از دید رییس‌جمهوری آلمان، هورست کهلر، گرسنگی یک سرنوشت اجتناب‌ناپذیر نیست. نزدیک به ۹۰۰‌میلیون نفر در سراسر جهان از سوءتغذیه و گرسنگی رنج می‌برند. بیشتر این انسان‌ها در کشورهای فقیر جهان زندگی می‌کنند، اما در کشورهای صنعتی نیز ۹میلیون نفر اسیر گرسنگی و سوءتغذیه هستند.

اطلاعات مربوط به گرسنگی و سوءتغذیه، در نشست‌سازمان تغذیه و کشاورزی به مناسبت روز جهانی تغذیه انتشار یافت. این مراسم، در رم برگزار شد.‌سازمان تغذیه و کشاورزی یکی از زیرمجموعه‌های‌سازمان ملل متحد است که در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد.

در مراسم گشایش این نشست اعلام شد که یازده سال پس از تشکیل‌سازمان تغذیه و کشاورزی، بر تعداد افرادی که اسیر گرسنگی و سوءتغذیه هستند، به میزان قابل توجهی افزوده شده است. هم اکنون ۸۵۰‌میلیون نفر در کشورهای فقیر، ۲۵‌میلیون نفر در کشورهای

در حال توسعه و حتی ۹‌میلیون نفر در کشورهای ثروتمند صنعتی از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌برند.

گرسنگی، قابل تغییر

هورست کهلر، رییس‌جمهوری آلمان، در مراسم گشایش این نشست گفت: «در جهان امروز، مسائل مهم بشریت مثل صلح، آزادی، تغذیه، توسعه و حفاظت محیط زیست، تنها در صورتی حل می‌شوند که همه با هم همکاری داشته باشیم.»

از دید رییس‌جمهوری آلمان، گرسنگی یک سرنوشت اجتناب‌ناپذیر نیست. وی معتقد است که امروز با اتخاذ سیاستی هوشمندانه می‌توان مشکل گرسنگی را حل کرد.

وی در این‌باره می‌گوید: «همه انسان‌ها حق برخورداری از موادغذایی سالمی را دارند که متناسب با شرایط فرهنگی آنها، به صورت پایدار تولید شود.»

طرح مشارکت تازه برای توسعه‌ آفریقا

در چارچوب طرح «مشارکت تازه برای توسعه آفریقا» که با همکاری آلمان تهیه شده است، کشورهای عضو اتحادیه آفریقا دموکراسی و رهبری درست را محور مبارزه خود علیه گرسنگی دانسته‌اند. رییس‌جمهوری آلمان ضمن ستایش از این اقدام گفت: «کشورهای ثروتمند باید این موضوع را به عنوان پیشنهادی برای فرمی تازه از همکاری درک کنند.»

توجه به بهبود تولیدات کشاورزی باید بیش از همه به مناطق روستایی نیم‌کره جنوبی زمین معطوف شود که بیشترین تعداد گرسنگان در آنجا زندگی می‌کنند. مواد غذایی موردنیاز این مناطق ‌باید در محل تولید شود.