وام‌گیرندگان به بیکاران بدهکار تبدیل شده‌اند

معاون وزیر کار و امور اجتماعی از تغییر سیاست‌های این وزارتخانه در حمایت از ایجاد اشتغال خبر داد و با بیان اینکه دیگر واحد‌های اشباع شده را حمایت نمی‌کنیم عنوان کرد: وزارت کار از این به بعد روی بنگاه‌های متوسط و بزرگ توجه بیشتر و نسبت به بنگاه‌های خود اشتغالی توجه‌اش کمتر خواهد شد. به گزارش ایسنا، حمید حاجی عبدالوهاب، معاون توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی، در حاشیه اولین نمایشگاه نان صنعتی در مورد بنگاه‌های زودبازده و چگونگی روند حرکت آنها اذعان کرد: از آنجایی که به دلیل شناسایی نکردن نیازهای بازار بسیاری از کسانی که وام‌های خود اشتغالی گرفته بودند تبدیل به بیکاران بدهکار شده‌اند از این به بعد این واحدها تنها در صورت داشتن بازار برای محصولات خود گسترش خواهند یافت.

وی ادامه داد: جهت‌گیری بنگاهای زودبازده به سمت پایداری اشتغال خواهد بود و این موضوع بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری‌های تقریبا پایدار سوق پیدا خواهد کرد و به عبارتی باید مزیت نسبی و توانایی رقابت این بنگاه‌ها در کشور را در نظر گرفت تا هم سطح توانایی آنها بالا برده و هم در زمینه‌های مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری و تشویق شوند.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی با بیان اینکه واحدهای خود اشتغالی را گسترش نمی‌دهیم مگر اینکه واحدی بازار داشته باشد، تصریح کرد: این کار به این دلیل انجام خواهد شد که بسیاری از افرادی که از وام های خود اشتغالی‌ بهره بردند بعد از مدتی به بیکاران بدهکار تبدیل شده‌اند و در گذشته نیز این موضوع تکرار شده بود و مشکل همه این‌ها این است که بازار آن‌ها قبلا شناسایی نشده و تقاضا‌های کالا با خدمات و تولید این واحد‌ها تقریبا محاسبه نشده بود، از این رو به سرعت این واحد‌ها شکل گرفتند و چون رقیب زیاد بود قیمت تمام شده آن‌ها بالا رفت و در نهایت موجب شد که کالا‌ها و خدمات آن‌ها خریدار نداشته باشد و از سوی دیگر نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و بدهکار شدند.

وی بیان کرد: اکنون به دنبال آن هستیم که واحد‌های اشباع شده را حمایت نکنیم و بیشتر تاکید بر آن داریم که نسبت به شناسایی نیاز‌های بازار در این بخش‌ها کار بیشتری شود و با ایده‌های جدیدی که مطرح می‌شود تقاضاهای جدید نیز ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام سیاست آزمون و خطا نبود عنوان کرد: ما در یک مرحله قابل توجهی این درخواست‌ها را پذیرفته و حتی وام نیز به آنها واگذار کردیم ولی چون قصد داریم این وام هدفمند باشد بنابراین در جایی که احساس کنیم دیگر تولید کسی که وام را گرفته مشتری ندارد چرا باید دوباره انجام این کار را مدنظر داشته باشیم.

معاون وزیر کار ادامه داد: هرچند این کار در حد اطلاعات موجود و با توجه به دستگاه‌های مسوول انجام گرفته بود ولی هنوز ما نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه باید تحولات بازار به موقع شناسایی شوند گفت: باید متناسب با ایجاد تقاضا‌ها در بازار فرصت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد شوند.