قدردانی خانه موسیقی از شهرام ناظری

مدیر عامل خانه موسیقی در مراسم تقدیر از شهرام ناظری گفت: قرار است از سوی خانه موسیقی در سالگرد تولد مولانا کاروان موسیقی به قونیه فرستاده شود که ناظری نیز از قبل آمادگی خود را برای همراهی اعلام کرده است. حمیدرضا نوربخش در مراسم تجلیل و قدردانی از شهرام ناظری که توسط خانه موسیقی و با حضور اعضای هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی برگزار شد، افزود: من با گرفتن نشان شوالیه ناظری به عنوان قطره‌ای کوچک از دریای بیکران هنر به خود بالیدم. به نظر من این افتخار برای همه ما و جامعه هنری است.

شهرام ناظری نیز در این مراسم گفت: این هدیه ارزنده‌تر از هدایایی است که تا به حال گرفته‌ام و این برای من مایه مباهات است که از خانه موسیقی و استادان برجسته مورد تقدیر قرار بگیرم. من از خانه موسیقی و مسوولان آن که آرام‌آرام و با مسوولیت کار می‌کنند تا از هم‌ گسیختگی و جدایی هنرمندان موسیقی جلوگیری کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: من از هم‌اکنون فعالیت‌هایم را با خانه موسیقی آغاز خواهم کرد و در تمام فعالیت‌هایش سهیم خواهم بود.

این خواننده در خصوص دریافت نشان شوالیه خود اظهار کرد: این اتفاق موهبت بود. از آنجایی که این نشان در زمان ژاک‌ شیراک به من تعلق گرفته بود، فکر نمی‌کردم با تغییر ایشان این اتفاق بیافتد.

محمد سریر، رییس هیات مدیره خانه موسیقی نیز با بیان اینکه گرفتن نشان شوالیه ناظری یک اتفاق نادر بود، گفت: ما قصد داشتیم در کنسرتی که ایشان قرار است با همکاری خانه موسیقی برگزار کند، مراسم تقدیر و تجلیل را به جا آوریم، اما از آنجایی که زمان این کنسرت نامشخص است، خیلی از زمان دریافت نشان شوالیه می‌گذشت به همین دلیل این مراسم را هم‌اکنون در حد خیلی کوچک برگزار کردیم.

بعد از صحبت‌های سریر، شهرام ناظری با اشاره به دریافت لوح تقدیر از مؤسسه فرهنگی آسیا در نیویورک نیز گفت: این موسسه به خاطر فعالیت‌های من در خصوص معرفی و تاثیرگذاری مولانا جایزه‌ای را با عنوان میراث فرهنگی شرق به من اهدا کرده است.

در این مراسم دبیرکل سازمان ملل خطاب به من گفت: ما از شما به خاطر ایجاد پل ارتباطی شرق و غرب تشکر می‌کنیم و این باعث افتخار است که من در کنار چهره هنری شرق و آسیا هستم.

ناظری در خصوص اینکه عنوان کردن نام رومی در بروشور آلبوم خود دلیل براین نیست که مولانا به ترکیه تعلق دارد، افزود: با وجود اینکه مولانا در قونیه زندگی کرده و پرورش یافته است، اما تمام اشعارش به زبان فارسی است و به عقیده من او در این زمینه حتی افراط کرده است. این خواننده در خصوص اینکه آیا لحن آوازی خوانندگان در خواندن اشعار شاعران مختلف تفاوت می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: لحن آوازی هر خواننده‌ای ثابت است و بسته به طرز تفکر و حسش این لحن تغییر می‌کند و این تنوع در حس باعث می‌شود وقتی هنرمند با هر پدیده‌ای برخورد می‌کند، شبیه آن شود. به طوری که وقتی شعر عاشقانه می‌خواند، لحن و نوع بیانش لطیف‌تر می‌شود و در خواندن شعر حماسی لحن حماسی‌اش را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: امکان دارد هنرمندی آوازه‌خوان خوبی باشد، ولی نتواند شعر فردوسی را به خوبی بخواند.

ناظری بیان داشت: متاسفانه لحن‌های آوازی حماسی در ایران و موسیقی سنتی از بین رفته است، اما خوشبختانه در موسیقی قومی لحن‌های حماسی وجود دارد.

در انتهای این مراسم لوح تقدیر خانه موسیقی توسط حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل این خانه به شهرام ناظری اهدا شد.