رییس‌جمهوری: با یکی دو گام دیگر آمریکا راه برای تعاملات باز خواهد شد
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری ایران، گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را «یک گام مثبت و رو به جلو» برشمرد و گفت که اگر آمریکا یکی دو گام دیگر در همین مسیر بردارد، شرایط به طور کامل تغییر خواهد کرد و راه‌حل مسائل اساسی در منطقه و تعاملات دوجانبه ایران و آمریکا بازخواهد شد.
محمود احمدی‌نژاد که در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها سخن می‌گفت، یکی از این گام‌ها را تغییر موضع جدی آمریکا در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: ملت‌های منطقه، حقوق و کرامت‌هایی دارند که باید محترم شمرده شود و آمریکا باید احترام بیشتری برای این ملت‌ها قائل شود.به گفته وی، گام دوم موردنظر برای حل مشکلات موجود در رابطه ایران و آمریکا، خاتمه دادن به مناقشه هسته‌ای و قبول فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در این زمینه است.

احمدی‌نژاد البته گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را فاقد عیب و نقص ندانست، ولی تصریح کرد که آن را در مجموع، یک گام رو به جلو می‌داند.خبرنگار روزنامه فایننشال‌تایمز، موضوع اسرائیل را بزرگ‌ترین اختلاف‌نظر ایران و آمریکا در منطقه ارزیابی کرد و از احمدی‌نژاد پرسید که آیا این مشکل را قابل حل می‌داند یا خیر. رییس‌جمهوری ایران پاسخ داد: معضل 60ساله اسرائیل نیز موضوع غیرقابل حلی نیست.ما قبلا در این مورد راهکارهایی پیشنهاد داده‌ایم و باز هم پیشنهادهایی را ارائه خواهیم کرد و معتقدیم این مساله نیز قابل حل است.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه خبر که با توجه به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا آیا نوع تعامل شما با گروه کشورهای «۱+۵» تغییری خواهد کرد یا نه، گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش مفصلی منتشر کرد که خلاصه آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. بخشی از آن تایید فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بود و البته بخش دیگری هم بود که اشاراتی به گذشته داشت که اگر جامعه اطلاعاتی امریکا بررسی دقیق‌تری انجام دهد، درباره گذشته هم به نظر ایران می‌رسند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه در هر حال این یک گام مثبت و رو به جلو است، خاطرنشان کرد: البته برخی اظهارنظرها طبیعی است؛ یک چالش چندین ساله یکباره قطع نمی‌شود، بلکه حتی با حل اصل مساله دامنه مساله هم مدت‌ها به طول می‌انجامد، ضمن اینکه بعضی‌ها دوست دارند خودشان را تحمیل کنند و از ملت‌ها امتیاز بگیرند، اما اعلام می‌کنیم شواهد پی در پی حقوق ملت ایران را مورد تایید قرار می‌دهند و روند به سمت حل مسائل است و سرعت آن نیز بیش از گذشته است.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونمند و در چارچوب آژانس است و انحرافی در آن دیده نشده و مسیر ما صلح آمیز است. در این راستا بارها آمادگی خود را برای همکاری با سایر کشورها اعلام کرده‌ایم، اگر کسی به طور واقع ابهامی داشته باشد، دیگر جایی برای ابهام نیست و برطرف می‌شود.
حاضرم با بوش گفت‌وگو کنم
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار «کیوتو» ژاپن مبنی‌بر اینکه با توجه به حمله هوایی اسرائیل علیه سوریه شما تهدیدی علیه خود احساس نمی‌کنید، گفت: بارها گفتم که اساس تاسیس رژیم صهیونیستی برای تهدید منطقه و همسایگان است؛ البته ما تهدیدی احساس نمی‌کنیم، ملت ایران منسجم و مقتدر است و توانایی دفاع از خود را دارد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری «سی.ان.ان» مبنی بر اینکه اگر پیش شرطی وجود نداشته باشد، با رییس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگوی رو در رو می‌نشینید، اظهار کرد: تنها موضوع بین ما و آمریکا قطعنامه‌ها و موضوع هسته‌ای نیست، لیست مفصلی است که باید برای آنها راه حل یافت. در سفر به نیویورک اعلام کردم که حاضرم در حضور رسانه‌ها گفت‌وگویی با رییس‌جمهوری آمریکا داشته باشم و دیدگاه‌های خود را بیان کنم که این به حل مسائل در جهان و آگاه شدن ملت‌ها از ریشه حوادث جاری در دنیا کمک می‌کند. این پیشنهاد هنوز روی میز است.
احمدی‌نژاد در نشست خبری:
با یکی دوگام دیگر آمریکا راه برای تعاملات باز می‌شود
رییس‌جمهوری همچنین از تداوم نشست‌‌های ویژه دولت برای رفع مشکلات بورس خبر داد و گفت که اگر لازم باشد بازدیدی هم از بورس اوراق بهادار تهران خواهد داشت.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد»به نشست‌ اوایل هفته مردان اقتصادی کابینه و رییس‌جمهوری با مدیران بورس اشاره کرد و افزود: در این نشست تصمیمات خوبی برای بهبود وضعیت بورس کشور اتخاذ شد؛ ضمن اینکه بنا داریم این نشست‌ها را تا رفع مشکلات بورس ادامه دهیم.
وی در واکنش به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره تورم و گرانی‌ها گفت: درباره مسائل اقتصادی و علت افزایش قیمت‌ها به زودی به صورت مفصل صحبت می‌کنم و برنامه‌های دولت را تشریح می‌کنم، چون برنامه‌هایی در دولت تدوین شده که خودم بیان خواهم کرد.
اقدام دیپلماتیک
خبرنگار روزنامه‌ مردمسالاری درباره‌ سفر رییس‌جمهوری به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و پیش‌بینی‌های احتمالی دستگاه دیپلماسی برای برخورد با برخی بندهای قطعنامه پرسید، احمدی‌نژاد در این‌باره اظهار کرد: به نظر من حضور ایران در اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس اقدامی مثبت و سازنده از نظر دیپلماتیک بود.
وی افزود: ما با کشورهای همسایه، دوست و برادریم و مواضع، آیین، فرهنگ و تاریخ مشترک داریم و باید قرن‌ها در کنار یکدیگر به صورت دوستانه زندگی کنیم. تمایل عمومی نیز برای برداشتن موانع ساخته‌ دست دیگران در این میان وجود دارد.
رییس‌جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه ما با دعوت رییس دولت قطر در این اجلاس شرکت کردیم و گفت‌وگوهای ما بسیار دوستانه و صمیمی بود و با نگاه دوستانه، مصوبات بررسی شد و به نظر من اتفاق بزرگی در منطقه رقم خورد که دوران جدیدی از روابط دیپلماتیک را آغاز می‌کند.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که «نقطه‌ ضعفی در دعوت به اجلاس، سفر و ملاقات‌ها نمی‌بینم»، گفت: بهتر است برخی عینک‌های خودخواهی و بدبینی را بردارند. این‌که تفسیر منفی برای هر موضوع داشته باشیم کار راحتی است، اما این کار زمانی که منافع ملی در میان است درست نیست، البته دولت همه‌ این مسائل را تحمل می‌کند برای این‌که ما می‌خواهیم همه نقطه‌نظرات به راحتی و آزادی بیان شود؛ البته برخی مطالبی می‌گویند که خلاف واقع است و حتی آن را منتشر می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود محیط جامعه برای فعالیت سالم و اظهارنظر درست ناامن شود.
استقبال از اقرار به حقیقت
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الپائیس اسپانیا درخصوص اخبار متناقض درباره واکنش ایران نسبت به گزارش آژانس و گزارش نهادهای امنیتی آمریکا گفت: بروید از آن‌هایی که بدبین هستند، بپرسید که چرا بدبینید. ما فکر می‌کنیم اعلام این‌که ایران انحراف نداشته کار خوبی است، اقرار به حقیقت است و هرکس در هر زمان به حقایق اعتراف کند ما استقبال خواهیم کرد.
احمدی‌نژاد ادامه داد: شاید برخی منافع‌شان به خطر افتاده که تنش‌ها حل می‌شود و مسائل رو به اصلاح است و شاید وقتی تنشی در حال کاهش و رفع بحران است، یک عده ناراحت باشند. چرا ناراحتند بروند خود را اصلاح کنند؟
تغییرات کابینه
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد ملی درباره تغییرات در کابینه گفت: قبل از انتخابات هم گفته‌ام که با همکارانم میثاقی خواهم بست و تعهد اصلی من به مردم، منافع ملی و کارهایی است که در کشور باید انجام شود. مجموعه باید با سرعت حرکت کند و در هر لحظه‌ای که تشخیص دهم پس از مشورت‌ها و دقت‌های لازم جابه‌جایی باید صورت گیرد، در این مورد منافع اشخاص را بر منافع ملی ترجیح نمی‌دهم.
به گفته وی، در این راستا باید تابوها شکسته شود و این‌طور فکر نکنیم که اگر کسی در جایی مشغول به کار شد با جابه‌جایی او اتفاق عظیمی در کشور می‌افتد.
رییس قوه‌مجریه با بیان این‌که دولت بر‌اساس برنامه حرکت می‌کند، افزود: جابه‌جایی اشخاص در صورتی که به جای آن‌ها افراد توانمندتر بیایند، به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها کمک می‌کند و این به آن مفهوم نیست که این انسان‌ها بد و ناصالح بوده یا خلافی مرتکب شده‌اند.
زمینه حمله مناسب نیست
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال حمله آمریکا گفت: محیط سیاسی به سرعت در حال تحول است و اصولا ظرفیت اتفاقات نظامی جدید وجود ندارد، ضمن اینکه استفاده از زور و تهدید مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و اصولا دلیلی برای این موضوع وجود ندارد، اما اگر کسی این فکر را می‌کند باید خود را برای تبعات آن آماده کند.
وی تصریح کرد: شرایط داخل آمریکا، منطقه، ایران، زمینه اقتصادی، حقوقی و نظامی برای چنین چیزی ممکن نیست البته ممکن است افرادی باشند که از این چیزها استقبال کنند، اما فکر می‌کنم آنها فاقد قدرت لازم برای تصمیم‌گیری هستند. تکلیف ملت ایران هم روشن است.
رییس‌جمهوری، در پاسخ به سوالی در مورد اتهامات سید حسین موسویان و تهدید رییس‌جمهوری به افشای اطلاعات مربوط به جاسوس هسته‌ای گفت: مسوول رسیدگی به این امور قوه قضائیه است و این مساله در حال رسیدگی است حوصله کنید تا اعلام شود.
تداوم نصب سانتریفیوژها
رییس‌جمهوری از تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم و تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی کشورمان خبر داد. احمدی‌نژاد با یادآوری این نکته که 50‌هزار سانتریفیوژ تنها سوخت مورد نیاز یک نیروگاه اتمی را تامین می‌کند، گفت: امیدواریم همان طور که آقای پوتین قول
داده اند نیروگاه اتمی بوشهر در موعد مقرر راه‌اندازی شود و البته ما نیز باید سوخت مطمئن مورد نیاز خود را تامین نماییم.
تغییر اندک سهمیه‌بندی
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام‌جم مبنی‌بر تغییرات مکرر در سهمیه‌بندی بنزین و بار روانی آن بر افکار عمومی گفت: ‌ما تغییرات مکرری مشاهده نکرده‌ایم، البته چون فرصت کمی برای برنامه‌ریزی بوده است، برآورد اولیه‌ای داشتیم و همان موقع اعلام کردیم که این سهمیه‌بندی به مدت شش ماه است. در این شش ماه ارزیابی می‌کنیم و تصمیمات لازم را می‌گیریم. پس از آن سهمیه سفر اعلام شد. برای دوره بعدی نیز ماهانه ۲۰‌لیتر به سهمیه سواری‌های شخصی اضافه شد و از سهمیه سواری‌های گازسوز کمی کم می‌شود. مردم از اینکه سهمیه اضافه شده، خوشحالند و این امر بار روانی ندارد.
وی با طرح این پرسش که «چه طور برای این موضوع تعبیر بار روانی به کار می‌برید» اقدامات انجام شده در خصوص سهمیه‌بندی بنزین را در چارچوب اهداف اعلام شده دانست و ادامه داد: ‌ما نخواستیم که مردم به زجر و سختی بیفتند، ما می‌خواهیم آنها زندگی طبیعی داشته باشند و در عین حال مصارف زائد که می‌تواند به بخش‌های دیگر منتقل شود کم شده و به دیگر بخش‌ها داده شود.
وی با بیان اینکه «صرفه‌جویی خوبی صورت گرفته است» تغییرات اخیر اعلام شده را موجب افزایش چندان مصرف ندانست و با تاکید بر اینکه «سهمیه‌بندی را در پایان سال ۸۷ برخواهیم داشت» به انجام طرح وسیع توسعه شبکه گازرسانی خودروها اشاره و خاطرنشان کرد: سهمیه‌بندی عملیاتی بسیار پیچیده و بزرگ بود. نمی‌توان همه مصرف‌کنندگان را در دو یا سه دسته خلاصه کرد. وقتی فقط به دولت برای این کار عظیم یک ماه فرصت داده شد، دولت راهی نداشت جز آنکه حداقل دست‌بندی را در نظر گیرد که کار را راه‌اندازد و بعد اصلاحات را انجام دهد.
سلسله استعفاها نداریم
رییس‌جمهور طرح شایعه در راه بودن سلسله استعفای اعضای کابینه خود را بد اخلاقی برخی افراد دانست و با تاکید بر تداوم فعالیت جدی وزرا، متذکر شد قطع همکاری با دولت شامل کسانی بود که از ابتدا برای تصدی وزارت مد نظر او نبوده اند.
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص تداوم استعفای اعضای دولت، اظهار کرد: استعفای دیگری مطرح نیست و سلسله استعفاهای اعضای کابینه مطلقا در راه نیست و هر گونه تحولی در دولت، به اطلاع مردم خواهد رسید.
رییس‌جمهوری توضیح داد: تغییرات صورت گرفته مربوط به کسانی است که از ابتدای کار مدنظر رییس‌جمهوری نبودند و حقیقتا شرایطی به وجود آمده بود که پنج تن از دوستانی که البته زحمت زیادی نیز در طی مدت همکاری با دولت کشیدند، غیر از افرادی باشند که در فهرست رییس‌جمهورِی بودند.او بار دیگر تاکید کرد: استعفاهای انجام شده طبیعی است و هر گاه تغییری صورت گرفته امور بهتر، قوی‌تر و گسترده‌تر انجام شده است.


نکات مهم
رییس‌جمهوری وعده داد که ظرف چند روز آینده، گزارش جامع دولت درباره دلایل و راهکارهای رفع تورم را به مردم ارائه کند. به گفته او، دولت دلایل گرانی را به طور کامل بررسی کرده و عوامل آن را شناخته است.
احمدی‌نژاد به سوال خبرگزاری مهر، درباره محتوای پیشنهادهای پوتین به رهبری و نیز پیامی که جلیلی از طرف ایران به پوتین ابلاغ کرده است، پاسخ نداد.
به گفته رییس شورای عالی امنیت ملی، پیام‌های زیادی از سوی مقام‌های آمریکایی برای مذاکره و سفر به ایران دریافت شده که ایران در حال بررسی این پیشنهادها است.
رییس دولت نهم، در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس از سیاست خارجی دولتش گفت: برخی عادت کرده‌اند بی‌جهت انتقاد کنند. ممکن است کسی بخواهد از خورشید هم ایراد بگیرد، اما به نظر من شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس، هیچ‌نقطه تاریکی نداشت و یک اتفاق بزرگ بود.
احمدی‌نژاد درباره احتمال واقعی انتشار اسناد مذاکرات موسویان با بیگانگان، تنها به ذکر یک جمله اکتفا کرد: باید حوصله کنیم تا قوه‌قضاییه رسیدگی‌اش را کامل کند.
عکس: دنیای اقتصاد - نسیم گلی