آسیای پررونق در برابر خطرات جدید 2008

مترجم: شادی آذری

آیا رشد بازار سهام را در منطقه آسیا - اقیانوسیه در سال جاری دوست داشتید؟

باید به شما توصیه کنیم چندان به این وضع عادت نکنید. شاید این رونق تا سال ۲۰۰۸ نپاید. این هشداری است که در گزارش جدید مرکز استاندارد اندپورز آمده است.

براساس این گزارش بازارهای وام و اوراق قرضه با فشارهای روزافزون جهانی مواجه خواهند شد. در این گزارش که روز چهارشنبه در بمبئی منتشر شد، آمده است: «به‌رغم حمایت‌هایی که تقاضای قدرتمند و تولید سرمایه چین از اقتصاد منطقه به عمل می‌آورد، بازارهای اوراق قرضه این منطقه در سطح کنونی قیمت‌ها، خطراتی را با خود به همراه دارد.» بازارهایی که کارایی بالایی از خود نشان خواهند داد، در چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی و تایلند و بازاری که کارایی پایینی از خود نشان می‌دهد، در ژاپن واقع خواهد بود.

لوراین‌تان، رییس بخش تحقیقات اوراق قرضه آسیا - پاسیفیک مرکز استاندارد اندپورز می‌گوید: «بازارها تحت‌تاثیر اخبار بد در زمینه تورم و فساد مالی در آمریکا و اروپا قرار می‌گیرند و دچار تشنج می‌شوند. تان پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۰۸ برای بازگشت سرمایه بازارهای سهام سال دشوارتری خواهد بود و ما نخواهیم توانست خطر تغییرات شدید را در این بازارها کنترل کنیم.»

تان در مورد بازارهای اوراق قرضه هندوستان نظری خنثی دارد و معتقد است تغییر چندانی را شاهد نخواهند بود. او می‌گوید: «سرمایه‌های فزاینده خارجی به‌خاطر تغییر جهت‌های اخیر دولت این کشور ممکن است محدود شوند اما ما معتقدیم که بازار این کشور به خاطر رشد درآمد شرکت‌ها آن قدر شرایط مساعدی دارد که با مشکلات سال ۲۰۰۸ مقابله کند.» شاخص سنسکس در سال جاری رشدی ۴۲درصدی را شاهد بود و شاخص نیفتی رشدی ۴۸درصدی را تجربه کرد که آن را مدیون سرمایه‌گذاری‌های خارجی بالغ‌بر ۳/۱۶میلیارد دلاری بود.

در این گزارش آمده است که قیمت‌های بالای نفت و ارزش‌گذاری‌های مربوط به آن بر رشد اقتصادی چین و هندوستان تاثیر خواهد گذاشت. چون در این دو کشور مصرف انرژی شاهد افزایش شدید است. اما انتظار می‌رود رشد دو رقمی اقتصاد چین به سال ۲۰۰۸ نیز راه یابد. در سال‌مالی ۲۰۰۷ اقتصاد این کشور رشدی ۵/۱۱درصدی را شاهد بود.

چشم‌انداز بخش بانک و بیمه برای هندوستان چشم‌اندازی باثبات است و انتظار می‌رود «رشد قوی» این بخش در سال ۲۰۰۸ نیز ادامه یابد. شرکت‌های بانکی مانند بزرگ‌ترین شرکت تخصیص وام هندوستان به نام بانک آی‌سی‌آی‌سی‌آی و اچ‌دی‌اف‌سی بانک، شاهد نرخ رشدی ۳۰درصدی در سال گذشته بوده‌اند که علت این امر نیز به توسعه اعتبارات آنها در اقتصادی چنین نیرومند مربوط می‌شود.

بانک‌های هندوستان تحت‌تاثیر بحران ساب‌پرایم آمریکا قرار نگرفتند و انتظار می‌رود رشد اقتصاد داخلی این کشور همچنان ادامه یابد.

یک نظرسنجی که توسط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی هندوستان انجام شد، نشان داده است که اطمینان کسب و کارها در این کشور به خاطر رشد صادرات، سیاست‌های شدید پولی و رشد ۱۳درصدی ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا از اوایل سال جاری میلادی کاهش یافته است. در کل شاخص اطمینان کسب‌و‌کارها برای فصل جولای تا سپتامبر با کاهش ۵۰/۱۰درصدی به ۲/۶۱درصد رسید. در حالی که این رقم در نظرسنجی پیشین ۴/۶۸درصد بوده است. این نظرسنجی که از ۳۲۱شرکت فعال در بخش‌های گوناگونی از سیمان گرفته تا فناوری‌های پیشرفته انجام شده است، نشان می‌دهد که «چشم‌انداز صنعتی این کشور کاهش رشد صنعتی را شاهد خواهد بود. علت این امر نیز نه تنها به کاهش صادرات مربوط می‌شود، بلکه به کندی رشد سایر بخش‌های اقتصادی نیز مربوط است.»

چشم‌انداز مربوط به صادرات، سرمایه‌گذاری، اشتغال و سود شرکت‌های هندوستان نیز کاهش شدید را نشان می‌دهد.