پیامدهای سقوط دلار در حوزه خلیج فارس
دنیای اقتصاد- بحران دلار یکی از هراس‌انگیزترین احتمالات برای جهان اقتصاد بوده است. اگر سرمایه‌گذاران خارجی ناگهان دلار را کنار بگذارند و ارزش دلار سقوط کند، بازارهای مالی آسیب خواهند دید؛ در حالی که سقوط ارزش دلار توانایی فدرال رزرو را در کاهش نرخ بهره محدود می‌کند. این ترس با افزایش نگرانی‌ها درباره قیمت بالای نفت خام بدتر شده است.

تحلیل اکونومیست از
دلار در سقوط
مترجم: رفیعه هراتی
ارزش دلار در ۷نوامبر به شدت سقوط کرد. این امر در پی آن رخ داد که مدیران میانی در چین که در واقع مسوول سیاست ارزی نیستند، اظهار کردند به وسیله بازارهای بحران‌زده متوقف شده‌اند.
نمایندگان پارلمان چین خواستار ذخایر ارزی متنوع بدون پول‌های کم ارزش مثل دلار شدند و مقامات دیگر گفتند وضع دلار به عنوان ذخیره ارزی، متزلزل است.
ارزش دلار در برابر پوند به ۱۰/۲ رسید و قبل از بهبود نسبی، رکورد جدید ۴۷/۱ را در برابر یورو کسب کرد.
شاخص‌هایی که به طور گسترده دادوستد شده‌اند، در اثر سقوط ارزش دلار، کاهش یافته‌اند.
دلار متغیر، زیان‌های شرکت جنرال موتورز، خطر نفت صد دلاری و اخبار در مورد صنعت، وام مسکن، وال استریت را هراسان کرده است.
در هفتم نوامبر، میانگین شاخص صنعتی داو جونز تا 6/2درصد و شاخص اس‌اندپی 3 تا 5 درصد کاهش داشتند. به‌علاوه این نگرانی‌ها، نیکلا سارکوزی در دیدار خود از واشنگتن هشدار داد، ارزش پایین دلار رقابتی بودن آمریکا را نسبت به اروپا افزایش می‌دهد. او به کنگره گفت: دولت بوش باید کاری در مورد دلار انجام دهد؛ در غیر این صورت باید خطر «جنگ اقتصادی» را بپذیرد. پیش‌گویان وال‌استریت نمی‌دانند آیا امکان مداخله رسمی برای تقویت دلار وجود خواهد داشت یا خیر.
بحران دلار یکی از هراس‌انگیزترین احتمالات برای جهان اقتصاد بوده است.
اگر سرمایه‌گذاران خارجی ناگهان دلار را کنار بگذارند و ارزش دلار سقوط کند، بازارهای مالی آسیب خواهند دید؛ در حالی که سقوط ارزش دلار توانایی فدرال رزرو را در کاهش نرخ بهره محدود می‌کند. این ترس با افزایش نگرانی‌ها درباره قیمت بالای نفت خام و غذا بدتر شده است.
فعلا کابوس دلار بعید به نظر می‌رسد، کاهش نرخ ارز تعجب‌آور و به طور نگران‌کننده سریع نیست. اختلاف کسری حساب جاری و نرخ ارز بین آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ حاکی از ارزش پایین‌تر نرخ ارز است. فدرال رزرو در دو ماه گذشته نرخ بهره کوتاه‌مدت را تا ۷۵/۰درصد کاهش داده است.
با در نظر گرفتن میزان بحران اعتبار و افزایش ترس از رکود اقتصادی، پیش‌بینی‌های فزاینده‌ای وجود دارد، در مورد اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را یک بار دیگر در جلسه کمیته تعیین نرخ بهره کاهش خواهد داد، در مکان‌های دیگر بانک‌های مرکزی بر عقیده خود پابرجا بوده‌اند و یا سختگیرانه‌تر عمل کرده‌اند. بانک رزرو استرالیا در ششم نوامبر، نرخ بهره کوتاه‌مدت را تا 75/6درصد افزایش داد. بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان به ترتیب نرخ بهره را در 4درصد و 75/5درصد حفظ کردند.
اگر بررسی‌های ادواری به ارزش پایین‌تر دلار دلالت داشته باشد، به نظر می‌رسد نگرانی‌های اخیر از نگرانی‌های ساختاری ناشی شده است.
سرمایه‌گذاران در پی نظرات مقامات چینی درمورد سقوط ارزش دلار نگران هستند که بانک‌های مرکزی در اقتصادهای نوظهور، دلار بیمار را کنار بگذارند. حداقل در کوتاه‌مدت در مورد این ترس اغراق شده است.
در سال‌های اخیر سهم جهانی ذخایر ارزی به دلار کاهش یافته است؛ اما به بعید به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی با تغییر چشمگیر در ذخیره پورتفولیوی خود سقوط دلار را تسریع کنند. بسیاری از پشتوانه‌های بادوام دلار ضعیف به نظر می‌رسند.
بسیاری از کشورها که پولشان به دلار مرتبط است، از کشورهای عربی صادرکننده نفت گرفته تا چین، با فشارهای فزاینده روبه‌رو هستند.
اگر دلار سقوط کند، این کشورها دلایل داخلی قوی‌تری خواهند داشت که اجازه دهند ارزش پولشان افزایش یابد.
تاکنون کاهش ارزش دلار تاثیر کمی بر سیاست‌گذاران آمریکا داشته است. نشانه‌های کمی وجود دارد که کاهش ارزش دلار فشار قیمت‌ها را تشدید کرده است.
اگر چه تورم، اندکی بالا رفته است؛ اما به شدت افزایش نیافته است. در عوض ارزش پایین دلار به همراه رشد قوی در خارج، صادرات را افزایش داده است و به رشد درآمد و آرام کردن عدم موازنه‌های خارجی کمک کرده است. کسری حساب جاری آمریکا از ۷درصد در پایان سال ۲۰۰۵ به ۵/۵درصد از تولید ناخالص داخلی در فصل دوم امسال کاهش یافته است.
در میان مقاماتی که از «دلار قوی» حرف می‌زنند، سیاست‌گذاران آمریکایی زیاد نگران دلار متزلزل نیستند؛ اما کاهش شدید ارزش دلار، داستان دیگری خواهد داشت.