دنیای اقتصاد- در حالی که چندی پیش حسن انواری، رییس کمیته امداد امام‌(ره) به گفته خود «ادعا» کرد «در کشور اسلامی ایران، هیچ‌کس سر گرسنه بر سر زمین نمی‌گذارد»، رییس گروه کاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل در ایران از گرفتار بودن یک درصد از جمعیت کشور (حدود ۷۰۰هزار نفر) در زیر خط فقر مطلق یعنی گرسنگی واقعی خبر داد.

محمدعلی فرزین در همین حال گفت: درصد جمعیتی که در فقر درآمدی مطلق به سر می‌برد، در حال کاهش است، اما فقر نسبی روندی رو به افزایش دارد. وی با اعلام اینکه علت اصلی رشد فقر نسبی در ایران تورم بالا است و با بیان این که فقر نسبی داشتن چیزهایی است که در یک جامعه معمول است مثل مسکن، لباس، بهداشت و ‌آموزش اظهار کرد: بیش از ۲۵درصد جمعیت فعلی کشور دچار فقر نسبی هستند.

چندی پیش عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در حالی که گفت: «برخی اظهارات درباره افزایش فقر در دو سال گذشته بی‌پایه و اساس است»، افزود: «متاسفانه در مورد فقر آمارهای جامعی وجود ندارد، به همین دلیل تا اول اسفندماه وزارت رفاه یک بانک اطلاعاتی به منظور ارائه اطلاعات مربوط به دهک‌‌های پایین‌ درآمدی راه‌اندازی می‌کند.

محمدعلی فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر آمار فقر تغذیه‌ای در کشور بر مبنای تامین ۲۱۰۰ کالری در روز حدود ۷ تا ۸درصد جمعیت کل کشور است که حدود ۵میلیون نفر می‌شود. وی افزود: طبق اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ کشورها باید فقر و محرومیت را به نصف برسانند، یعنی کمتر از ۷سال برای رسیدن به این هدف فرصت باقی است.

رییس گروه کاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل در خصوص پیش‌بینی که از وضعیت ایران برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره وجود دارد، تصریح کرد: اگر مجموع شاخص‌های اهداف توسعه هزاره را در نظر بگیریم و توقع داشته باشیم محرومیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی به نصف برسد، بعید است. چون در شاخص‌های محیط زیستی قطعا نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. وی گفت: ایران طی ۲۰سال گذشته روی موضوع محرومیت کار کرده است و شاید نصف بودجه دولت هر ساله برای برنامه‌های اجتماعی مردم از جمله آموزش و پرورش، بهداشت، تامین اجتماعی و رفاه اختصاص می‌یابد که قطعا اینها در کاهش فقر اثرگذار خواهد بود، در حال حاضر ایران نسبت به خیلی از کشورهای منطقه از نظر رفاه جوامع شهری پیشرفت خوبی داشته است. رییس گروه کاهش فقر و توسعه اقتصادی سازمان ملل اظهار کرد: یک مشکل ما که باعث می‌شود فقر نسبی مادی و درآمدی زیادی داشته باشیم بحث تورم است که همان مساله اقتصاد کلان است و در واقع قشرهای کم‌درآمد در کشور ما با این مساله روبه‌رو هستند. البته دولت تا جایی که بتواند سعی می‌کند از طریق سوبسید و حمایت‌های نقدی و غیر نقدی و اعتبارهای خرد آن را جبران کند.

فرزین در خصوص سیاست‌های پیشگیرانه در راستای فقرزادیی گفت: بهترین کار این است که دو سیاست‌ را در کنار هم داشته باشیم که یکی سیاست‌های کلان اقتصادی است که بیشتر به نوع و کیفیت سرمایه‌گذاری‌ها در سطح کلان ارتباط دارد.