«دیالکتیک تنهایی» آشنایی برای همه
علی طجوزی
«دیالکتیک» کلمه‌ای است کمی خصوصی و بیشتر برای اهالی فلسفه و سیاست، «تنهایی» کلمه‌ای است عام‌عام.

چه هر کس با این کلمه قرابتی را حس می‌کند؛ اما ترکیب این دو کلمه نام کتابی می‌شود از شاعری بزرگ و تاثیرگذار بر دیگر شاعران هم‌وطن و هم‌زبان خودش و همچنین کشورهای پیرامون کشورش مکزیک.
«دیالکتیک تنهایی» نام کتابی از او کتایو پاز، شاعر بزرگ مکزیک است. این کتاب که در قطع جیبی و با ترجمه خشایار دیهیمی به بازار آمده، نه تنها توانسته است نظر علاقه‌مندان به شعر به خصوص آمریکای لاتین را جلب کند، بلکه شاهد استقبال بسیار خوبی هم از سوی دوستداران فلسفه بوده است و کتاب «دیالکتیک تنهایی» درواقع ترجمه‌ای از مقاله فصل پایانی کتاب «هزار توی تنهایی» است. اوکتایوپاز ‌این کتاب را در سال ۱۹۵۰ نوشته است. «پاز» در روزگاری این کتاب را نوشت که نادیده گرفتن حقیقت از سوی نظام حاکم، به زعم او مردم، رویکردی دوگانه نسبت به عمل زندگی پیدا کرده بودند. پاز به آنان پیشنهاد می‌کند که تنها با روی آوردن به عشق واقعی و استفاده از تخیل ادبی است که می‌توان به بت‌های ساختگی و دروغین حمله کرد.
عشق برای آنکه محقق شود باید قوانین دنیای ما را زیر پا بگذارد، عشق رسوا و خلاف قاعده است. جرمی است که دو ستاره با خارج شدن از مدار مقررشان و به هم پیوستن در میان فضا مرتکب می‌شوند. مفهوم رمانتیک عشق که متضمن گسستن و گریختن و فاجعه است، یگان مفهومی از عشق است که امروز ما می‌شناسیم،» به این ترتیب این کتاب کوچک با دستمایه‌ای که گویا دغدغه‌ای ابدی و ازلی برای انسان است؛ عنوان پرفروش‌ترین کتاب در هفته گذشته را به خود اختصاص می‌دهد. دیگر کتاب پرفروش در زمینه فلسفه و عرفان کتابی است به نام «مکتب لاکان» که با ترجمه میترا کدیور به بازار آمده است.
یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب‌های هفته با موضوع سیاسی نیز کتاب «انتخاب سلطه یا رهبری» به قلم زبیگنو برژینسکی، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی است که با ترجمه امیرحسین نوروزی توانست این عنوان را کسب کند. کتاب‌های گفتمان (سارامیلز- فتاح محمودی) و سیاستمداران جوان (علیرضا صلواتی) نیز از دیگر پر فروش‌های کتاب‌های سیاسی بودند.


علاقه‌مندان به کتاب‌های اقتصادی نیز طی هفته گذشته کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» را که نام نوام چامسکی به عنوان یکی از مولفین در آن درج شده است را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند.
این کتاب را حسن مرتضوی ترجمه کرده است. اعتراضات یک تروریست اقتصادی هم یکی دیگر از پرفروش‌های این حوزه بود که چندی پیش به بازار آمده است. این کتاب را «جان پرکینز» تالیف و مرجان صالحی ترجمه کرده است.
علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی، تحقیقی نیز با استقبال از کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» نوشته حسین مدرسی را همچنان به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در این زمینه معرفی می‌کنند. «مکتب در فرآیند تکامل» را هاشم ایزدپناه ترجمه کرده است. کتاب‌های «تاریخ تشیع در ایران» (رسول جعفریان) و کتیبه‌های هخامنشی (پیر لوکوک- نازیلا خلخالی) از دیگر پرفروش‌های بازار کتاب در هفته گذشته در زمینه تاریخی بود.
«راز» راندا برن‌و «قانون جذب» مایکل لوسید نیز همچنان در صدر پرفروش‌های کتاب در زمینه روانشناسی هستند.
جامعه‌شناسی جنیست (استفانی گرت- کتایون بقایی) به همراه جامعه‌شناسی خودمانی (حسن نراقی) با موضوع جامعه‌شناسی هم هفته خوبی را پشت سرگذاشتند.
از سوی دیگر در زمینه داستان ایرانی «هاکردن» پیمان هوشمندزاده، «بازی عروس و داماد»، بلقیس سلیمانی «قلعه پرتقالی» عباس عبدی همچنان پرفروش‌ترین‌ها هستند ضمن اینکه دو کتاب از بهرام بیضایی به نام‌های «لبه پرتگاه» و «سهراب کشی» را نیز باید به عنوان دیگر پرفروش‌ها اضافه کرد.


دستور زبان عشق نیز همچنان در صدر پرفروش‌ترین‌های شعر فارسی قرار دارد. در بازار پرفروش‌ترین کتاب داستان و شعر خارجی؛ اما تغییر چندانی به چشم نمی‌خورد و پرفروش‌ها تقریبا همان آثار هفته گذشته هستند. «بادبادک باز»، «هزار خورشید تابان» خالد حسینی، «تسلی ناپذیر» کازوایشی گورو ‌«یادداشت‌های شخصی یک سرباز» سلینجر، «کشتی در شیطان»، «مفتش راهبه» کالین فالکنر، «رگتایم» ای.ال.دکتروف، «ابرای شناور» جان بارت عنوان‌های مهم پرفروش‌های کتاب داستان خارجی در هفته گذشته بودند «دری لولا شده به فراموشی» ریچارد برایتگان نیز همچنان پرفروش‌ترین کتاب شعر خارجی محسوب می‌شود.