دنیای اقتصاد- روز گذشته نیز مسکو و پکن حمایت خود را از گزارش البرادعی و ادامه مسیر دیپلماتیک، برای حل موضوع هسته‌ای ایران اعلام کردند. روس‌ها البته با صدور بیانیه‌ای کاملا دو پهلو، هم به میخ زدند و هم به نعل. وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر اینکه گزارش البرادعی نشان می‌دهد، ایران فعالیت‌های گذشته خود را به صورت شفاف ارائه کرده است، با وجود این از ایران خواسته است که به قطعنامه‌های شورای امنیت توجه کرده و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند. چینی‌ها اما به صراحت از اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی در رابطه با گزارش البرادعی انتقاد کردند.

نماینده چین در سازمان ملل نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داد و در عین حال اتهام‌های آمریکا را مبنی بر اینکه پکن در حال وقت تلف کردن در زمینه تصویب قطعنامه جدید علیه تهران است، رد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: وانگ گوآنگیا، نماینده چین در سازمان ملل علاوه بر آن، گزارشی حاکی از اینکه گفت‌وگوهای پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان درباره اعمال تحریم‌ها علیه تهران به خاطر خودداری چین از شرکت در این نشست لغو شد، رد کرد و گفت که دلیل آنکه چین خواستار به تعویق افتادن این نشست شد، این بود که مدیر سیاسی آن به عنوان سفیر چین در هند منصوب شده بود و برای جایگزینی وی به یک تصویب عمومی دو هفته‌ای نیاز دارد.

نماینده چین در سازمان ملل گفت که «زلمای خلیل زاد»، همتای آمریکایی‌ وی که هفته گذشته گفت چین در حال وقت تلف کردن در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران است، اشتباه می‌کند.

وانگ در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: منصفانه نیست که آمریکا چین را متهم کند.

وی گفت که آمریکا نباید فراموش کند که هدف از دو قطعنامه تحریم‌ قبلی علیه ایران «مستحکم‌تر کردن نقش» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

خلیل‌زاد هفته گذشته هشدار داد که در صورتی که راه حل‌های دیپلماتیک نتواند مساله هسته‌ای ایران را حل کند، چین باید مسوولیت این شکست را بپذیرد. وی تاکید کرد که واشنگتن انتظار همکاری پکن را در زمینه اعمال تحریم‌های جدید دارد.

سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل اندکی پس از انتشار گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بیان شد.

وانگ با بیان اینکه چین هنوز در حال مطالعه گزارش آژانس است، این گزارش را «حقیقی و بی‌طرفانه» خواند و گفت که این گزارش نشان می‌دهد که ایران در حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ اما از درخواست شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پیروی نکرده است.

آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران هستند؛ اما چین و روسیه بارها مخالفت خود را با یک قطعنامه جدید تحریماتی نشان داده‌اند. هر پنج کشور، حق وتو در شورای امنیت دارند. وانگ گفت: تاکنون دو قطعنامه تحریم‌ علیه ایران اعمال شده است و ما باید در زمینه گفت‌وگو درباره تحریم‌های بیشتر، محتاطانه عمل کنیم. ما و برخی کشورهای دیگر از همان ابتدا با صراحت اعلام کردیم که این تحریم‌ها نباید آسیبی به زندگی روزانه مردم ایران بزند.

چین روز دوشنبه اعلام کرد که نمی‌تواند در نشست بین‌المللی درباره ایران شرکت کند و علت حضور نیافتن تداخل برنامه و نه اختلافات سیاسی است، اما در عین حال بر حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های غربی گفتند که چین قرار بود به انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و روسیه در نشست روز دوشنبه برای ارزیابی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکره درباره تحریم‌های سخت‌تر بپیوندد، اما غیبت چین در نشست روز دوشنبه ضربه‌ای به تلاش‌ها برای اعمال فشار علیه ایران بود.

لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت که پکن مدتی قبل اعلام کرده بود که حضور در این نشست برایش مشکل است.

وی گفت: این یک مساله سیاسی نیست؛ بلکه یک مشکل فنی است.

سفیر چین در سازمان ملل اعلام کرد که پکن در اوایل ماه دسامبر برای برگزاری نشست معاونان وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ آماده خواهد بود؛ هر چند هنوز مشخص نیست که تاریخ آن برای پنج کشور دیگر مناسب خواهد بود یا نه؟

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته با تاکید بر وجود فرصت برای مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور، از تایید شرکت پکن در نشست بعدی ۱+۵ خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: برخی در آمریکا اتهاماتی بی‌اساس به چین زده‌اند که واقعی نیست؛ ما اعتقاد داریم چین و آمریکا منافع مشترکی در این موضوع دارند و آن حمایت از رژیم جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی است. نشست گروه ۱+۵ با شرکت آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان قرار بود دوشنبه در بروکسل برگزار شود، اما به دلیل انصراف چین از شرکت در آن لغو شد. دولت آمریکا به شدت از چین انتقاد کرده و زلمای‌خلیل زاد، سفیر این کشور در سازمان ملل متحد، چین را مسوول شکست تلاش‌های دیپلماتیک خواند.

لیو درادامه از بیان تعهد چین به شرکت در نشست احتمالی آینده گروه ۱+۵ خودداری کرد و در برابر،خواستار حل موضوع از راه مذاکره شد. وی در عین حال اظهار کرد: چین امیدوار است ایران به نحو موثری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دنباله روی کند.

وی افزود: چین مایل است در تماس با اعضای شورای امنیت درباره این موضوع باشد، اما اعتقاد دارد، باید فضایی بیشتری برای مذاکره با ایران به وجود آید.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه‌ روسیه تاکید کرد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، ایران در شفاف‌سازی فعالیت‌های گذشته‌اش پیشرفت حاصل کرده است.

به گزارش ایسنا، رادیو آمریکا به نقل از میخاییل کامینین، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه که روز دوشنبه بیانیه وزارت خارجه کشورش را قرائت می‌کرد، گزارش داد که گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص مثبت نهایی از برنامه‌های هسته‌ای ایران نیست.

وی گفت که آژانس تاکنون نتوانسته است عدم فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تایید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که ایران همچنان باید در همکاری با آژانس اقدامات زیادی انجام دهد و از تهران خواست فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را آن طور که شورای امنیت درخواست کرده است، تعلیق کند و این اقدام را گام بسیار مهمی خواند.

همچنین بنا به گزارش نووستی وی گفت: ما همواره به این توجه داریم که تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در راستای مساعدت به کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بوده است و سبب تحکیم مطالبات مطرح شده از سوی آژانس برای احیای اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران باشند. تمامی این مطالبات به قوت خود باقی هستند و ایران باید شرایط عمل به آن‌ها را تامین کند.

کامینین اطلاع داد که در مسکو این گزارش البرادعی را بررسی می‌کنند.

به گفته وی، گزارش البرادعی حاکی از وجود پیشرفت در عمل به توافقات حاصله بین ایران و آژانس است.

در عین حال مسکو اعلام کرد: وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره مساله هسته‌ای ایران از طریق تماس تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری اینترفکس، این گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته از سوی سرگئی لاوروف با کاندولیزا رایس انجام شد.

در این گفت‌وگوی تلفنی به غیر از موضوع ایران، درباره اجلاس آناپولیس نیز صحبت شده است؛ اما جزئیات این گفت‌وگو در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

البرادعی در گزارش خود تاکید کرده است: هیچ نشانه‌ای از انحرافات در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تهران با آژانس همکاری کافی داشته است.