روز گذشته سمینار بین‌المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران در طول جنگ تحمیلی در تهران برگزار شد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود آمریکا را شریک صدام در جنایت علیه بشریت، خواند. متکی تصریح کرد: صدام در ارتکاب جنایت علیه بشریت، کشتار جمعی و نسل‌کشی از طریق بکارگیری سلاح‌های شیمیایی، علاوه‌ بر سیاست‌های آمریکا، از تمایلات سودجویانه برخی دیگر شرکت‌های غربی، بهره‌برداری کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امسال بیستمین سالگرد حمله شیمیایی صدام به سردشت، مقارن با دهمین سالگرد اجرایی‌شدن کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است، گفت: سال‌ها از فاجعه سردشت و حلبچه گذشت تا چشمان دنیا به این حقیقت باز شود که برای نجات بشر از شر این سلاح‌های غیرانسانی باید تدبیری جدی اندیشید.

به گفته متکی، آثار دهشتناک کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی و بی‌تفاوتی و سکوت محافل بین‌المللی و حقوق بشری و دولت‌های مدعی حمایت از حقوق بشر و به ویژه شورای امنیت که خود را مسوول اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی می‌داند، جامعه بین‌المللی را برآن داشت که عزم خویش را برای انعقاد معاهده‌ای که بتواند مانع چنین جنایات هولناکی گردد جزم کنند. وزیر امور خارجه در ارزیابی تحقق اهداف و میزان اجرایی شدن کنوانسیون طی دهه گذشته گفت: امحای سلاح‌های شیمیایی موجود که شاید بتوان آن را مهم‌ترین هدف کنوانسیون تلقی کرد، وضعیت رضایتبخشی ندارد و کشورهای دارنده به ویژه دو قدرت اصلی دارنده این سلاح‌ها ضرب‌الاجل‌های انهدام را تمدید کرده‌اند و این در حالی است که هر چند روسیه تعهد خود مبنی بر انهدام کلیه ذخایر و تاسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی این کشور تا سال ۲۰۱۲یعنی آخرین ضرب‌الاجل پیش‌بینی شده در کنوانسیون را مورد تاکید قرار داده است، ایالات متحده آمریکا با وجود برخورداری از امکانات و تجهیزات کافی برای انهدام کلیه سلاح‌ها و تاسیسات مربوطه، در اظهاراتی امکان رعایت ضرب‌الاجل نهایی کنوانسیون توسط این کشور را مورد تردید قرار داده و انجام تعهد خود را به سال‌هایی دورتر موکول کرده است.

متکی تاکید کرد: چنین اظهارات و مواضعی موجب نگرانی جدی و مغایر با تعهدات صریح مندرج در کنوانسیون بوده که نهایتا می‌تواند به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی تعبیر شود.

متکی با اشاره به اینکه خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که پس از جنگ دوم جهانی، به کارگیری این سلاح‌ها را تجربه کرده است، افزود: رژیم صهیونیستی اسراییل با داشتن ذخایر عظیم سلاح‌های کشتار جمعی اعم از سلاح‌های شیمیایی، هسته‌ای و میکربی و عضویت نداشتن در معاهدات خلع سلاحی، امروز به مهم‌ترین منشاء تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است و پایبند نبودن آن به تعهدات بین‌المللی، مهم‌ترین مانع جهان شمولی این کنوانسیون در منطقه بشمار می‌آید.

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه همه کسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتکاب جنایات صدام مشارکت و مسوولیت داشته‌اند، باید نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند، گفت: در حال حاضر، تنها اقدام مفید و موثر دولت‌هایی که می‌خواهند از ننگ مشارکت در جنایات علیه بشریت مبرا باشند، کمک به محاکمه قانونی کلیه افراد و شرکت‌هایی است که در تجهیز صدام به عوامل و سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند.