چند قدم در مقابل کاریکاتورهای داوود شهیدی

نگاه سوم- داوود شهیدی، فارغ‌التحصیل معماری دانشگاه تهران و معماری شهری دانشگاه بوستون آمریکا است. او از نوجوانی به موج نو طراحی و کاریکاتور پیوست ‌و طنز سیاه را پایه‌گذاری کرد. پیش از انقلاب در گالری لیتو، ‌گالری زند و گالری‌های انجمن‌های فرهنگی اروپا، بارها نمایشگاه فردی داشت.

پس از سال‌های دهه ۷۰، با نمایشگاه‌های دیگر فردی، در گالری سیحون کار خود را تداوم بخشید.

او می‌گوید: طنز سیاه به روایت من، کاریکاتور در عرصه سوررئالیسم است. سوررئالیسم برای من یک مکتب هنرهای مفهومی است که دو منتها دارد. یک سو تراژدی مطلق و دیگر سو مضحکه مطلق است که در این میانه انسان، یک زبان دو پهلوی مبتنی بر ارتباط رویا و واقعیت را تجربه می‌کند. این ارتباط با یک بافت فرامنطق میسر است که این بار او در عرصه متافیزیک آن را ارائه می‌دهد. شهیدی برداشت‌هایی بر مبنای ارداویراف‌نامه، انجام داده است. ارداویراف‌نامه، نام یک کتیبه کهن ایرانی است.

او می‌گوید: ارداویراف‌نامه یا ارداویراز به تعبیر من یک خردمند دیوانه است. او یک جان شیفته است که گرایش به ماورا دارد. ویراز هفت خواهر داشت که برای او دین را از بر داشتند و یشت می‌کردند. او در حضور آنان سر و تن را بشست و جامه نو پوشید و با بوی خوش بیاراست و نشست بر تخت شایسته با بستری نو و پاکیزه، گسترده.

او سه جام زین می‌ و منگ گشتاسبی و رانوش- نوشید و بسیار عمیق- در خواب رفت. روان او از بالای دماوند از تن او به چکاد دایتی و چینود پل رفت و پس از هفت شبانه‌روز باز آمد.

این کتیبه، شرح دیدار او از آن سوی خط است. داوود شهیدی در این ارتباط که او گذر ذهن کاریکاتوریست به عرصه‌های پس از مرگ می‌خواند. مجموعه‌ای توامان از طرح‌ها و حرف نوشته‌هایش را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه از ۲۸آذر به مدت یک ماه در مان هنرنو برگزار می‌شود. مان هنرنو در طی روزهای هفته (از شنبه تا چهارشنبه) ساعت ۸-۴ بعدازظهر برای بازدید عموم‌ آماده است و آدرس آن خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان میرزاپور (سهیل) شماره ۳۳ است.

همزمان و همراه با این نمایشگاه که شامل ۵۵اثر از این هنرمند است، دو متن اجرا شده با صدای او همراه با تصاویری از کارهایش به شکل ویدئو، آرت به نمایش درمی‌آید. این دو متن، فضاهای ساختارشکن را طی زمانی حدود یک‌ساعت و اندی، در قالب کلام و تصویر روایت می‌کنند.