سخنگوی وزارت خارجه:جلیلی

به‌همراه علی لاریجانی به‌ رم می‌رود

محمد رضا باهنر، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی لاریجانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: دیگر امکان همکاری آقای لاریجانی با رییس‌جمهوری وجود نداشت و طرفین به این جمع بندی رسیده بودند که نمی‌‌توانند همکاری کنند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه

جلیلی به همراه لاریجانی به رم می‌رود

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه به سردرگمی ناشی از اظهارات مبهم سخنگوی دولت درباره نماینده ایران در دیدار سه‌شنبه با نماینده ۱+۵ پایان داد. محمدعلی حسینی روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: مذاکرات با خاویر سولانا همان‌گونه که پیشتر اعلام شده بود، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و علاوه‌بر حضور جلیلی، لاریجانی نیز به عنوان نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، بنا به تاکید رهبری و شخص رییس‌جمهوری در این مذاکرات حضور دارند.

روز شنبه غلامحسین الهام، سخنگوی دولت پس از آنکه اعلام کرد جلیلی، جایگزین لاریجانی می‌شود، در پاسخ به اینکه چه کسی در مذاکرات سه‌شنبه از جانب ایران حضور خواهد داشت گفته بود که یا جلیلی یا لاریجانی یا هر دو در این مذاکرات شرکت خواهند جست!

حسینی در ادامه نشست مطبوعاتی در پاسخ به اینکه آیا از این پس سولانا با دو نماینده از ایران صحبت می‌کند، گفت: فعلا در این دور مذاکرات قرار است به این شیوه شرکت کنند و تصمیم درباره جلسات آتی، بعدا اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه چرا در زمان دبیری لاریجانی بر شورای امنیت ملی، حسن روحانی به عنوان نماینده رهبری، وی را در مذاکرات هسته‌ای همراهی نمی‌کرد، گفت: این مسائل به تصمیم مسوولان در هر دوره بستگی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به اینکه آیا جلیلی به عنوان معاون وزیر امور خارجه باقی خواهد ماند، گفت: دراین باره باید مسوولان بالاتر تصمیم گرفته و نظر خود را اعلام کنند. وی درباره اینکه لاریجانی در کجا مشغول به کار خواهد شد، افزود: این به تصمیم خودشان بستگی دارد، اما ایشان به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی باقی خواهند ماند.

خبرنگار دنیای اقتصاد از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: استعفای لاریجانی این پرسش را پیش کشید که منظور رییس‌جمهوری در سخنرانی روز قدس از اینکه «برخی سر خود مذاکره می‌کنند» چیست؟ آیا منظور ایشان مذاکره‌کنندگان رسمی ایران بوده است یا اینکه کسانی که مسوولیت رسمی ندارند، اقدام به مذاکره می‌کنند؟

حسینی پاسخ داد: لاریجانی همواره نماینده رسمی جمهوری اسلامی در تمام مذاکرات هسته‌ای بوده و طبق برنامه عمل کرده است. خبرنگار ما ادامه داد: پس آیا کسانی به طور غیررسمی مذاکره می‌کنند که رییس‌جمهوری به آنان اشاره داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: من نمی‌توانم از این موضع، برداشت خود را اعلام کنم.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در مقطع کنونی استعفای دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان موجب تغییر دیدگاه طرف مقابل نخواهد شد، گفت: نباید طرف مقابل از این موضوع سوء برداشت کند. همواره تاکید کرده‌ایم که موضوع هسته‌ای یک پرونده ملی است و مسوولان کشورمان و اقشار مختلف نسبت به ادامه آن حساسیت دارند.

وی ادامه داد: با منطق و تدبیر و روش‌های کنونی به دنبال تامین این حق هستیم و از منافع ملی خود به طور یکپارچه دفاع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصریح کرد: نیازی نیست که دبیر شورای عالی امنیت ملی لزوما نماینده رهبری هم باشد. حسینی افزود: همبستگی کامل میان مسوولان کشورمان در راستای اهداف مسالمت‌آمیز هسته‌ای کشور وجود دارد و آن را با قدرت دنبال می‌کنند.

آینده خزر

حسینی درباره طرح روسیه برای استقرار نیروهای واکنش سریع در دریای خزر گفت: سه طرح برای تقویت ثبات و امنیت در دریای خزر مطرح است، طرح ایران به عنوان اعتمادسازی و ثبات دریای خزر، طرح روسیه به عنوان کاتبور و طرح قزاقستان در خصوص امنیت و آرامش دریای خزر، ایران با توجه به اهمیتی که به این مساله می‌دهد معتقد است در پرتو ثبات و امنیت در این دریا امکان بهره برداری از منابع آن وجود دارد و هر یک از این طرح‌ها و یا تلفیقی از این طرح‌ها می‌تواند مبنای مذاکرات آتی پیرامون امنیت دریای خزر قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال درباره موضع ایران درباره رژیم حقوقی دریای خزر تصریح کرد: این موضوع تخصصی و فنی است؛ اما آنچه مطرح است این است که در قراردادهای گذشته موضوع پنجاه‌ - پنجاه به صراحت مطرح نشده است و دریای خزر به عنوان دریاچه خزر شناخته شده و بنابراین شامل کنوانسیون حقوقی دریاها نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شیوه‌های مختلفی را برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر توصیه می‌کنند که منصفانه‌ترین آن اجماع میان کشورهای ساحلی این دریا است، گفت: ایران تماما از حقوقش دفاع خواهد کرد.

خبرنگاری با اشاره به اینکه در نشست سران کشورهای حاشیه خزر، الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان گفت که «توافقات آذربایجان، روسیه و قزاقستان جزو لاینفک رژیم حقوقی دریای خزر است»، پرسید: این به آن معنی است که این سه کشور به صورت مستقل خزر را تقسیم کرده و بخشی از آن را برای ایران و ترکمنستان باقی گذاشته‌اند. موضع جمهوری اسلامی در برابر این اظهارات رییس‌جمهوری آذربایجان چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه تلویحا این موضع را رد کرد و گفت: همچنان که در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای حاشیه خزر که به امضای رییسان جمهوری این کشورها رسیده، تصریح شده است، رژیم حقوقی دریای‌خزر تنها با اجماع پنج کشور ساحلی به رسمیت خواهد رسید.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا پیشنهادی از سوی پوتین به کشورمان ارائه شده، اظهار کرد: پیشنهادی که پوتین مطرح کرد درباره ارتقای مناسبات و استفاده از قابلیت‌های دو کشور در تمام زمینه‌ها بود و قرار است آقای متکی هم در آینده سفری را برای تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور به مسکو داشته باشد.

وی تصریح کرد: بحث تعلیق در پیشنهاد پوتین مطرح نبوده و نیست.

گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرنوشت دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق گفت: ما نیازی به گفتگوهای ظاهری نمی‌بینیم و آنچه که عراق امروز نیازمند آن است تغییر رویکرد و رفتار آمریکایی‌ها در خصوص وضعیت داخلی این کشور است.

وی مواضع اخیر جورج بوش مبنی بر اینکه مساله هسته‌ای ایران می‌تواند بهانه‌ای برای وقوع جنگ جهانی سوم باشد، اظهار کرد: این مواضع خود به منزله تهدید امنیت و صلح جهانی است و متاسفانه مواضع و اظهار نظرهای مسوولان آمریکایی بیشتر مبنای ساختگی و تصنعی داشته که در گذشته نیز مانند آن را شاهد بوده‌ایم‌. سخنگوی وزارت امور‌‌خارجه اظهارات جنگ طلبانه بوش را به عنوان اقدامی‌برای ایجاد تنش در فضای سازنده ایجاد شده بین ایران و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد ارزیابی کرد. حسینی ضمن رد اتهامات اخیر برخی مقامات انگلیسی علیه کشورمان در خصوص مسائل افغانستان تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم ایران نقشی فعال و هماهنگ شده را در بازسازی و تقویت ثبات و امنیت افغانستان ایفا کرده و می‌کند.

وی افزود: از اهداف سفر اخیر متکی به افغانستان نیز بازدید از نحوه پیشرفت طرح‌هایی است که جمهوری اسلامی ‌ایران به اجرا آن در افغانستان متعهد شده است به هر حال ما از گفت‌وگوهای چند‌جانبه با افغانستان حمایت می‌کنیم‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: معمولا کشورهای که از این قبیل اتهامات به دیگران می‌زنند خود در آشکار و نهان به همراهی با گروه‌هایی که از تهدید‌کنندگان صلح و امنیت بین‌المللی هستند می‌پردازند.حسینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آخرین اخبار مربوط به سرنوشت گروگان‌های اربیل نیز اعلام کرد: در این باره خبر جدیدی نیست، اما پیگیری‌های ادامه دارد و آمریکا نیز در این زمینه همچنین به کارشکنی‌های خود ادامه می‌دهد.

حسینی هر‌گونه ارتباط موضوع طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا را با مساله هسته‌ای کشورمان منتفی دانست و افزود: خود مسوولان آمریکایی هم این موضوع را رد کرده‌اند و این صرفا بهانه‌ای است که با آن به توجیه رویکرد نظامی‌خود می‌پردازند.