نشست هم اندیشی «بررسی دولت و نظام برنامه‌ریزی در ایران» با حضور دو تن از کارشناسان برنامه و بودجه و شماری از علاقه‌مندان در محل بنیاد باران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی‌بنیاد باران، در این نشت بایزید مردوخی رییس سابق حساب ذخیره ارزی و حمیدرضا برادران شرکا رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند. در این نشست مردوخی با اشاره به خلاء برنامه‌ریزی میان‌مدت در دوران جنگ تحمیلی افزود: پس از جنگ تحمیلی، برنامه ریزان ساختن زیربنای اقتصاد را در نظر داشتند. در دوره سازندگی، کارهای زیربنایی و عمرانی بسیاری انجام شد، اما در زمینه تولید کاری صورت نگرفت. برنامه دوم هدف کوچکی داشت، اما برنامه سوم متوجه اصلاحات ساختاری بود. برنامه‌ریزان به این نتیجه رسیدند تا زمانی که ساختار اصلاح نشود، برنامه‌ها نیز عملی نمی‌شود. در این برنامه نوآوری‌های بی‌سابقه‌ای بود، اما مشکل بیکاری و فشار تورمی‌نیز وجود داشت. وی تاکید کرد: در این دوره ساختارهای کشور تا حدودی اصلاح شد و برنامه سوم جامع‌ترین سند بود که هیچ برنامه‌ای مانند آن تمام مسائل را هدف نگرفت.

در ادامه این جلسه هم اندیشی، حمیدرضا برادران شرکا نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه حدود ۹۰‌درصد اقتصاد کشور وابسته به نفت است و براساس قانون این سرمایه ملی کاملا در اختیار دولت است، گفت: نفت سرمایه‌ای بین نسلی است و باید به فکر نسل‌های بعدی هم بود.

وی با تاکید بر این مساله که جامعه ما برنامه‌پذیر نیست، گفت: مشخص نبودن برنامه و نامشخص بودن خواسته‌های مردم دلیل موفق نبودن برنامه‌ریزی در کشور است و در این شرایط کشور نیازمند برنامه‌ریزی است و کنار گذاشتن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زنگ خطری است که برنامه‌ها را چه کسی می‌خواهد اجرا کند.وی افزود: در کشورهای غربی بنگاه‌های اقتصادی، برنامه‌ها را در خارج از دولت تنظیم می‌کنند و تا آن زمان که این نهادها در ایران شکل بگیرند، نیازمند حضور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه در برنامه چهارم در حال ورود به اهداف توسعه‌ای بودیم، گفت: توسعه پایدار با رویکرد جهانی هدف دائمی ‌این برنامه بود که تبدیل شدن کشور به رتبه اول در منطقه نیز در نظر بود. اما در ایران استراتژی‌های مدونی وجود ندارد که با تغییر دولت‌ها دگرگون نشوند. برادران شرکا افزود: قبل از تنظیم برنامه چهارم توسعه مطالعاتی انجام شد که نتیجه آن بود که اقتصاد ایران، ساختاری سنتی- تجاری دارد اما باید به سمت ساختار تولیدی- مدرن برود. وی با انتقاد از این مساله که جامعه منتظر تجویز نسخه‌ای آماده اجرا بود، گفت: هر برنامه‌ای که باید اجرا شود، نیازمند توجه به ساختارهاست.

وی پیرامون خصوصیات برنامه چهارم توسعه گفت: در این برنامه با هدف اینکه دولت متولی امور سیاسی کشور نباشد، تشکیل احزاب پیش‌بینی شده بود و در امور اجتماعی و فرهنگی نیز نهادهای غیر دولتی در نظر گرفته شده بودند که اگر به این برنامه‌ها می‌رسیدیم به کشوری توسعه یافته تبدیل می‌شدیم. برادران شرکا افزود: در شرایطی که متوسط درآمد نفتی ۶۰ دلار شده است، سازمان برنامه‌ریزی کشور تعطیل می‌شود. وی گفت: در برنامه چهارم توسعه ۱۷۵‌میلیارد دلار درآمد ارزی پیش‌بینی شده بود که در دو سال اول آن بیش از ۱۳۰‌میلیارد دلار آن بدست آمد و با این وضع باید نرخ رشد اقتصادی به ۱۰درصد می‌رسید، در حالی که هم اکنون این رقم ۵/۵‌درصد است و دلیل آن نیز عدم تخصیص مناسب منابع است.