توصیه‌های ایمنی برای خرید چهار دیواری
سبا قدیری
می‌دانیم با حقوق و دستمزدهای امروز، خرید خانه برایتان خیلی‌خیلی سخت است.
این را هم می‌دانیم برای بعضی از مردم حتی صاحبخانه شدن در رویاهایشان هم اجازه ورود ندارد.

اما با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ میانگین سن جمعیتی، یک کشور جوان محسوب می‌شود و این نسل جدید چند سالی است به مرحله ازدواج و تشکیل خانواده رسیده، احتمال دارد خانواده عروس و داماد زوج را کمک مالی کنند و خانه‌ای هر چند کوچک برایشان تهیه کنند.
در سال چیزی حدود 800هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد.
اگر فرض کنیم تنها ۱۰درصد این زوج‌ها می‌توانند صاحبخانه شوند، یعنی سالانه ۸۰هزار نقل و انتقال جدید فقط برای زوج‌های جوان انجام می‌شود.
اما چگونه می‌توانیم صاحبخانه موفقی باشیم؟ اشتباه نکنید، منظور از صاحبخانه موفق، مالک یک خانه اجاره‌ای نیست، بلکه منظورمان این است که چگونه می‌توانیم صاحب‌ خانه‌ای شویم که بعد از خرید، پشیمان نشویم؟
توصیه‌های زیر را برای خرید خانه جدی بگیرید:
1 - قبل از هر گونه اقدام برای خرید خانه با همسر و فرزندانتان جلسه خانوادگی تشکیل دهید و موارد زیر را بررسی کنید و در مورد آنها به جمع‌بندی برسید:
۱-۱ -چه مقدار پول برای خرید خانه پس‌انداز کرده‌اید؟
2-1 - خانه‌ای که می‌خواهید در آینده‌ای نزدیک صاحب آن شوید، قرار است به تعداد فرزندان خانواده اتاق داشته باشد یا نه؟
۳-۱ - محله‌ای که می‌خواهید خانه خود را در آن انتخاب کنید، کجا است؟
4-1 - عمر ساختمان برایتان اهمیت دارد یا خیر؟
۵-۱ - داشتن پارکینگ برایتان مهم است یا خیر؟
6-1 -همسر و فرزندان شما دوست دارند در طبقات بالای یک آپارتمان زندگی کنند یا پایین؟ اگر جواب این سوال گزینه اول است، در این صورت آسانسور برای چنین خانه‌ای بسیار اهمیت دارد.
۲ - شما را در پاسخ به این شش پرسش خانوادگی کمک می‌کنیم.
1-2 - درباره پرسش اول باید گفت پولی که به عنوان آورده اولیه شما مطرح است، زیاد مهم نیست و نباید ملاک قرار گیرد.
زیرا مهم شرایط حقوق و دستمزد است که می‌تواند تعیین‌ کند که شما توانایی دریافت وام مسکن را دارید یا خیر؟ مثلا اگر حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشید و حقوق ماهانه شما چیزی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰هزار تومان باشد. می‌توانید خانه‌ای ۶۰-۵۰ متری با ۲۰میلیون وام خریداری کنید. اقساط وامی را هم که تهیه کرده‌اید، ماهانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان خواهد بود.
پس به این نکته دقت کنید که شرایط حال حاضر برای خرید ملک همچون 5سال گذشته نیست که طرف باید همه پول خانه را اول تهیه کند و سپس راهی بنگاه‌های املاک بشود.
۲-۲ - در مورد تعداد اتاق‌های خانه هم باید دقت شود که تعداد فرزندان شما چقدر است؟ اگر ما بخواهیم در این باره به شما توصیه ‌کنیم، این را می‌گوییم که ملاک شما در این باره باید فقط و فقط صاحبخانه شدن باشد، همین و بس!
اگر خانه‌ای کوچک را امسال خریدید، مطمئن باشید سال بعد می‌توانید با کمی پس‌انداز آن را با خانه‌ای کمی بزرگ‌تر تعویض کنید.
۳-۲ - عمر ساختمان برای شما اهمیت دارد یا خیر؟ توصیه می‌کنیم از کنار این پرسش به راحتی عبور نکنید. امنیت پولی که برای خرید خانه می‌دهید، رابطه مستقیم با عمر ساختمان دارد. هرقدر ساختمان سالخورده باشد، ریسک سرمایه‌تان افزایش می‌یابد.
3 - بعد از اینکه جلسه خانوادگی شما درباره این شش پرسش به پایان رسید و مشخص شد چه خانه‌ای، در چه محله‌ای و با چه پولی مدنظرتان است، می‌توانید قدم‌های اول را برای شناسایی بردارید.
در این مرحله چند راه برای ورود شما به بازار خرید مسکن وجود دارد. ساده‌ترین راه پرس‌وجو از دوستان و اقوام و سراغ گرفتن از آنها درباره خانه‌ای که می‌خواهید بخرید، است.
قصدتان را برای خانه‌دار شدن می‌توانید با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارید تا اگر موردی پیدا کردند، به شما خبر دهند. خیلی از خرید و فروش‌های مسکن و ماشین با سفارش‌های نزدیکان انجام می‌شود.
راه بعدی صحبت با چند آژانس املاک در محله موردنظرتان است. اگر این راه را انتخاب کردید، یادتان باشد هرگز رقم دقیق پولی که برای خرید خانه کنار گذاشته‌اید را به آژانس‌های املاک نگویید. فقط از آنها بخواهید دنبال خانه‌ای با مشخصات موردنظرتان باشند و هرقدر پول برای خرید آن جمع کرده‌اید، مقداری پایین‌تر را به آنها اعلام کنید.
4 - هنگامی که خانه‌ای برای فروش به شما پیشنهاد شد، هیچ عجله‌ای نکنید. در چنین مواردی معمولا مشاوران املاک سعی می‌کنند با گفتن جملاتی همچون «10 تا مشتری دیگه پای این خونه خوابیده!»، «صاحبخونه تا بعدازظهر مهلت داده وگرنه از فروش پشیمون می‌شه!»، «یک‌میلیون تومان بده برات قولنامش کنم» و... شما را به خرید هرچه سریع‌تر آن تشویق کنند.
اما تصمیم صحیح در مقابل این گفته‌ها، صبر، صبر و صبر است.
خانه را به اتفاق همسر و فرزندانتان بازدید کنید. با همسایه‌ها در مورد خریدار، شرایط زندگی در آپارتمانی که ملک پیشنهادی در آن واقع است و همچنین درباره محله صحبت کنید.
۵ - اگر مقبولتان واقع شد، در این مرحله باید با خریدار هم ملاقاتی داشته باشید. یادتان باشد همیشه رقم پیشنهادی فروشنده قیمت قطعی نیست.
فروشنده‌های ملک معمولا در ابتدا قیمت را مقداری بالا می‌گویند تا جا برای تخفیف وجود داشته باشد. بعد از اینکه تخفیف‌های لازم را گرفتید، رقم نهایی قیمت را با چند آژانس املاک در همان محله در میان بگذارید تا مطمئن شوید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه وجود ندارد.
۶ - در این مرحله باید از نکاتی مطلع شوید که حتما بی‌اطلاعی در مورد آنها عواقب جبران‌ناپذیری را برای شما رقم خواهد زد.
اولا یادتان باشد به محض آنکه خانه خریدید، صاحب چهاردیواری شده‌اید که حکم سرپناه و از همه مهم‌تر سرمایه شما را دارد. پس دقت کنید کجا دارید سرمایه‌گذاری می‌کنید.
بدین منظور لازم است سری به شهرداری محل بزنید و از آنها برای پرسش‌های زیر جواب بگیرید:
1-6 - محله مورد نظر در طرح‌های شهرداری قرار دارد یا خیر؟ یعنی اینکه شهرداری منطقه برنامه خاصی برای احداث اتوبان، بزرگراه، پل و... در این محل دارد یا خیر؟
۲-۶ - ساختمانی که قرار است شما صاحب یکی از واحدهای مسکونی در آن شوید به لحاظ مسائل فنی ساخت چگونه است؟
3-6 - ملک مورد نظر پایان کار دارد یا خیر؟
۷ - بعد از اینکه همه این مراحل را با موفقیت پشت سرگذاشتید و از انتخابتان هم راضی بودید، حال می‌توانید با فروشنده در یک محضر معتبر قرار بگذارید. مبارکتان باشد!
8 - برای خرید خانه صبر و دقت کنید اما اگر قصدتان جدی است و پول هم به اندازه کافی دارید، تنبلی نکنید.
سرعت بی‌ارزش شدن پول در کشورمان خیلی زیاد است. اگر امسال A تومان پول جمع کرده‌اید، سال آینده به اندازه نرخ تورم از مبلغ پول شما کم می‌شود. در مورد خرید خانه وضعیت بدتر از این است.
در بازار مسکن گرانی‌ها هرگز از نرخ تورم رسمی کشور تبعیت نمی‌کند. مثلا سال گذشته تورم در کشور از 20درصد کمتر بود، به این معنی که متوسط قیمت کالای مورد نیاز مردم در سال 85 کمتر از 20درصد نسبت به سال 84 گران شده بود، اما در سال 85 متوسط قیمت خانه در ایران به استناد آمارهای رسمی حدود 30درصد گران‌تر از سال 84 شده بود. پس هرقدر زودتر صاحبخانه شوید، از گرانی‌ها درامان خواهید بود.