همسایگان ایران گیتس را به چالش کشیدند

خبرگزاری آسوشیتدپرس از منامه گزارش داد: کشورهای عرب خلیج‌فارس رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا را پس از درخواست مصرانه وی از این کشورها برای واداشتن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم، در مورد سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و اسرائیل به چالش کشیدند. چندین نماینده شرکت‌کننده در یک کنفرانس امنیتی منطقه در بحرین روز شنبه اظهار کردند که آمریکا به دلیل حمایت از سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل برخورد دوگانه‌ای دارد و آنان امتناع واشنگتن را از ملاقات با ایران برای مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به زیر سوال بردند.

عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: به حساب نیاوردن اسرائیل به عنوان یک تهدید امنیتی در منطقه توسط واشنگتن یک سیاست متعصبانه مبتنی بر دورویی تلقی می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان از مدت‌ها پیش تایید کرده‌اند که اسرائیل از سلاح هسته‌ای برخوردار است هرچند که تل‌آویو از تایید یا تکذیب آن خودداری می‌کند.

این خبرگزاری افزود: نارضایتی نمایندگان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس شکاف موجود بین آمریکا و متحدان سنتی‌اش را به رغم ناراحتی آنها از نفوذ فزاینده ایران در منطقه نمایان کرده است.

آسوشیتدپرس نوشت: گیتس در سخنرانی خود، خطر برنامه هسته‌ای ایران را به رغم یک گزارش جدید اطلاعاتی آمریکا که در آن اعلام شده است تهران توسعه سلاح‌های هسته‌ای را در سال ‌ ۲۰۰۳‌متوقف کرده و دیگر از سر نگرفته است، مورد تاکید قرار داد. این گزارش یک چرخش چشمگیر نسبت به گزارش قبلی بود که در آن ادعا شده بود ایران در سال ۲۰۰۵‌برنامه تسلیحاتی خود را از سر گرفته است.

کمی پس از سخنرانی گیتس، وی توسط مجید العلوی، وزیر کار بحرین به چالش کشیده شد و وی می‌خواست بداند آیا به عقیده گیتس تسلیحات هسته‌ای صهیونیستی تهدیدی برای منطقه است یا نه؟ گیتس مکث کرده و به طور مختصر جواب داد: خیر، فکر نمی‌کنم.

از وی پرسیده شد که آیا با توجه به فشارهای وارد بر ایران، مقبولیت تسلیحاتی اسرائیل توسط آمریکا برخورد دوگانه تلقی نمی‌شود؟ گیتس بازهم جواب منفی داد و مدعی شد رژیم اسرائیل از دولت تهران مسوول‌تر است.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر به مقابله با اقدام گیتس در قیاس کردن ایران و اسرائیل با یکدیگر برخاست.

شیخ حمد گفت: ما واقعا نمی‌توانیم ایران را با اسرائیل مقایسه کنیم. ایران همسایه ما است و در واقع ما نباید به آن به عنوان یک دشمن نگاه کنیم. به عقیده من، اسرائیل در طول پنجاه سال گذشته ضمن غصب کردن اراضی، فلسطینیان را بیرون رانده و به بهانه‌های امنیتی در امور آنها دخالت کرده و طرف دیگر را مورد شماتت قرار می‌دهد.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: حمایت آمریکا از اسرائیل در خاورمیانه و حتی در بین متحدان نزدیک آمریکا در حوزه خلیج‌فارس بسیار ناپسند تلقی شده و حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از توسعه هسته‌ای اسرائیل اعمال فشار بر ایران را پیچیده و بغرنج کرده است.

شیخ حمد همچنین از آمریکا خواست با ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش وارد مذاکره شود. وی گفت: پس از حضور کشورهای عمده عرب در اجلاس اخیر آناپولیس، آمریکا باید همان ابتکار را در مورد ایران نشان دهد.

آمریکا از انجام مذاکره مستقیم با ایرانیان مگر به شرط تعلیق غنی‌سازی خودداری می‌کند.

حمد بن جاسم همچنین بر ضرورت تقویت روابط با تهران به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر منطقه که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تاکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، اظهارات رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نشست روز شنبه در منامه که توان تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را برای منطقه بی‌خطر دانسته بود، تمسخر و ریشخند حاضران در این نشست را برانگیخت. این مقام آمریکایی در پیش‌گرفتن سیاست یک بام و دو هوا از سوی واشنگتن در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران و رژیم صهیونیستی را رد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در واقع قرار بود در کنفرانس منامه که توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن ترتیب یافت شرکت کند، ولی تهران در آخرین لحظه از تصمیم خود منصرف شد. مامون فندی، یک عضو ارشد امور امنیتی خلیج‌فارس در موسسه مطالعات استراتژیک گفت: بسیاری از کشورهای عرب در مورد مذاکرات مستقیم سطح بالا بین آمریکا و ایران احتیاط نشان می‌دهند؛ چرا که نگران آن هستند حصول توافق بین این دو به ضرر آنها تمام شود.

وی گفت: موضع قطر دلالت بر آن دارد که «در شورای همکاری خلیج‌فارس چه در مورد ایران و چه روابط آنان با آمریکا اختلاف و دو دستگی وجود دارد.»

به گفته فندی، گزارش اطلاعاتی اخیر آمریکا مساله را بغرنج‌تر کرده و خیلی‌ها در منطقه در شگفت هستند که مناقشه آمریکا با ایران به چه سمتی می‌رود. وی اظهار داشت: انتشار گزارش برآورد اطلاعاتی ملی موضع سرسختانه قبلی را تضعیف می‌کند و لذا در اینجا افراد نمی‌دانند که آمریکاییان بعدا چه خواهند کرد. از سوی دیگر رییس سازمان امنیت ملی کویت گفت که کشورش در جنگ علیه ایران شرکت نخواهد داشت.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه القبس، چاپ کویت، شیخ احمد الفهد الصباح، در اظهاراتی در حاشیه نشست گفت‌وگوی منامه با اشاره به اینکه عدم حضور ایران در این کنفرانس سوالات زیادی را در اذهان ایجاد کرده است، از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکایی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران استقبال کرد و گفت: اما این سرانجام کار نیست؛ چرا که کاخ سفید بعد از صدور این گزارش همچنان نسبت به برنامه‌های هسته‌‌ای ایران نگران است.

وی با تاکید بر اینکه کویت در هیچ درگیری منطقه‌ای جزو طرف‌ها نخواهد بود، تصریح کرد: کویت مشارکت، توافق یا تشویقی در حمله به ایران یا هر کشور دیگری را در منطقه نخواهد داشت.