جای من در دولت محکم است

لیلا لطفی

در روزهایی که بحث استیضاح محمدرضا اسکندری در مجلس مطرح است، وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونانش در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از عملکردش دفاع کند و بگوید جایگاهش در دولت محکم است و می‌تواند در مجلس از خود دفاع کند. وزیر جهاد کشاورزی که مدتی بود خبرنگاران را گزینشی به دفتر خود دعوت می‌کرد، این بار تمام خبرنگاران را دعوت کرد و گفت‌و‌گویی ۲ساعت و نیمه با آنها داشت. در آغاز جلسه او از اتفاقاتی که در چندماه اخیر افتاده بود، صحبت کرد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از وزیر پرسید: «آیا هنوز دولت با او است تا مانع استیضاح او شود» و وزیر پاسخ داد «هنوز اتفاقی نیفتاده. در حال حاضر ۲۹۰نماینده در مجلس هستند که اگر ۱۰نفر آنها تصمیم بگیرند، استیضاح می‌شوم. این اتفاق هم از دید من و دولت قانونی است و نمایندگان مجاز هستند از من سوال کنند یا من را استیضاح کنند. در مقابل، من نیز موظف هستم، جواب بدهم.»

خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» پرسید: آیا می‌توانید برای بار سوم مجلس را قانع کنید. او گفت: فکر می‌کنم از لحاظ فنی بتوانم جواب بدهم. او ادامه داد: البته نمی‌دانم آنها قانع می‌شوند یا نه؛ ولی مطمئن هستم، قانع کردن «شما» سخت‌تر است. او در مقابل سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا شما در لیست برکناری‌های رییس‌جمهوری قرار نگرفته‌اید، با لبخند گفت: جای من در دولت محکم است.خبرنگاری پرسید آیا سطح تعامل شما با نمایندگان باعث شد شما برای بار دوم استیضاح شوید، او گفت: ما با نمایندگان تعامل بسیار خوبی داریم. مدتی هم است که معاون پارلمانی وزارتخانه ارتباط قوی با نمایندگان پیدا کرده است.

طبق آمار مجلس، وزیر جهادکشاورزی ۲۲۷بار با نمایندگان مجلس ملاقات داشته، او در این مدت نیز به ۱۴۹ سوال پاسخ داده است که تنها در یک سوال نمایندگان قانع نشده‌اند. اسکندری از این اتفاق با افتخار یاد می‌کند و آن را ناشی از رشد تعامل خود با نمایندگان خواند؛ اسکندری در این نشست ملاقات‌های خودش را با ملاقات‌های محمود حجتی - وزیر سابق - که ۶۷بار بوده مقایسه می‌کند و رشد ملاقاتش را نتیجه تعامل بالای خود با نمایندگان خواند.

تراز بازرگانی بخش منفی است

امسال ترازنامه بازرگانی بخش کشاورزی یک میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار منفی است. وزیر جهاد کشاورزی با تایید این رقم گفت: در ۷ ماه امسال ۳میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشتیم. از این میزان هم یک میلیارد دلار سهم واردات کود شیمیایی و سایر محصولات شیمیایی مورد نیاز بخش است. علت افزایش واردات کود به دلیل عدم خودکفایی در کود اوره است، ولی با آغاز کار واحدهای جدید پتروشیمی به خودکفایی می‌رسیم.

اسکندری گفت: حجم واردات امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به همین دلیل تراز بازرگانی بخش منفی شده است.به گفته وزیر اگر رقم واردات کود را از کل واردات حذف کنیم، با احتساب صادرات، تراز بازرگانی مثبت می‌شود.

او گفت: در سال‌جاری واردات کود شیمیایی و سایر محصولات در آمار واردات بخش کشاورزی گنجانده شده است. ولی چندی پیش معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وی گفته بود کود شیمیایی در سال‌های گذشته هم جزو آمار واردات بوده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی در هفت ماه اخیر ارزش صادرات بخش کشاورزی یک میلیارد و ۵۲۲میلیون دلار بوده است. رشد ارزشی و رشد وزنی این محصولات هم نسبت به سال گذشته به ترتیب ۸درصد و ۱۹درصد بوده است. به گفته او در این مدت نیز ۱۸درصد از ارزش ریالی و ۱۱درصد از ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشور از آن بخش کشاورزی بود.

معاونان الان می‌دانند، باید چه کار کنند

در خصوص تدوین برنامه پنجم وزیر گفت: در حال تدوین این برنامه هستیم.

به گفته او از یکم آذر کار شروع شده و ۱۵ ماه وزارتخانه مهلت دارد تا برنامه تدوین شده را تقدیم دولت کند؛ زیرا دولت تا پایان دی موظف است، برنامه تدوین شده را تقدیم مجلس کند.

خبرنگاری پرسید: شما در شورای عالی تدوین برنامه پنجم نیستید؟ و وزیر گفت: این شورا ۳۱ عضو دارد و من یکی از این اعضا هستم؛ ولی یکی دو جلسه نتوانستم حاضر شوم، اما در جلسه آینده حاضر می‌شوم.

او افزود: مجموعه معاونان ما در حال بررسی و تدوین برنامه‌های خود هستند، زیرا الان می‌دانند باید چه کار کنند. البته فکر می‌کنم، می‌دانند چه کار می‌کنند و چه کار باید بکنند.

از ۳۵درصد ظرفیت استفاده می‌کنیم

خبرنگاری در مورد اینکه تاکنون از چند درصد ظرفیت‌ها استفاده کردید، سوال کرد. اسکندری گفت تاکنون ۳۵ تا ۴۰درصد از ظرفیت‌های موجود را استفاده کرده‌ایم. دلیل آن هم بهره‌وری پایین بخش است. در حال حاضر از فاکتورهای فنی و علمی در بخش‌های تولیدی استفاده نمی‌شود.

خبرنگاری پرسید به همین دلیل تولید در ایران سودده نیست و وزیر پاسخ داد: تولید در ایران کاملا سودآور است، ولی سود مورد نظر به دلیل عدم استفاده از علوم و فنون نصیب بهره‌برداران، کشاورزان و دامداران نمی‌شود.

او افزود: اکنون فقط ۳درصد فعالان بخش، تحصیلات دانشگاهی دارند و ۱۷درصد تحصیلاتشان در سطح دیپلم است. ولی ما قصد داریم با گسترش طرح آرمانی از کشاورزان موفق بخواهیم بیش از پیش طرح‌ها و برنامه‌های خود را در معرض نمایش قرار دهند و سایر کشاورزان با دیدن مزارع و مجموعه‌های تولیدی آنها بدانند با رعایت اصول فنی، سود بالایی نصیب آنها می‌شود.

معاونان نمی‌دانستند چه باید بگویند

در این نشست وزیر مدعی شد، ۸۰ تا ۹۰درصد از فعالیت‌های بخش در یک سیستم هوشمند جا شده است. خبرنگاری بر مبنای این گفته خواست بداند اگر سیستم هوشمندی وجود دارد چرا به خبرنگاران پاسخ داده نمی‌شود و معاونان او به صورت بسته عمل می‌کنند.

وزیر در پاسخ گفت: اگر صحبت نکردند به این دلیل است که من اجازه صحبت کردن را ندادم. معاونانم در اموری که به آنها ارتباط نداشت، اظهارنظر می‌کردند. آنها در خصوص وضعیت بازار، تعرفه‌ها و نرخ‌ها صحبت می‌کردند. ما هم‌چون دیدیم به تذکرات ما توجه نمی‌کنند، از مصاحبه منعشان کردیم. او ادامه داد: ما اینجا مسوول تولید هستیم و باید در خصوص تولید پاسخگو باشیم، ولی در نهایت الان معاونانم یاد گرفته‌اند، چگونه صحبت کنند و ما نیز اجازه صحبت کردن به آنها داده‌ایم.

۱۱‌میلیون و ۵۲۷‌هزار تن گندم خریداری شد

اسکندری که روزگاری مجری طرح گندم بود و امروز به برکت خودکفایی گندم، وزیر جهاد کشاورزی است، گفت: خرید نهایی گندم از سال زراعی ۸۶-۸۵ به ۱۱‌میلیون و ۵۲۷‌هزار تن رسید که ۱۱‌میلیون تن توسط شرکت بازرگانی دولتی و ۵۲۷‌هزار تن توسط کارخانه‌های آردسازی خریده شد.

او گفت: سال گذشته در مجموع ۱۱‌میلیون و ۳۴۸‌هزار تن گندم به نرخ تضمینی خریده شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: سطح کشت گندم در سال زراعی جاری ۵‌میلیون و ۳۶۰‌هزار هکتار شده است که ۲۱۵۰‌هزار هکتار آبی و ۳‌میلیون و ۲۱۰‌هزار هکتار دیم است. پارسال تا این تاریخ ۵‌میلیون و ۶۲۰‌هزار هکتار گندم کشت شده بود.

اسکندری میزان تولید جو را ۴میلیون تن اعلام کرد و گفت: براساس برنامه چهارم ۹/۳میلیون تن جو خودکفایی است، ولی به موازات تولید بیشتر جو، دامداری‌ها نیز افزایش یافته است. اما به گفته وزیر میزان تولیدات بخش در سال ۸۵ در مجموع ۲میلیون و ۹۹۰هزار تن بود که تا پایان سال ۸۶ پیش‌بینی می‌شود به ۱۰۰میلیون تن برسد.