های جدید علیه‌ایران خبر دادند که شامل شاخه قدس سپاه پاسداران و بانک ملی خواهد شد، اما دیپلمات‌ها در سازمان ملل متحد گفتند هنوز هیچ توافقی بین اعضا درباره متن قطعنامه جدید وجود ندارد. یک مقام آمریکایی گفت: متن پیش‌نویس که توسط فرانسه تهیه شده، هم‌اکنون در دست بررسی توسط اعضای دائم شورای امنیت است و آمریکا از بسته تحریم‌های موجود در آن حمایت می‌کند.