نگاه سوم - روز گذشته برنامه‌های پاییزی انجمن موسیقی ایران با حضور اهالی موسیقی و مدیرعامل انجمن یادشده، در نشست رسانه‌ای، تشریح شد.

در آغاز این نشست، بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی، به تشریح سرفصل‌های برنامه این انجمن در فصل پاییز پرداخت. وی در ابتدای این نشست گفت: بعد از ماه رمضان، طی سه روز ارکستر ملی با رهبری فرهاد فخر‌الدینی و رشید وطن‌دوست کنسرتی برپا کرد و از شب گذشته نیز شاهد برگزاری بخش دیگری از برنامه شب‌های موسیقی ایران از ۱۰ استان مختلف هستیم.

او با معرفی برنامه‌های این بخش، افزود: امشب (شب گذشته) موسیقی کهکیلویه و بویراحمد، فردا (امشب) موسیقی استان قم، سی‌ام مهر موسیقی ایلام، اول آبان همدان، دوم آبان یزد، سوم آبان مازندران، چهارم آبان کرمان، سیزده آبان سیستان و بلوچستان، شانزدهم آبان قزوین، و نوزدهم آبان هم موسیقی استان آذربایجان پایان‌دهنده این برنامه خواهد بود. وی همچنین از برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر خبر داد و افزود: با همکاری گروه موسیقی تهران به‌سرپرستی علیرضا مشایخی در تاریخ‌های هشتم و نهم و دوازدهم آذرماه سال‌جاری در سالن رودکی میزبان این برنامه هستیم. وی همچنین درباره برنامه مخصوص موسیقی کودک گفت: با حضور سودابه سالم، اولین برنامه موسیقی کودک را به شکل علمی و جدی، تابستان امسال با روایتی از هفت خان رستم برگزار کردیم و به‌زودی نیز به‌واسطه سال مولانا برنامه دیگری را براساس قصه‌های مثنوی اجرا خواهید کرد. رضایی از اجرای گروه‌های آوازی ادوار خبر داد و گفت: گروه آوازی تهران با اجرای موسیقی ادوار که شامل سازهای کوبه‌ای می‌شود با همراهی استاد گنجه‌ای در روزهای نهم، یازدهم و دوازدهم آذر ماه سال‌جاری اجرا خواهند داشت.

مدیرعامل انجمن موسیقی از برگزاری مراسم تجلیل از استاد ناصر فرهنگ‌فر خبر داد و گفت: جزو برنامه‌های تجلیل از موسیقیدانان برجسته کشور در روز پنجم آبان ماه مراسم بزرگداشت ناصر فرهنگ‌فر را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد:‌ با همکاری فرهنگسرای هنر و شهرداری تهران، انجمن موسیقی در برنامه ۸۰۰ سال با مولوی که از چهارم تا یازدهم آبان ماه برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت و در کنار آن سی‌دی سمفونی خسوف در دست تولید است که امیدواریم تا پایان آبان عرضه شود. در ادامه مراسم علیرضا مشایخی، رهبر ارکستر نو با اظهار خرسندی از دعوتش از سوی انجمن موسیقی گفت: بعد از چهل سال فعالیت هنری برای نخستین‌بار است که از سوی انجمن موسیقی دعوت می‌شوم. وی سپس درباره انواع موسیقی و کار گروه خود گفت: اگر موسیقی را تقسیم کنیم، دو نوع اساسی برای آن وجود دارد که یکی موسیقی است که پشت مردم و به طرف سلیقه مردم حرکت می‌کند و دیگری موسیقی است که قرار است جلوتر از مردم حرکت کند و آنها را با آخرین مسائل این حوزه آشنا کند و متخصصان را در جریان موسیقی معاصر قرار دهد که در همه دنیا به آن عنوان «نوگرایی» داده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ واژه نوگرایی اختراع من یا مرحوم نیما نیست، بلکه نخستین‌بار که در سال ۱۳۲۰ صحبت از موسیقی نو شد و مکررا از واژگانی چون مدرن، آوانگارد و نو در تاریخ موسیقی صحبت شده است. نادری با اشاره به فعالیت‌های گروه موسیقی تهران افزود: در شاخه‌ای از موسیقی که گروه موسیقی تهران در آن فعالیت دارد، متاسفانه گرفتار یک خواب هزار ساله شده‌ایم و شاید صد سال است که با تاخیر و آهستگی زیاد داریم از این خواب شیرین بیدار می‌شویم، پس رسالت اول گروه من تلنگر به این خواب است. وی تصریح کرد: سال‌هاست که گروه من در اتاق‌های مختلف و بدون داشتن یک سالن تمرین ثابت، تمرین می‌کنند، زیرا هدف ما بردن موسیقی معاصر به میان مردم است. پس تمام همکاران ما داوطلبانه کار می‌کنند. مشایخی عنوان کرد: امیدوارم بالاخره مثل سایر کشورها بگوییم ایرانیان هم حق دارند تا گوشه‌ای از فعالیت خود را صرف تحقیق و موسیقی کنند.

در بخش دیگری از این نشست، مجید درخشانی، سرپرست گروه موسیقی خورشید، با توضیح تازه‌ترین برنامه این گروه خاطرنشان کرد: وعده مرور آثار حسین علیزاده، دو سال است داده شده، اما به‌دلیل نداشتن سالن تمرین به نتیجه نرسیده است. حالا سرانجام با حمایت انجمن موسیقی ایران، طی سه شب و با حضور استاد علیزاده و نوازندگان میهمانی که به گروه اضافه شده‌اند، این برنامه برگزار می‌شود. وی افزود: قطعه «سربازان دشت امید» که سال ۵۵ برای اولین بار توسط گروه شیدا در رادیو پخش شد، به‌همراه قطعه «حصار» که نخستین‌بار قبل از انقلاب توسط گروه شیدا و عارف اجرا شده بود، قرار است با ترکیب جدید و وسیع‌تری بعد از ۳۰ سال مجددا اجرا شود.

وی بخش دوم این برنامه را اجرای آثار خود و بخشی از آثار قدیمی گروه دانست که قرار است در دستگاه نوا و شور اجرا شود.

بابک رضایی نیز در ادامه سخنان سرپرست گروه موسیقی خورشید، عنوان کرد: در برنامه‌های سال ۲۰۰۸ که به‌عنوان سال رودکی نام‌گذاری شده است، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی از مجید درخشانی و گروهش دعوت کرده است تا روی اشعار این شاعر بزرگ کار موسیقیایی انجام دهد.