دری لولا شده به اسکناس و خیال
علی طجوزی
هر چند آخرین رمان مارکز بیش از یک هفته است که از بازار رسمی کتاب خارج شده است و دیگر کتابفروشان آن را به خریداران پیشنهاد نمی‌کنند، اما اخبار حاشیه‌ای و تبلیغات منفی ناشی از ممنوع شدن فروش این کتاب به حدی بوده است که به ایجاد بازار سیاه این کتاب منجر شده است.

حتی برخی کتاب فروشان همچنان «خاطره دلبرکان غمگین من» را جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های خود ذکر می‌کنند، این در حالی است که بسیاری معتقدند این آخرین رمان مارکز از نظر مضامین همیشگی نویسنده و زبان منحصر به فرد وی عاری است. برخی معتقدند موج منفی‌ای که برخی سایت‌های منتقد دولت، علیه این کتاب به راه انداخته‌اند، به نوعی به فروش این کتاب در بازار سیاه منجر شده است به طوری که بسیاری از سر کنجکاوی به دنبال این رمان جنجال‌ برانگیز هستند.
از سوی دیگر کتاب‌های منتشر شده خالد حسینی نویسنده افغانی که چندی است توانسته است در دل علاقه‌مندان و خوانندگان حرفه‌ای داستان و رمان جایی بزرگ برای خود باز کند نیز همچنان درصدر پرفروش‌‌ها قرار دارند. «بادبادک باز» «هزار خورشید تابان» که این روزها در بازار کتاب ایران موجود است، توانسته‌اند خود را به عنوان دیگر پرفروش‌های داستان خارجی معرفی کنند.
اما نویسندگان ژاپنی نیز این روزها شاهد استقبال خوبی از سوی کتاب‌‌خوانان هستند. آثار نویسندگانی چون «کوبوآبه»، «کازو ایشی گورو» و «هاروکی موراکامی» از دیگر پرفروش‌های بازار کتاب هستند، هر چند که باید به مرگ غمگین پسرک صدفی (تیم برتون)، مادام بواری (گوستاوفلوبر) نیز اشاره کرد.
در زمینه شعر خارجی نیز «دری لولا شده به فراموشی» نوشته ریچارد براتیگان که به تازگی با ترجمه یگانه وصالی به بازار عرضه شده است، عنوان پرفروش‌ترین کتاب شعر خارجی را برای خود حفظ کرده است، ضمن اینکه باید به این لیست همچنان «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» را اضافه کرد.
لیست کتاب‌های پرفروش داستان ایرانی نیز طی هفته گذشته تغییر آنچنانی نکرده است و بازی عروس و داماد (بلقیس سلیمانی)، هاکردن (پیمان هوشمندزاده) قلعه پرتقالی (عباس عبدی) پلوخورش (هوشنگ مرادی کرمانی) همچنان در صدر پرفروش‌ها قرار دارند. عنوان پرفروش‌ترین‌های شعر ایرانی باز هم در دستان «دستور زبان عشق» است که این روزها علاقه‌مندان بسیاری را به خواندن دعوت می‌کند. دیگر آثار برتر شعر ایرانی نیز دفترهایی از احمدضا احمدی، شفیعی کدکنی، ابتهاج به همراه «دوربین قدیمی» عباس صفاری هستند.
کتاب روشنفکران ایران «روایت‌های یاس و امید» دکتر علی میرسپاسی و ترجمه عباس مخبر که چند وقت است به بازار آمده همراه با دموکراسی در برابر سرمایه‌داری نوشته آلن‌مک میتزوود و نگاهی به جنبش چپ از درون که اختصاص به گفت‌وگوی حمید شوکت با محسن رضوانی دارد، پرفروش‌ترین کتاب‌های با موضوع سیاسی هستند. کتاب‌های پرفروش در زمینه فلسفه و عرفان نیز همچنان «فلسفه ملاصدرا و وایتهد»، «تخیل خلاق در عرفان ابن عربی» و عارف جان سوخته به قلم نهال تجدد و ترجمه مهستی بحرینی هستند. کتاب عارف جان سوخته که به تازگی وارد بازار کتاب ایران شده است، حول و حوش زندگی و افکار شاعر و عارف بلند آوازه ایرانی مولانا است. با در نظر گرفتن اینکه طی دو سال اخیر مولانا و مولاناخوانی بسیار زیادشده و جهانی شده است، این کتاب نیز برای علاقه‌مندان و دوستداران مولانا که دیگر به شخصیتی فراملیتی تبدیل شده، خالی از لطف نیست.
یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش هفته گذشته که در زمره کتاب‌های تاریخی قرار می‌گیرد، کتاب «تغییرات اجتماعی- اقتصادی در ایران عصر صفوی» به قلم داریوش نویدی است که هاشم آغاجری آن را ترجمه کرده است. البته باید از کتاب تحقیقی سیدحسین مدرسی طباطبایی به نام «مکتب در فرآیند تکامل» نیز نام برد که هاشم ایزدپناه آن را ترجمه کرده است.
در زمینه جامعه‌شناسی نیز هفته گذشته «آرمان‌شهر» نوشته تاجبخش و «نگاهی نو به جهانی شدن» که اثری از برنده نوبل اقتصاد جوزف استیگلیتز با ترجمه مسعود کرباسیان است، از استقبال نسبتا خوبی برخوردار بوده‌اند. مخاطبان کتاب‌های روانشناسی نیز با استقبال از «راز» راندا برن، «خدا نزدیک است» دندی دیکی مک کال، «قانون جذب» مایکل لوسید هفته خوبی را برایشان رقم زدند.
عنوان پرفروش‌ترین کتاب در زمینه خاطرات نیز همانند چند هفته گذشته در اختیار «به سوی سرنوشت» آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است و اخیرا کتابی به نام «خاطرات پراکنده» به قلم فرح ندیمی نیز به این جمع اضافه شده است.