با وجود گذشت چند روز از تشکیل شورای عالی ۲۷ نفره تدوین برنامه پنجم توسعه، همچنان انتقادها از ترکیب این شورا ادامه دارد. برخی نمایندگان مجلس به ترکیب شورا معترض هستند و حذف کارشناسان اقتصادی و صاحبنظران را از ترکیب شورای ۲۷ نفره نگران‌کننده می‌دانند و خواهان تجدیدنظر دولت در این ترکیب هستند. از سوی دیگر، صاحبنظران اقتصادی ترکیب شورا را غیرتخصصی ارزیابی کرده‌اند.

صفدرحسینی، وزیر سابق اموراقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: در ترکیب شورایی که برای تدوین برنامه پنجم شکل گرفته فقط یک نفر دارای سابقه کار در برنامه‌ریزی و سه نفر آشنا به اقتصاد هستند و این ترکیب غیرتخصصی مانع موفقیت آنها می‌شود.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه در ترکیب شورای تدوین برنامه پنجم توسعه کشور، حضور نمایندگان مجلس و بخش‌خصوصی کمرنگ است، توضیح داد: در تدوین یک برنامه جامع نیاز به حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف و تولیدکنندگان صنایع بزرگ و کوچک حس می‌شود، اما شاهد هستیم که در ترکیب حاضر تدوین برنامه پنجم از این نمایندگان خبری نیست.

وی ادامه داد: تهیه برنامه‌های کشور بر طبق فرم عادی و معمول در ۲۷ سال گذشته بدین شکل بوده که ابتدا دولت ماموریت به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌داد تا مقدمات این کار را فراهم کند و بعد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با مشورتی که با بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌ها داشت، یک فراخوان عمومی را برای اظهارنظر در مورد چگونگی تهیه برنامه توسعه و خط‌ و مشی‌ها می‌داد و براساس این فراخوان کارشناسان اقتصادی هر کدام براساس ظرفیت و تخصص خود این فراخوان را مورد بررسی قرار می‌دادند.

وی اضافه کرد: بعد از ارزیابی این فراخوان یک کنگره ملی گذاشته می‌شد و در این کنگره به مدت سه روز کارشناسان در مورد تدوین این برنامه اظهارنظر می‌کردند و کمیته‌های مختلفی مانند کمیته اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و مواردی از این دست شکل می‌گرفت و دیدگاه‌ها و نظرات در مورد این برنامه جمع بندی و نهایی و سپس به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال و در آخر به دولت ابلاغ می‌شد و در دولت نیز در این زمینه کمیسیون‌هایی تشکیل می‌شد و به جمع‌بندی نهایی می‌رسید.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه‌ها به خصوص برنامه پنجم توسعه، الگوی قانون اساسی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر ما یک سند بالادستی به نام سند چشم‌انداز ۲۰ ساله داریم و برنامه پنجم نیز براساس این سند باید طراحی شود تا از این طریق به رتبه اول اقتصادی، علمی در منطقه دست یابیم و برنامه را باید در طول این محور شکل دهند.

حسینی گفت: افرادی که ماموریت یافته‌اند در زمینه برنامه‌ریزی و طراحی سیاست‌های کلان تجربه چندانی ندارند، البته برخی از آنها افراد صاحب‌نظری هستند و باید دید نتیجه کار این افراد به چه شکل می‌شود.

اهداف راهبردی مشخص نیست

حیدر مستخدمین حسینی، معاون سابق وزیر اقتصاد نیز گفت: ابهاماتی در‌خصوص شورای عالی تدوین برنامه پنجم و نحوه فعالیت آن مطرح است که از این جمله می‌توان به عدم تفکیک و تشخیص بین حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این شورا اشاره کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: از دیگر نکات مبهم در این شورا می‌توان به مشخص نبودن استراتژی و اهداف راهبردی در آن اشاره کرد. وی با اشاره به چشم‌انداز ۲۰ساله کشور گفت: باید زمینه‌های اجرایی این چشم‌انداز در قالب برنامه‌ها آن هم در زمینه‌های مختلفی چون اقتصادی، فرهنگی‌، اجتماعی و سیاسی دیده شود.

معاون سابق وزیر اقتصاد با اشاره به ترکیب کلی شورای عالی تدوین افزود: ترکیب حاضر از گرایش و سمت و سوی برنامه به سمت مباحث اقتصادی خبر می‌دهند که به نوعی اهداف سازندگی در آنها قابل پیگیری است‌، در حالی که در این روند نباید توجه به برخی گرایشها از جمله مباحث اقتصادی و حتی فرهنگ را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه صرف معرفی اعضای شورا کافی نیست، گفت: باید هرچه سریع تر اهداف و استراتژی‌های شورا و نیز زیرساخت‌های تحقق آن مشخص شود و در چارچوبی حرکت کرد که طی آن امکان توسعه همه‌جانبه حاصل شود.