دو سالانه کاریکاتور؛ حرکتی زیرکانه و عمیق

داوود شهیدی*

کاریکاتور اینک حرکتی به سوی جهانی شدن دارد، جهانی شدن مفاهیمی که مخاطبان بی‌شماری دارند. مخاطبانی که نیازی به یادگیری زبان‌های همدیگر احساس نمی‌کنند. در ارتباط با همایش دو سالانه کاریکاتور آیتم‌هایی وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. کاریکاتور با موضوعیت پول

پول ارزش مبادله در اقتصاد است. امروزه چیزی می‌تواند موضوع یک کاریکاتور قرار بگیرد که در مواجهه با مخاطب عام مورد قبول‌ قرار بگیرد و بررسی شود. آن‌گاه هنرمند آن موضوع را به عنوان یک چیز مجرد و منجمد بیرون کشیده و به وسیله عنصر طنز بدان روح انسانی می‌دهد.

اگر چیزی بتواند در حیطه احساس و تفکر مردم درآید، می‌تواند پایه‌های آموزش نیز باشد و در نتیجه پول که از طرف فکر عامی به آن درجه منفی داده شده است، تبدیل به یک ارزش اقتصادی امروز شود و از حیطه تاریک عام بیرون آید و به شکل یک عنصر مدرن، مشوق تولید شهروند قرن ۲۱ می‌شود.

آن‌گاه به عنوان فرصت اقتصادی درمی‌آید که می‌توان با آن حرکت کرد و تغییر فرم داد.

دو سالانه کاریکاتور چه اهمیتی دارد؟

در بیشتر کشورها توجه شهرداری‌ها بیشتر به سمت این گونه نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌ عمومی است؛ زیرا یکی از اصلی‌ترین کارهای شهرداری فراهم آوردن جزیره‌های نشاط در خود جامعه است که در آن آحاد مردم احساس همسایگی را تجربه کنند و از طریق یک موضوع شاد، یک ارتباط اجتماعی رشد یابد.

این نکته در ارتباط با کشور ما نیز بسیار مهم است؛ زیرا با مشکل تحریم‌ها و فضاهای بسته اقتصادی و سیاسی روبه‌رو هستیم.

دو سالانه کاریکاتور از این جهت که ارتباط بسیاری از هنرمندان بین‌المللی را با ما روان‌تر می‌کند، اهمیت دارد و در واقع در این شرایط برخورداری از روابط عمومی مناسب بین‌المللی یک ضرورت است.

چرا پول سوژه اصلی بود؟

فقط مساله اقتصاد نیست، بلکه در خیلی نقاط مساله سیاست هم کنار آن قرار می‌گیرند؛ زیرا سیاست مستقیما به کاریکاتور مربوط می‌شود. به نظر من طرح موضوع پول در این همایش موضوعی زیرکانه است؛ چرا که این به چالش کشیدن سیاست‌های جهانی سرمایه‌داری نیز هست تهاجمی خود را بر منطقه تحمیل کردن است.

زبان غیرمستقیم و طنزگونه کاریکاتور شاید بهترین روش برای نفوذ به بینندگان این آثار است.

* کاریکاتوریست