20‌هزار سرباز انگلیسى در معرض آسیب‌هاى مغزى

وزارت دفاع انگلستان مطالعات پزشکى تازه‌ای را درباره آسیب‌هاى وارد آمده به سربازانی که از عراق و افغانستان باز می‌‌گردند، آغاز کرده است. این مطالعات از زمانى شروع شد که نگرانى‌هاى موجود درباره آسیب‌هاى مغزى سربازانى شدت گرفت که در معرض موج انفجارقرار ‌گرفته‌اند.

ارتش آمریکا نیز اعلام کرده است: ۲۰‌درصد از سربازان و تفنگداران دریایى این کشور به آسیب‌هاى مغزی خفیف دچار شده‌اند. انفجارهاى میدان جنگ یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار به عنوان عامل اصلى این آسیب‌ها شناخته شده است.

آثار این آسیب‌ها، عوارضى مانند از دست دادن حافظه، افسردگى و تشویش را به همراه دارد. دپارتمان دفاع ایالات متحده این آسیب را به عنوان یکى از چهار آسیب شایع عراق در بین سربازان خود شناخته است.

با این حال، مسوولان دپارتمان دفاع از تعمیم دادن نتایج تحقیقات به صورت اصل کلى خوددارى مى‌کند؛ چون از نظر آنها از یک سو تحقیقات پزشکى انجام شده هنوز کامل نیست و از سوى دیگر نیروهاى آمریکایى و انگلیسى در دو کشور عراق و افغانستان در شرایط متفاوتى به سر مى‌برند.

این اختلاف نظر بین آمریکایى‌ها و انگلیسى‌ها وجود دارد؛ اما روزنامه گاردین نوشته است دولت بریتانیا تحقیقات جامعى را در این باره در میان نیروهاى خود آغاز کرده است تا مشخص شود دلیل ۲۰ برابر شدن نیروهاى قرارگرفته تحت‌تاثیر آسیب مغزی چیست؟ اگر هشدار آمریکا در این باره صحیح باشد، نزدیک به ۲۰‌هزار نفر از نیروهاى انگلیسى در خطر ابتلا به این آسیب‌ها قرار دارند.

«کیت مالیا» که وظیفه سرپرستى برنامه درمان این آسیب‌ها را در مرکز توانبخشى نظامى سورى بر عهده خواهد داشت، مى‌گوید: مساله این است که ما هنوز نمى‌دانیم، تحقیقات آمریکایى‌ها صحیح است یا نه؟ اما اگر نتایج آنها صحیح باشد، ما با ضایعه‌اى بزرگ روبه‌رو خواهیم بود. ضایعه‌اى واقعا بزرگ.

«لیونل یارویس» که مسوول سیاست‌هاى درمانى در MOD است، اعلام کرده بریتانیا تمام تلاش خود را براى تشخیص پزشکى صحیح و درمان این آسیب‌ها انجام خواهد داد. به گفته او آنها به موازات آمریکایى‌ها در حال کار روى این پروژه هستند و تنها تفاوت در این است که این موضوع در آمریکا جنبه سیاسى آشکارترى پیدا کرده است.

به گفته او علاوه بر تحقیقاتى که براى شناسایى نشانه‌هاى این آسیب در میان سربازان انجام خواهد شد، برنامه‌هایى براى معاینه تمام سربازانى که از صحنه نبرد باز‌مى‌گردند و طرح‌هایى براى تغییر سیستم پوشش دفاعى سربازان در دست بررسى است.

با توجه به اینکه این آسیب‌ها حتى با قرار گرفتن در معرض موج انفجار نیز پدید مى‌آید، به نظر مى‌رسد در ماه‌هاى آینده تعداد بیشترى از سربازان حاضر در عراق و افغانستان به آن دچار خواهند شد. چون استفاده از بمب‌هاى دست‌ساز علیه این نیروها رو به افزایش است.

به گفته برخى کارشناسان حتى پیشرفته‌ترین کلاه‌خودهاى سربازان نیز نمى‌تواند از مغز آنها در برابر موج انفجار محافظت کنند.

«استیون ماکئدو»، متخصص عصب‌شناس که پیش از این در دپارتمان پزشکى سربازان حضور داشت، مى‌گوید: نیروهاى شورشى سعى نمى‌کنند گلوله‌ها یا مواد منفجره خود را به نیروهاى ما شلیک کنند، بلکه آنها خودروها و زره‌پوش‌هاى ما را منفجر مى‌کنند. اما به دلیل پوشش‌هاى حفاظتى که خودروها دارند، معمولا سربازان فقط در معرض موج انفجار شدید قرار مى‌گیرند که تاثیرات عصبى دارد. از زمان جنگ جهانى اول تا امروز این اولین جنگى است که انفجار به عنوان عامل اصلى جراحت‌ها دیده مى‌شود.

نوارهاى مغزى سربازان نشان مى‌دهد حتى سربازانى که در ظاهر هیچ علامتى از آسیب دیدگى ندارند، ممکن است دچار ضربه مغزى باشند یا لخته خون در مغر آنها به وجود آمده باشد. اگر این آسیب‌ها تشخیص داده نشوند، ممکن است به عوارض حادترى از افسردگى وتشویش گرفته تا خشونت و از هم پاشیدن روابط شخصى منتهى شود.

به گفته دکتر ماکئدو ارتش آمریکا اعلام کرده است: ۲۰‌درصد نیروهاى این کشور وقتى از عراق و افغانستان به خانه خود بازمى‌گردند، دچار آسیب‌هاى مغزی هستند که ۱۵درصد آنها هیچ وقت مداوا نمى‌شوند.

این پزشک متخصص مى‌گوید: فردى که دچار این آسیب‌ها مى‌شود، همچنان قادر به استفاده از کارد و چنگال است و مى‌تواند راه برود و حرف بزند؛ اما مشکلاتى در حافظه پیدا مى‌کند و از نظر روحى در شرایط بدى قرار خواهد گرفت . ممکن است به راحتى پریشان شود. وضعیت آنها مثل کامپیوترى است که نمى‌تواند برنامه‌ها را به خوبى اجرا کند. همچنان مى‌تواند کار کند، اما نه به سرعت و کیفیت گذشته.