نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: آمریکا باید آماده باشد تا به ایران مشوق‌هایی ارائه کند که به دقت دسته‌بندی شده باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیلاری کلینتون، سناتور ایالت نیویورک که از نامزدهای اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا است، در مانیفست سیاست خارجی خود که در نشریه فارن افرز منتشر کرد، نوشت: دولت بوش ظاهرا معتقد است ما به اندازه کافی قدرت نداریم تا از طریق گفت‌وگو از منافع خود دفاع کنیم؛ از این رو با گفت‌وگو با دشمنان آمریکا مخالفت کرده است. این یک راهبرد فریبکارانه و بی‌اثر است. وی ابراز عقیده کرد: لازم است یک سیاستمدار واقعی با دشمنان خود نه تنها به‌خاطر گفت‌وگوی صرف، بلکه به‌خاطر این امر وارد تعامل شود که دیپلماسی قدرتمند لازم برای تحقق اهدافمان به دست آید.

کلینتون در مانیفست سیاست خارجی خود این دیدگاه خود را درباره ایران بررسی می‌کند و مدعی می‌شود: ایران مثالی از این دست است. ایران برای آمریکا، متحدان ما در ناتو و اسرائیل یک چالش بلندمدت راهبردی است. این کشوری است که بیش از همه از تروریسم دولتی استفاده می‌کند و از عوامل خود برای ارائه مواد منفجره‌ای استفاده می‌کند که در عراق سربازان آمریکایی را می کشد. دولت بوش از گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن خودداری می‌کند و ترجیح می‌دهد به جای به چالش کشیدن ایران، به بدرفتاری‌های آن بی‌توجهی کند.

وی ادعا کرد: در همین حال ایران توانایی‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را بهبود بخشیده، شبه‌نظامیان شیعه عراق را مسلح کرده، به حزب‌ا... سلاح رسانده و به‌رغم اینکه دولت آن به‌خاطر مدیریت نادرست اقتصاد و افزایش سرکوب‌های سیاسی و اجتماعی به شهروندان ایران ضربه زده است، از حماس حمایت مالی می‌کند.

ارزیابی کلینتون حاکی است: نتیجه این شد که ما زمان بسیار ارزشمندی را از دست دادیم. ایران باید به تعهدات خود در مورد گسترش نیافتن تسلیحات هسته‌ای پایبند باشد و نباید به آن اجازه داده شود به سلاح هسته‌ای دست یابد یا آن را تولید کند. اگر تهران به تعهدات خود و خواسته جامعه بین‌المللی عمل نکند، تمامی گزینه‌ها باید روی میز باقی بماند.