دنیای‌اقتصاد- ۵۰نماینده مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت طرح توزیع بنزین آزاد شدند. تاکنون اکثر تلاش‌هایی که در قالب طرح‌های فوریت‌دار برای الزام دولت به اجرای کامل مصوبه مجلس و اعلام نرخ آزاد بنزین صورت گرفته، به دلیل مخالفت دولت با شکست روبه‌رو بوده است. ۵۰نماینده مجلس خواستار شدند

بررسی خارج از نوبت طرح عرضه بنزین آزاد

دنیای‌اقتصاد- ۵۰نماینده مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت طرح «توزیع بنزین آزاد» شدند.

مرتضی تمدن، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام اینکه ۵۰نفر از نمایندگان طی درخواستی از رییس مجلس خواستند که بند «و» تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۶ کل کشور مربوط به عرضه بنزین آزاد و تعیین قیمت آن توسط دولت در اولویت دستور علنی مجلس قرار گیرد، عنوان کرد: چنانچه این درخواست مورد توجه قرار گیرد این طرح خارج از نوبت در مجلس بررسی خواهد شد.

طرح یک فوریتی مربوط به بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه حدود ۲ ماه پیش در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی به عنوان کمیسیون‌های فرعی و اصلی تصویب شده ولی تا کنون از طرف هیات‌رییسه مجلس در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار نگرفته است.

با تصویب طرح یک فوریتی مربوط به بند «و» تبصره ۱۳ دولت مکلف خواهد شد علاوه بر توزیع بنزین سهمیه‌بندی، بنزین آزاد نیز در اختیار مردم قرار دهد و قیمت بنزین آزاد را نیز تعیین کند.

مرتضی تمدن پیش از این نیز از تصویب طرحی در کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد که در صورت تصویب در صحن علنی، دولت موظف خواهد شد، علاوه بر عرضه بنزین مازاد بر سهمیه‌ به نرخ آزاد، بنزین مازاد مردم را نیز که در کارت سوخت آنها ذخیره شده، با قیمت آزاد خریداری کند.

به گفته مرتضی تمدن، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در قالب اجرای کامل بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور و به منظور جلوگیری از ایجاد تعهد مالی علاوه بر بودجه سال‌جاری، دولت موظف است با توجه به تکالیف این بند از قانون بودجه حداکثر ۱۵ روز پس از تصویب این قانون در صحن علنی مجلس قیمت آزاد بنزین را برای خودروهای دولتی و مازاد سهمیه مردم اعلام کند. در کنار این موضوع دولت موظف به خرید بنزین مازاد مردم به قیمت آزاد می‌شود، اما سخنگوی دولت در واکنش به تصویب این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اعلام مخالفت دولت با خرید بنزین مازاد مردم گفت که «این موضوع در حد یک شایعه است و امکان اجرایی ندارد»

مجلس در قالب تبصره «و» قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، دولت را موظف به سهمیه‌بندی بنزین و عرضه بنزین مازاد بر سهمیه نرخ آزاد کردند، اما دولت هیچ‌گاه حاضر به اعلام نرخ آزاد بنزین نشد. در مجلس نیز گرچه تاکنون تلاش‌هایی در قالب طرح‌های فوریت‌دار برای الزام دولت به اجرای کامل مصوبه مجلس و اعلام نرخ آزاد بنزین صورت گرفت، اما در نهایت تنها یک فوریت این طرح‌ها تصویب شد و در تلاش آخر نمایندگان حتی یک فوریت طرح نیز به تصویب نرسید.

طراحان طرح معتقد بودند، دلیل عمده مخالفت نمایندگان با طرح «الزام دولت به فروش بنزین آزاد» جوسازی مخالفان طرح و انتشار این شایعه بود که مقام معظم رهبری مخالف ارائه طرح جدید برای بنزین است. در چنین شرایطی با توجه به گذشت پنج‌ماه از اجرای سهمیه‌بندی و با توجه به انتقاداتی که نمایندگان در مورد اجرای این طرح به دولت دارند به نظر می‌رسد تلاش جدیدی برای اصلاح عملکرد دولت در حال رخ دادن است.