رییس شورای راهبردی سیاست خارجی گزارش البرادعی را زمینه‌ساز پیشرفت‌های بیشتر در پرونده هسته‌ای ایران خواند و گفت: باید تلاش‌ها را بر این متمرکز کرد که پرونده از شورای امنیت به طور کلی خارج شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمال خرازی در حاشیه دومین نشست مجمع مجالس آسیایی در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، این گزارش را مثبت و زمینه‌ساز پیشرفت‌های بیشتر در پرونده هسته‌ای ایران دانست. خرازی گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ادامه مسیر کنونی و نیز استفاده از فرصت به وجود آمده ناشی از این همکاری‌ها را ضروری دانست.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به مشکلات موجود در این راه خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردهایی که در صحنه عمل با گزارش البرادعی داشته‌ایم، ادامه این مسیر قطعا به نکات مثبت‌تری خواهد انجامید.

وی تصریح کرد: باید با ادامه دادن مذاکرات جدی، موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را به سرانجام رساند. خرازی در پاسخ به این سوال که با توجه به تهدیدات موجود، احتمال مذاکرات ایران و آمریکا و روابط دو کشور چگونه خواهد بود، گفت: اگر قرار باشد مذاکراتی بین ایران و آمریکا از سر گرفته شود مربوط به مسائل عراق خواهد بود. وی حل و فصل مسائل بین آمریکا و ایران را پیچیده عنوان کرد و افزود: ایران کشوری با ثبات است که از پشتیبانی مردم خود برخوردار است. رییس شورای راهبردی سیاست خارجی تاکید کرد: تا آمریکایی‌ها نخواهند و سیاست خود را تغییر ندهند، نمی‌توان به بهبود روابط ایران و آمریکا امیدوار بود. خرازی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده آمیا اظهار کرد: به طور قطع، ایران در این مساله دخالتی نداشته است. وی روند شکل‌گیری این پرونده را مشکوک عنوان و خاطرنشان کرد: بارها این مساله در آرژانتین به مرز افشاگری علیه کشورهایی که در این زمینه اعمال نفوذ می‌کنند رسیده است و با پشتیبانی که از آرژانتین صورت می‌گیرد تاکنون این پرونده زنده نگه داشته شده است.

خرازی تاکید کرد: هیچ دلیلی برای دخالت ایران در موضوع آمیا وجود ندارد و برخی کشورها می‌خواهند از طریق فشار آن را زنده نگه دارند.