دنیای اقتصاد- هفتمین نشست مشترک دولت نهم و مجلس هفتم، برخلاف پیش‌بینی‌ها به محل چانه‌زنی دولت و مجلس برای کسب رای اعتماد برای دو وزیر پیشنهادی نفت و صنایع تبدیل نشد و به جای آن، تورم و فشارهای معیشتی، بحث داغ این جلسه بود. آغازگر این بحث در جلسه شنبه‌شب، رضا نوروززاده، نماینده مردم اسفراین در مجلس بود که با انتقاد از برنامه‌های اقتصادی دولت نهم، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های دولتی را مغایر واقعیات موجود دانست و گفت: در سال ۸۵، درآمد نفتی افزایش قابل توجهی داشته است و در جذب درآمدهای مالیاتی نیز شاهد افزایش هستیم و با احتساب اوراق مشارکت و جذب منابع خارجی، باید شاهد رشد ۸درصدی اقتصاد می‌بودیم.

وی افزود: با وجود رشد زیاد نقدینگی که ایجاد شده است، رشد لازم را در بخش صنعت و معدن شاهد نبوده‌ایم.

هرچند پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، که منتشرکننده انحصاری خبر نشست دولت و مجلس بود، سایر انتقادات نوروززاده را انعکاس نداد، اما دیروز نمایندگان مجلس از تغییر فضای نشست پس از سخنان وی یاد کردند و معتقد بودند که اظهارات نوروززاده، جهت کلی جلسه را تغییر داد.

آنچنان که غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس نیز که دست‌کم در جلسات عمومی، سعی می‌کند کمتر از دولت انتقاد کند، با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، از رییس‌جمهوری خواست تا برای مبارزه با گرانی و تورم، «تدابیر مناسب‌تری» اتخاذ کند.

حداد عادل برای تاثیرگذاری بیشتر سخنان خود حتی وعده‌ای از جانب تمام همکارانش داد و گفت که مجلس آمادگی دارد هر لایحه‌ای را برای کاهش تورم تصویب کند.

به نظر می‌رسد رییس مجلس نیز از سیاست‌های اقتصادی دولت چندان دل خوشی ندارد که از احمدی‌نژاد خواسته است به فکر تدابیر مناسب‌تری برای کنترل نرخ روزافزون تورم باشد.

در نشست شنبه‌شب، به جز نوروززاده و حداد عادل، الیاس نادران از اعضای فراکسیون اصولگرایان و رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس نیز از تورم سخن گفت و به فشار وارد شده بر مردم، به ویژه اقشار کم‌درآمد اشاره کرد.

نادران افزایش شاخص قیمت‌ها را متاثر از «سیاستگذاری‌ها»، «رشد نقدینگی»، ‌«اتلاف درآمدهای نفتی» و «وجود موانع برای سرمایه‌گذاری» دانست و افزود: دولت باید به دنبال مهار تورم باشد، زیرا در غیر این صورت فعالیت‌هایش در زمینه اجرای عدالت مشخص نمی‌شود.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ نیز تلویحا از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد و گفت: برای کنترل افزایش شاخص قیمت‌ها ابتدا باید به دنبال مهار تورم بود، نه افزایش طرح‌های عمرانی.

اما سخنان انتقادی نمایندگان مجلس باز هم باعث آن نشد که محمود احمدی‌نژاد، حرفی از اصلاح سیاست‌های اقتصادی بزند. رییس‌جمهوری تنها گفت که «دولت ادعا ندارد کارهایش بی‌نقص است، اما باید دست به دست هم دهیم و نقاط برجسته را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.» او برای اینکه مجبور نباشد در همان جلسه به انتقادات مجلسیان پاسخ دهد، تاکید کرد که «مباحث اقتصادی، نیازمند بحث‌های کارشناسی است.»

احمدی‌نژاد،‌ بعد از این سخنان، به حرف‌های همیشگی چندماهه اخیر خود بازگشت و از سهمیه‌بندی بنزین با همکاری دولت و مجلس، اصلاح نظام بودجه‌ریزی و سیاست خارجی فعال دولت نهم سخن گفت.

رییس دولت نهم البته کمی هم به سخنگوی خود کمک کرد و در انتقاد از دولت‌های قبلی با او همداستان شد. احمدی‌نژاد دوره جدید را دوره تحولات و کارهای بزرگ برشمرد و گفت: می‌شد که روند قبلی را پی بگیریم و رییس‌جمهوری چهار تا پنج ساعت در روز بیشتر کار نکند، اما اینگونه نیست و دولت و مجلس به دنبال اصلاحات بنیادین و کارهای بزرگ هستند.

در حالی که طی یک سال گذشته قیمت مسکن در برخی شهرها و مناطق کشور دوبرابر شده است، احمدی‌نژاد حل مشکل مسکن را از دیگر اقدامات دولت دانست و اظهار کرد: امروز دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند، یکبار برای همیشه معضل مسکن را حل کنند و برای اولین بار قیمت زمین را در امور مسکن صفر کرده‌ایم که نتایج آن در سه تا چهار سال آینده نمایان خواهد شد.

احمدی‌نژاد سهمیه‌بندی بنزین را مورد اشاره قرار داد و گفت: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاری به این بزرگی بر دوش دولت‌ها گذاشته نشده بود. سهمیه بندی بنزین را شما (نمایندگان مجلس) تصویب کردید و دولت نیز بدون هیچ واکنشی از آن استقبال کرد و عملیاتی کردن آن را آغاز کرد.

رییس‌جمهوری البته باز هم درباره خواست نمایندگان درباره عرضه بنزین آزاد که بخشی از قانون مصوب مجلس است، چیزی نگفت، ولی از نمایندگان خواست «فهرست درخواست‌ها» از دولت را افزایش ندهند، چرا که این موضوع باعث بزرگ شدن دولت می‌شود.

احمدی‌نژاد صیانت از جایگاه مجلس را وظیفه دولت دانست و تلاش برخی برای ایجاد اختلاف بین دو قوه مقننه و مجریه را ناکام ارزیابی کرد، اما هیچ اشاره‌ای به نامه‌نگاری رییس مجلس به مقام معظم رهبری برای گلایه از اقدام دولت در ادغام شوراهای عالی نکرد. به نظر می‌رسد که رییس دولت نهم، ترجیح می‌دهد به جای «مصادیق» به «موضوعات» بپردازد تا جای لفاظی در مورد آنها را داشته باشد.

ظاهرا رییس‌جمهوری در جلسه شنبه شب به تلاش دولت برای «اصلاح سیاست خارجی» و «اتخاذ سیاست‌های فعال» نیز اشاره کرد، اما در خبر منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری مشخص نشده که آیا منظور احمدی‌نژاد از این سخنان، تغییر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و خروج علی لاریجانی از این سمت بوده است، یا خیر. وی همچنین گفت: پرونده هسته‌ای ایران امروز به آژانس برگشته است که مسیر اصلی آن است.

در جلسه مشترک دولت و مجلس، علاوه‌بر روسای دو قوه مقننه و مجریه، بیشتر اعضای هیات دولت و حدود ۲۰۰نفر از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهوری، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، امیر منصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری به همراه محمدرضا با هنر، نایب‌رییس مجلس از دیگر سخنرانان هفتمین نشست مشترک دولت نهم و مجلس هفتم بودند.

احکام ثابت لایحه بودجه، هفته آینده در مجلس

امیرمنصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری از ارائه احکام ثابت لایحه بودجه به مجلس، طی هفته آینده خبر داد.

برقعی که در نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت، به تشریح شیوه بودجه‌ریزی جدید پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخته بود، گفت: دولت در تلاش است تبصره‌ها را از بودجه حذف کند.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری افزود‌: تمام احکام ثابت موجود در لایحه، هفته آینده به مجلس تقدیم می‌شود. برقعی تصریح کرد: بقیه احکام نیز در قالب لایحه ارائه می‌شود تا در مجموع وقت دولت و مجلس گرفته نشود. وی تاکید کرد: ارقام هزینه‌ها و درآمدها نیز در ۱۲ جدول به عنوان ماده واحده ارایه می‌شود تا بار از روی کمیسیون‌ها برداشته شود و همچنین شکل جامع و کاملی برای ارایه بودجه سال ۸۷ تدوین شود.