نگاه سوم- عباس کیارستمی، کارگردان فیلم آ،ب،ث آفریقا در بخش جنبی جشنواره سینما حقیقت به سوالات علاقه‌مندان این فیلم پاسخ گفت.

کیارستمی با بیان اینکه هیچ نوع نگرانی و عنادی نسبت به مخالفانش فیلم‌هایش ندارد، عنوان کرد: آنها شانس تصحیح کردن کارهایم را به من می‌دهند. من معتقدم باید فضایی را ایجاد کنیم که در کنار کسانی که موافق ما هستند، افراد مخالف هم نظراتشان را بگویند. وقتی منتقدی اثر من را نقد می‌کند مطمئن می‌شوم که با طیف‌های مثبت و منفی روبه‌رو هستم، این نقدها برای من کارگشا است. وی اضافه کرد: این نوع شیوه هیچ عنادی با نحوه نگاه کردن‌های دیگر به سینما ندارد، شما توقع دارید که به سینما بروید تا خیلی چیزها را فراموش کنید و قصه‌های دیگری بشنوید. با این شیوه هم مخالفانی وجود دارند ما هر نوع سوء‌تفاهمی که نسبت به شیوه‌های جدید داریم دلیلی غیر از خود سینما است.

کیارستمی در این نشست که در محل سینما فلسطین برگزار شد، اضافه کرد: بهتر است فکر کنیم آزادی کامل برای همه وجود دارد و هیچ نوع نگرانی با مخالفین فیلم‌های خود نداشته باشیم.

وی در مورد ساخت آ،ب،ث آفریقا گفت: این فیلم قرار نبود به شکلی که می‌بینید ساخته شود من و سیف‌ا... صمدیان به آفریقا رفته بودیم تا برای فیلمی درباره بازماندگان ایدز که یونسکو به ما سفارش داده بود لوکیشن ببینیم. در واقع دوربین ما به عنوان قلمی به کار می‌رفت تا یادداشت‌های خود را از آفریقا داشته باشیم. این فیلم راش‌هایی است که قرار نبود فیلم شود.

عباس کیارستمی با بیان اینکه در این فیلم هیچ چیز ساختگی نبود، ادامه داد: من در فیلم کلوزآپ و آ ب ث آفریقا این شانس را داشتم که از میزانسن‌های پیچیده و قراردادهای مرسوم آزاد شوم. در واقع هیچ چیزی جلوی دوربین این فیلم ساختگی نبود و ما آن را نساختیم. دوربین هر چه گزارش می‌داد واقعیتی است که دیده می‌شد.