زهرا واعظ - در سال ۱۳۸۵ عملیات ۷۰۹ پروژه جدید با ۴/۵۴هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز شد که از نظر تعداد ۷/۱۴درصد و از لحاظ اعتبار سال ۱۳۸۵ حدود ۱/۲۹درصد کل اعتبارات تخصیص یافته را تشکیل می‌دهد. این نسبت در مقایسه با سال ۱۳۸۴ سهم پروژه‌های جدید از نظر تعداد پروژه‌ در بودجه و اعتبار به ترتیب ۳/۱۳ و ۲درصد کاهش دارد. به گزارش هفته نامه «برنامه» ارگان معاونت برنام‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، از ۷/۱۴درصد پروژه‌های جدید در این سال حدود ۶/۷درصد در حال ساخت، ۵/۰درصد مطالعه و تحقیق و ۵/۶درصد بقیه به سایر انواع پروژه‌ها تعلق دارد.۴/۱۶درصد پروژه‌های جدید در فصل آموزش، ۱/۱۲درصد در فصل انرژی و ۱۲درصد در فصل بهداشت و سلامت قرار دارند.

ضمن آن که ۲۶درصد اعتبار پروژه‌های جدید به فصل مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری، ۸/۲۵درصد به فصل انرژی و ۱۴درصد به فصل اداره امور عمومی اختصاص یافته است.این گزارش می‌افزاید: در چارچوب قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور ۳/۱۲۰هزار میلیارد ریال برای مصارف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل درآمد عمومی برای اجرای یک هزار و ۲۴۱ طرح عمرانی ملی به تصویب رسید که این مبلغ ۳/۶۸هزار میلیارد ریال با عنوان جمع امور چهارگانه و حدود ۵۲هزار میلیارد ریال از محل سایر ردیف‌ها است.همچنین مقرر شد تا ۵/۳۰۸هزار میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت‌های دولتی، ۸/۶هزار میلیارد ریال از منابع بانک‌ها و ۴/۸هزار میلیارد ریال از بودجه موسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت سرمایه‌گذاری شود.

هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی بانک‌ها و موسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت در مجموع برابر ۹/۳۲۳هزار میلیارد ریال بوده که ۱/۴۱هزار میلیارد ریال آن از محل درآمد عمومی تامین شده است.

گزارش معاونت برنامه‌ریزی رییس جمهوری در ادامه حاکی است: متوسط تخصیص اعتبارات عمرانی ملی در سال ۸۵ حدود ۴/۸۲درصد و میزان پرداختی خزانه نسبت به اعتبارات مصوب ۸/۷۷درصد است.

همچنین بیشترین اعتبار عمرانی در سال ۱۳۸۵ در اختیار وزارتخانه‌‌های راه و ترابری و نیرو (هرکدام ۹/۱۷درصد از کل اعتبارات) و وزارت نفت با ۱۷درصد قرار دارد. از مجموع طرح‌های عمرانی در دست اجرا، طرح‌های خط انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب‌شرقی، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد، افزایش ظرفیت پالایشگاه شازنداراک، تکمیل واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، توسعه میدان گازی پارس جنوبی فازهای ۱۵ و ۱۶، ساخت و توسعه نیروگاه‌های گازی، واحد‌های مسکونی استیجاری و اجاره به شرط تملیک و افزایش ظرفیت‌ حمل مسافر هوایی طرح‌هایی هستند که بیشترین اعتبار را در سال ۸۵ به خود اختصاص داده‌اند.این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌سازد:‌ بررسی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی ملی بازدید شده حاکی از آن است که ۷/۳۰درصد از پروژه‌ها (با وزن مالی ۳/۲۰درصد) مطابق با برنامه زمانی تعیین‌شده پیشرفت کرده‌اند، ۸/۱۲درصد از پروژه‌ها (با وزن مالی ۵/۱۴درصد) به طور متوسط ۱۰درصد از برنامه زمانی مندرج در موافقتنامه جلو افتاده‌اند.