جوایز هشتمین دوره به جوانان رسید
لی‌لی اسلامی
بعد از دو ماه انتظار و ابهام برای برگزاری هشتمین سال مهرگان، عصر دوشنبه ۱۲ آذرماه فرهنگسرای ارسباران، غائله نبود سالن برای برگزاری مراسم را پایان داد و مراسم اعطای جایزه علم و ادب مهرگان، با یک ساعت تاخیر برگزار شد.

عکس‌ها: نسیم گلی
تاخیری که موجب‌اش نه بی‌برنامگی برنامه‌ریزان که انتظار برای حضور بزرگان ادب داستانی بود.
اندیشه برگزاری مراسم هشتمین سال مهرگان در شهرستان‌ها، امسال ثمری نداشت و مهرگان ادب کودک و نوجوان هم امسال به دلیل کمبود امکانات و نبود آثار بسیار در این حوزه به سال‌های بعد موکول شد و مهرگان ادب بزرگسال در سه حوزه برند‌ه‌هایش را معرفی کرد.
علیرضا زرگر، مدیر مهرگان ادب گفت: «اگر نویسندگان، با این کاستی‌ها و محدودیت‌ها چنین آثار برجسته‌ای را خلق می‌کنند، پس می‌توان امیدوار بود که دهه ۹۰، دهه شکوفایی ادبیات داستان معاصر ایران باشد و حسرت دهه ۴۰ را نخوریم.»
علی اشرف درویشیان و 4دهه تلاش در عرصه نوشتن
جایزه مهرگان یک عمر تلاش در عرصه نوشتن که هرچند سال یک‌بار، بخشی از برنامه‌های مهرگان ادب است، امسال با دست‌های سیمین بهبهانی به پاس یک عمر تلاش مستمر ادبی به نماینده علی اشرف درویشیان اهدا شد.
بهبهانی گفت: من فکر می‌کنم این جایزه افتخاری پیدا کرده که تقدیم آقای درویشیان می‌شود و بنیاد مهرگان با اعطای این جایزه به علی اشرف درویشیان برای خود اعتبار و افتخار آفرید. شهناز دارابیان برای دریافت جایزه همسرش روی سن آمد و گفت: من اطلاع پیدا کردم که برخی پخش تصاویر و مصاحبه‌های آقای درویشیان در این مراسم را ممنوع اعلام کرده‌اند و امیدوارم در آینده مردم نویسندگانشان را در شرایط بهتری ببینند. علی اشرف درویشیان به دلیل کسالت نتوانست در سن حاضر شود و با بلندگویی که در اختیارش قرار گرفت از انتهای سالن با حاضران صحبت کرد:‌«ببینید! کشورهای همسایه جوایز نوبل را درو می‌کنند. مصر، ترکیه، پاکستان، اما ما که نویسندگان خیلی خوبی داریم، نمی‌توانیم به آنها برسیم.»
نامزدهای مهرگان در بخش رمان و داستان کوتاه
جایزه مهرگان در بخش رمان از میان 33 اثر منتشر شده در سال 1385، 5 اثر زیر را به ترتیب حروف الفبا به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی کرد، 1- باغ تلو، نوشته مجید قیصری (نشر علمی) 2) حلقه کنفی، نوشته وحید پاک‌طینت» (نشر چشمه)3- خاطرات سرد نوشته شیدا کریمی (نشر ققنوس) 4-خط تیره آیلین، نوشته ماه منیر کهباسی (نشر ققنوس) 5- عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک، نوشته حسین مرتضائیان آبکنار (نشر نی)
در بخش داستان کوتاه هم از میان ۴۹اثر منتشر شده در سال ۱۳۸۵، ۶ مجموعه نامزد دریافت جایزه شدند:
1)چرت کوتاه نوشته لیلی دقیق (نشر بازتاب‌نگار) 2-چمدان خالی سنگین، نوشته پروین مختاری (نشر اشاره) 3-چوب خط، نوشته محسن فرجی (نشر قطره) 4- زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود، نوشته امیرحسین خورشید فر (نشر مرکز) 5-زنی با چکمه‌های ساق بلند سبز، نوشته مرتضی کربلایی لو (نشر ققنوس) 6-لکه‌های گل، نوشته‌ علی صالحی (نشر ققنوس)
هیات داوران در بیانیه خود اعلام کرد: «گزینش از میان آثار منتشر شده در وضع موجود صورت گرفت، چون بسیاری از نویسندگان نتوانستند برای چاپ آثارشان مجوز دریافت‌کنند و بسیاری هم خود ترجیح دادند اثرشان را در چنین شرایطی به جامعه ندهند. کمیت‌ها الگوی کیفیت‌ها را ارائه نمی‌‌دهند، اما بی‌ارتباط با برخی حقایق نیستند.
شرایط مطلوب برای ادبیات جامعه این خواهد بود که اگر در سال 1383، 85عنوان رمان و 169مجموعه داستان چاپ شود، این عناوین در سال 1385 به 33رمان و 49مجموعه داستان کاهش نیابد و تیراژها به 1100 تنزل پیدا نکند. در این بیانیه گفته شد، در کشور ما به لحاظ پیشینه‌اش نمی‌تواند تیراژ کتاب‌های ادبیات آن از کشور 5میلیون نفری اردن کمتر شود و ممیزی از نویسنده بخواهد در قالب‌های از پیش تعیین شده بنویسد و تاکید شد که این بیانیه با مسوولیت هیات داوران منتشر شده و برگزاری مهرگان ادب را به معنای تایید وضعیت موجود ادبیات نمی‌داند.


جوایز رمان و روایت‌های ضد جنگ
در بخش رمان، حسین مرتضائیان آبکنار و مجید قیصری جایزه مشترک را دریافت کردند.
عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک به دلیل کار هوشمندانه، شگرد دگرگونه‌نمایی ادبی، شیوه ناتمام‌گذاری بدون خدشه‌ زدن به روایت، گزینش گفت‌وگوهای پیش برنده، اغراق، ایجاد همراه با زبانی قابل تقدیر با محوریت معنایی کراهت چهره جنگ و باغ‌تلو به دلیل روایت آسیب‌شناسانه ویران‌گری‌های جنگ با زبانی طنز که از این منظر نوعی بدعت است، توازن منطقی تصویر، بازگویی در هر پاره ساختار و ساختن موقعیت نمادین فرجام انسان‌های از جان گذشته‌ای که در نهایت همچون کالایی از مصرف افتاده به آن نگاه می‌شود، به ویژه زنان برنده‌های بخش رمان جایزه مهرگان بودند.
جوایز داستان کوتاه در دستان خورشیدفر و کربلایی‌لو
«زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» به دلیل بازنمایی مدرنیستی آشفتگی‌های روحی و روانی انسان‌های تحقیر شده و رنج دیده و اجتناب از شعارزدگی و عوام‌گرایی و استفاده به جا از راوی‌های در کنار و «زن با چکمه‌های ساق بلند سبز»، به دلیل نوآوری در سبک و تکنیک، تنوع موضوع، دخالت در ترکیب رویکردهای کلاسیک و مدرن و کاربرد زبان مناسب در هر روایت، برنده‌های بخش مجموعه داستان مهرگان بودند.