رییس اسبق سازمان منحل شده مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ترکیب شورای تدوین برنامه پنجم کشور و تغییر نام آن به «برنامه سازندگی» و همچنین روند نامطلوب اجرای برنامه چهارم توسعه انتقاد کرد.

حمیدرضا برادران شرکا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره بی‌تجربه بودن برخی از اعضای شورای تدوین برنامه پنجم توسعه کشور در برنامه‌ریزی اقتصادی افزود: حاشیه‌های موجود درخصوص انتخاب این اعضا کما بیش درست است. وی افزود: یکی از مسائل مهم در شورای تدوین برنامه پنجم توسعه، عنوان این برنامه است، چراکه «برنامه سازندگی» به عنوان نام این برنامه انتخاب شده است. از سویی، دلیل حذف بحث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در تمامی چهار برنامه گذشته وجود داشته، مشخص نیست.

برادران شرکا گفت: با توجه به ناشناخته بودن برخی افراد و وظایف این شورا، هنوز مشخص نیست که دولت قصد انجام چه کاری را دارد، ولی به نظر می‌رسد حیف است ۶۰‌سال تجربه برنامه‌ریزی در کشور را کنار گذاریم و قصد انجام کارهای جدیدی را کنیم که اهداف آنها به صورت دقیق و شفاف هنوز بیان نشده است.

رییس اسبق سازمان منحل شده مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دست‌اندرکاران تهیه «برنامه سازندگی» پیشنهاد کرد تا از تجربیات گذشتگان بهره گرفته و برنامه پنجم توسعه را براساس تجربیات و دستاوردهای سایر برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله تدوین کنند. وی درخصوص روند اجرایی شدن برنامه چهارم توسعه، خاطرنشان کرد: روند اجرایی شدن برنامه چهارم توسعه با توجه به کلیدی بودن آن در اجرای سند چشم‌انداز بیست ساله مطلوب نبوده است.

برادران شرکا گفت: به صورت کلی به نظر می‌رسد که دولت نهم برنامه چهارم توسعه را به صورت جدی در برنامه کار خود نداشته است، درحالی که برنامه چهارم توسعه یک قانون بود که برای همه از جمله دولت لازم‌الاجرا است.